יומולדת 60 למסחרית החשמלית

DKW Elektro-Wagen

DKW Elektro-Wagen


בין השנים 1955 ל-1962 ייצרה חברת DKW הגרמנייה – אחת החברות שמאוחר יותר היוותה חלק מאודי בת ימינו – ואן מסחרי שהונע באמצעות מנוע חשמלי. הייצור בפועל נעשה בעיר אינגולשטאט (Ingolstadt) – בה ממוקמים עד היום מטה ומפעלה הראשי של אודי, כאשר בפועל תוכנן ויוצר הרכב על ידי מהנדסי Auto Union GmbH, חברה נוספת שהפכה לחלק מאודי המיועדת.
לפישוט הסיפור נסכם כי מדובר ברכב מבית אודי, וכיום לבטח יורשת המורשת הזו היא אודי המודרנית, למרות שחברה-בת זו של קונצרן פולקסוואגן אינה עוסקת בייצור רכב מסחרי.
DKW Elektro-Wagen

DKW Elektro-Wagen


הואן הייחודי כונה על ידי DKW בשם Elektro-Wagen ("רכב חשמלי") והוא התבסס על ואן סטנדרטי שהונע באמצעות מנועי בעירה פנימית. כ-100 יחידות יוצרו במהלך 7 שנות ייצורו של הואן וכולם נמכרו לרשויות מוניציפאליות, שנדרשו לרכב שקט ושאינו מזהם (מדובר באמצע שנות ה-50!), מפעלי מצברים, חברות חשמל ורשויות האי הגרמני הצפוני Wangerooge שכבר אז אסור היה לרכב הפולט גזי פליטה לנוע בשטחו. לא ברור לגמרי מה הניע את אודי (או החברות דאז שממנה אודי צמחה) להיכנס לפרויקט שכזה, שכן הרכב לא יועד להימכר לקהל הרחב וגם לא ידוע על תוכניות להמשך הפיתוח והייצור. מאחר ורובו יוצר בעבודת יד היה מחירו גבוה ובסופו של דבר, לאחר שרק שני אקזמפלרים נותרו במצב שלם פחות או יותר, הסיפור נשכח ונקבר בספרי היסטוריית הרכב.
DKW Elektro-Wagen

DKW Elektro-Wagen


אנשי אגף שמירת המורשת באודי הצליחו לשים ידם לפני מספר שנים על דוגמא רקובה למדי של הואן החשמלי – ולרכוש אותו. מטרתם היתה להשיבו למצב דומה לזה בו היה עת יצא את שערי המפעל, בדיוק 60 שנה מאוחר יותר. בעבודת ידיים סיזיפית, מוקפדת ונאמנה למקור הצליחו מומחי השחזור באודי להעמיד דגם משופץ על הגלגלים – במצב חדש, נוסע ואף עם רישוי מודרני לנוע על כביש ציבורי. בכל זאת, מדובר ברכב המוגבל למהירות 40 קמ"ש ולנסיעה בת כמה עשרות ק"מ בלבד, בין היתר בשל הספק המנוע הצנוע למדי, העומד על 4.8 קילו-ואט (כ-6.6 כ"ס…) בלבד.
ה-DKW Elektro-Wagen נמצא כעת בעיצומו של סבב תצוגות ותערוכות ברחבי גרמניה, במטרה להזכיר אבן דרך מעניינת בתעשיית הרכב, שללא ספק הקדימה את זמנה.
DKW Elektro-Wagen

DKW Elektro-Wagen