המ.א.ן ההיברידית – בדרך?

MAN TGX 18.440 4x2 BLS Hybrid

MAN TGX 18.440 4×2 BLS Hybrid


יצרנית המשאיות והמנועים הגרמנייה מ.א.ן (MAN) חשפה את ה-TGX Hybrid, המשאית ההיברידית הראשונה מתוצרתה. במ.א.ן מדגישים כי עדיין מדובר בקונספט המציג רעיון או כיוון עתידי, אך דווקא בשל כך, ובשל הבשלות וטכנולוגיה האפקטיבית והפועלת הטמונים בה – ככל הנראה מדובר בשלב אחד לפני ייצור סדרתי. יש לציין כי עד כה לא מוצעות משאיות כבדות עם הינע היברידי כמוצר סדרתי, ומתחת לפני השטח רוחשת פעילות חשאית מצד יצרניות מובילות רבות, להציע ראשונה תצורת הינע שכזו כמוצר מן המדף. נציין עוד כי עובדה זו מעוררת תמיהות, שכן אין זה סוד שסעיף צריכת הדלק מהווה שיקול כבד יותר בציי משאיות כבדות הנוסעות מרחקים גדולים, מאשר במשאיות חלוקה או לטווחים בינוניים/קצרים.
לפני כשנתיים חשפה ענקית תיבות ההילוכים הגרמנייה ZF תיבת הילוכים ראשונה עבור משאיות כבדות, המותאמת לעבוד עם הינע היברידי, קרי: שילוב בין מנוע בעירה פנימית לבין מנוע חשמלי. מציאת תיבה זו במ.א.ן TGX Hybrid אינה מפתיעה מן ההיבט המכאני, אבל מחזקת את ה"חשד" כי המשאית הזו קרובה למדי לייצור. הגיר שלZF כבר מוגדר כמוצר מדף, מוכן לפעולה, ולא מדובר בקונספט או אב טיפוס בוסרי.
התפיסה של מ.א.ן לבניית משאית היברידית והשילוב בין מנוע דיזל למנוע חשמלי אומרת כי המנוע החשמלי הוא מקור ההינע המשני, המקבל כוחו מאנרגיה הנאגרת בעת הבלימה ונסיעה במורד והמופנית להנעת המנוע כעזרה למנוע הדיזל במצבי עומס. מנוע הדיזל מייצר כאן 440 כ"ס ומנוע החשמל מוסיף עוד 177 סוסים למאמץ הכולל. בשורה התחתונה מציעה משאית זו הספק כולל של 617 כ"ס בהחלט מרשימים – קרוב מאוד להיכנס לרשימת המשאיות החזקות בעולם… במ.א.ן מציינים כי כל מערכת ההינע, האגירה והעברת הכוח החשמלית מוסיפה למשקל הכולל 400 ק"ג בלבד.
MAN TGX 18.440 4x2 BLS Hybrid

MAN TGX 18.440 4×2 BLS Hybrid


מערכת מתקדמת המשולבת בהינע ההיברידי מסבה את כוח המנוע החשמלי ל"מגביר מומנט" עבור מנוע הדיזל, שמקבל עוד כוח זמין בעת מאמץ (זינוק, עליות, האצה) בדמות מומנט גבוה יותר, אך ללא הצורך לעלות בסל"ד. במילים אחרות: במצב שמשאית סטנדרטית היתה צריכה להעלות משמעותית את הסל"ד במקביל להורדת הילוך (כמו בעליות, למשל), ניתן להישאר ב-מ.א.ן TGX Hybrid בסל"ד נמוך יחסית, כאשר תוספת הכוח מגיעה ממקור חשמלי. וכאן טמון – לדברי מ.א.ן – עיקר החיסכון בצריכת הדלק, העומד על 8% בממוצע. נתון דומה נחסך גם בפליטת הגזים הרעילים מהמנוע. זאת ועוד: בשל היעדר הצורך להגיע לסל"ד גבוה יחסית על מנת לקבל כוח דומה למשאית מקבילה עם הינע קונבנציונאלי, נחסכים גם כמה דציבלים ברעש המיוצר על ידי המשאית.
במ.א.ן לא הצהירו כל הצהרה רשמית לגבי תחילת ייצור המ.א.ן TGX Hybrid, אך מקורות בעיתונות המקצועית בגרמניה טוענים כי מדובר כבר ב-2016 כמועד לתחילת שיווק המשאית המהפכנית, שלבטח לא תהיה היחידה בעתיד הקרוב להציע הינע משולב, היברידי.