איווקו דיילי – הדור הבא?

איווקו האיטלקייה, כיום חלק מקונצרן פיאט, חשפה בגרמניה את ה-Vision concept, מכונית תצוגה עתידנית המרמזת אודות הכיוון אליו הולכת היצרנית בתחום כלי הרכב המסחריים. מדובר ברכב מסחרי הטומן בחובו אי-אלו פתרונות טכנולוגיים, עיצוביים ותפיסתיים כפי שבאיווקו רואים את הדור הבא – או אחרי הבא… – של המסחריות; אם תרצו: מבט עתידני על הנכדה של האיווקו דיילי בת ימינו. מיותר לציין שה-Vision concept תישאר בגדר רעיון, וכי בשלב זה לא מתוכנן ייצור משהו דומה. אבל, רמז לגבי העתיד נוכל לקבל כבר עתה…

Iveco VISION concept

Iveco VISION concept


העיצוב החיצוני הוא הבולט ביותר, מן הסתם, ושם נמצא משטחי חומרים פלסטיים עמידים, קלי-משקל ונוחים להחלפה ותיקון – מעין פיתרון יעיל יותר לטיפולי מרכב ופגיעות פח. התאורה היא בטכנולוגית ה-LED רבת העוצמה אך החסכונית בצריכת האנרגיה שלה והיא נמשכת גם אל פנים הרכב בצורת פסים בקירות, בתקרה וברצפה, לטובת תאורת פנים המתיימרת להיות יעילה ומוארת הרבה יותר מהמקובל והמוכר כיום.
התקרה עשויה חומר פלסטי מתקדם שקוף למחצה, המסנן קרינה מסוכנת אך מתיר לדי אור לחדור פנימה; לא בטוח שבהובלת מטען מדובר במשהו שימושי ונדרש, אך הפוטנציאל שבהובלת נוסעים – בעיקר במדינות בהן השמש אינה מקרינה בעוצמה גבוהה, דוגמת אירופה – בהחלט מובן וברור.
עוד לטובת הובלת נוסעים – אך גם להקל גישה למטען – מוצעת במסחרית העתיד של איווקו מערכת דלתות הזזה השולפת עם פתיחתה באופן אוטומטי מדרגה, לנוחת ובטיחות הכניסה והיציאה.
באיווקו לא חשפו פרטים רבים מדי על פנים הרכב וסביבת הנהג, אך הרעיון הכללי בהחלט נראה ישים והגיוני, ועיקרו 'מינימליזם', מיעוט בחלקים, דגש על קלות בניקוי ובהחלפת חלקים פגומים – וכל זאת מבלי לוותר על המילה האחרונה בטכנולוגיה ובמחשוב. תחת סעיפים אחרונים אלו נמצא הגא המעוצב בסגנון הגאי מטוס ומסך מגע גדול, שבאמצעותו ניתן למעשה לשלוט בכל מערכות הרכב ולקבל כל מידע רלוונטי, כמו מערכת ניווט, מולטימדיה, תוכנות מחשב הקשורות למשימות תובלה, רישום וכיו"ב, מצלמת רוורס ועוד. זו האחרונה משדרת גם לפי בחירה אל חלקה העליון של השמשה הקדמית, הופכת אותה למעין מראה החושפת את הנעשה מאחור.
Iveco VISION concept

Iveco VISION concept


מעניינת לא פחות היא מערכת עתידנית – שמן הסתם טרם הבשילה לייצור – המנהלת את הטובין והמטען המובל ברכב. מדובר במעין סורק או גלאי, המאתר כל פרט ופרט במטען, ממפה אותו בקובץ מחשב ומאפשר לדעת בכל רגע נתון מה נמצא והיכן. מדובר במערכת שיכולה להשתלב עם מערכות ניהול מחסנים ואחסנה ממוחשבות, ובשלב עתידי אף להתנהל באמצעות מלגזונים רובוטיים אוטומטיים, שיעמיסו סחורה ללא מגע יד אדם, ומבלי שעובד ההובלה יצטרך להתערב בה. במילים אחרות, מדובר במעין מערכת עתידנית שתאפשר לנהג הרכב המסחרי בעתיד להגיע למחסן, להחנות את רכבו בנקודה ייעודית, והמחשבים יעשו את יתר העבודה. בהגיעו ליעד, "ידעו" אמצעי הפריקה הממוחשבים שם בדיוק את מה להוציא – ומאיפה.
גם לגבי שיטת ההינע לא מפרטים באיווקו, למעט היות יחידת הכוח שילוב בין מנוע היברידי (הכולל מנוע חשמלי ומנוע דיזל/בנזין העובדים בסנכרון) ומנוע כל-חשמלי לשימוש בתוככי הערים, ואז משמש המנוע ההיברידי כגנרטור בעת הצורך.
Iveco VISION concept

Iveco VISION concept