הטנדר למי ש(ממש)ממהר

Ford F-150 Raptor 2017

Ford F-150 Raptor 2017


ב-2009 הציגה פורד לראשונה את ה-SVT Raptor, גרסת שרירים לפורד F-150. על מנת להכניס קצת צבע ופלפל להיצע הטנדרים הגדול שלה, ובכדי לעורר ולהחיות במקצת את תדמית הרכב הנמכר ביותר בליין – הפורד F-150 – החליט מי שהחליט בפורד שיש היגיון בהשקת 'טנדר על', עם פוזה של ערס והמון המון כוח. הרעיון אינו חדש, ולמעשה מי שהתחיל בהזרקת סטרואידים לטנדרים היו דווקא המתחרים מבית שברולט/GMC – מותגים השייכים ל-GM, וגם בפורד ניסו בעבר להציע "טנדר שרירים" מגודל, אך בהצלחה חלקית.
Chevrolet 454 S-S 1990

Chevrolet 454 S-S 1990


תזכורת קצרה, ברשותכם;
כאמור, בפורד כבר הציעו בעבר (החל מ-1993) גרסת ביצועים ל-F-150 שלהם, שכונתה SVT Lightning; היתה זו תשובה לשברולט 454SS – גרסת שרירים לטנדר המתחרה של שברולט, מסדרה C/K, שכללה מנוע 7.4 ליטר ענק אך עייף במקצת, (230 כ"ס בלבד) ושנמכרה מ-1990 עד 1993 בכ-17,000 עותקים בסה"כ. הפורד SVT Lightning היתה גרסה של הטנדר הנמכר בהיסטוריה – פורד מסדרה F, במקרה זה: F-150 – שהוצעה בתצורת קבינה רגילה (שורת מושבים אחת), צביעה מיוחדת ו"שיפורי" עיצוב סביב, צמיגים רחבים יותר, חישוקי כרום – והעיקר: מנוע מחוזק. כאן נעשה שימוש ב-5.8 ליטר V8 של פורד שהודות לטיפול אנשי SVT ייצר …240 כ"ס לא-מספיק-מרגשים; כמו אנשי שברולט, כך גם בפורד רוו מגרסת השרירים של ה-F-150 יותר "נחת תדמיתית" מאשר נחת בדמות כסף בחשבון, עם סך של כ-11,500 יחידות שנמכרו בין 1993 ל-1995.
Ford SVT F-150 Lightning 1993

Ford SVT F-150 Lightning 1993


לאחר הפסקה בייצור הוחזר להיצע ה-SVT Lightning ב-1999, אך הפעם עם מנוע שרירי באמת: אותו 5.8 ליטר עייף, אך הודות למגדש על הציע עתה 360 – והחל מ-2001 380 כ"ס. זה עזר רק קצת יותר עם כ-28,000 יחידות שנמכרו עד להפסקת הייצור ב-2004.
ב-2009, כאמור, נולד ה'ראפטור' (Raptor – עוף דורס) הראשון, ולאחר ה'בום' התקשורתי האדיר ותשומת הלב שאנשי פורד זכו לה, הוא התברר כמוצלח הרבה יותר כמקור למזומנים; המשימה הוטלה גם הפעם על אנשי מחלקת הביצועים בפורד (SVT) שלקחו פורד F-150 עם תא נוסעים כפול והינע כפול, שיפרו את המתלים, המנוע, מערכת ההיגוי, תיבת ההילוכים – ובעצם, כמעט הכל. הטנדר עבר הליך דומה לזה העובר על טנדרים המשופרים לצורכי מרוצי מדבר, קרי: הקשר בינו לבין המקור הפך לקלוש, למעט השם והעיצוב הכללי. וכן – העובדה שמדובר בטנדר. המנוע היה V8 בנפח 6.2 ליטר עם 416 כ"ס (בגרסה העדכנית) שאפשר ביצועים לא מוכרים בסגמנט: קצת יותר מ-7.0 שניות להאצה מעמידה ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של כ-240 קמ"ש.
התוצאה עוררה לא מעט גלים ולמרות תג מחיר שנע בממוצע סביב ה-50,000$, הפך הראפטור לסיפור הצלחה, כאשר רק בשנה החולפת (2014) נמכרו כ-15,000 ראפטורים – והגרף במגמת עלייה. היה זה אמנם טנדר שידע לנסוע ממש מהר – גם בכביש – אך בעיקר בשטח, אבל הוא לא איבד מיכולותיו ה'טנדריות', הודות לארגז מטען שמיש וכאמור – קבינה כפולה עם הרבה מקום.
Ford F-150 Raptor 2017

Ford F-150 Raptor 2017


הראפטור העדכני ייוצר גם במהלך השנה הקרובה, אבל בתחילת-אמצע שנת 2016, יושק הדור הבא של הראפטור, שיציע יותר מהכל. פורד חשפה זה עתה את הראפטור כדגם 2017 ופרסום המפרט שלו מרמז כי הפוטנציאל טרם מוצה. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר שיציע 450 כ"ס בריאים. זה בהחלט יותר מה-416 המוצעים בראפטור 2015, כאשר הוא עושה זאת ממנוע גדול בהרבה (6.2 ליטר, V8 כאמור). בפועל זה הרבה יותר בהתחשב בדיאטה שהראפטור הבא זכה לה, אשר הודות לשימוש נרחב באלומיניום קיזזה 227 ק"ג מהמשקל. התוצאה מתיימרת להשיג מהירות מרבית דומה – כ-240 קמ"ש – אבל לאפשר האצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך 5.5 שניות בלבד. הכוח עובר אל ארבעת הגלגלים באמצעות מערכת הינע כפול חדשה ומתקדמת, ותיבה אוטומטית חדשה עם לא פחות מ-10 (!) הילוכים. כן, עשרה.
Ford F-150 Raptor 2017

Ford F-150 Raptor 2017


אבל, ארצי יותר ולא פחות חשוב הוא העיצוב. זהו ככל הנראה ה'פרומו' לעיצוב העתידי של הפורד F-150 הבא, מכניס המזומנים העיקרי של פורד והודות לעובדה שהוא הנמכר ביותר מזה עידנים בארה"ב – חשוב דיו. ככל הנראה יישאר הכיתוב הגדול בחזית האומר FORD ייחודי לראפטור, ול-F-150 הבא יהיה – סביר להניח – הלוגו האליפטי המוכר של היצרנית; אבל, בקווי העיצוב הכלליים ניתן בהחלט ללמוד על הצפוי לנו מדור הטנדרים הבא של פורד.
פורד ראפטור מיובא ארצה באמצעות יבואנית מקבילים, על פי דרישה. למי שרוצה את הטנדר הכי מהיר בשכונה, מומלץ לפנות אל אחת היבואניות המתמחות.
Ford F-150 Raptor 2017

Ford F-150 Raptor 2017