Freightliner Supertruck

משאית שעושה 5 ק"מ לליטר!

Freightliner Supertruck

Freightliner Supertruck


קונצרן דיימלר הגרמני הוא יצרן הרכב הכבד והמסחרי הגדול בעולם. בין היתר הוא הבעלים של יצרנית המשאיות האמריקאית פרייטליינר (Freightliner), וקברניטי הקונצרן בחרו במותג דנן בכדי לחשוף קונספט משאית עתידני המראה את הכיוון אליו הולכת היצרנית בשנים הבאות. מדובר במשאית גוררת כבדה (Class 8) מבית פרייטליינר המכונה בפשטות SuperTruck. עיון במספרים מחזק את הפרשנות לשם, בעיקר בסעיף צריכת הדלק המהווה כאן מדד כמעט דמיוני.
Freightliner Supertruck

Freightliner Supertruck


הרעיון מאחורי קונספט המשאית העתידנית הזו אינו מהפכני בכללותו; לא מדובר במשאית הפועלת על אוויר, המרחפת או השוקלת עשירית מהמקובל. מדובר ברצף ומכלול שלם של שיפורים, חלקם מינוריים וחלקם משמעותיים יותר (כגון העיצוב האווירודינמי המתקדם) הנוגעים כמעט בכל נקודה ואלמנט במשאית, שבסה"כ מביאים לנתון צריכת דלק מדהים של פחות ממחצית מהמקובל כיום אצל המתקדמות שבמשאיות המקבילות. בשורה התחתונה, שימו לב, צרכה הפרייטליינר סופר-טראק פחות מ-20 ליטר סולר ל-100 ק"מ נסועה, קרי: סביב ה-5 ק"מ לליטר! המשאית השיגה נתון מדהים זה – לפי הצהרות אנשי דיימלר – אמנם בתנאי מעבדה, אך עם נגרר במשקל כולל של 29.5 טון במהירות של 100 קמ"ש!
Freightliner Supertruck

Freightliner Supertruck


איך עשו זאת? מעל ולפני הכל – עיניכם הרואות – טופל המרכב מכל פינה וזווית על מנת ליצור גוף עם התנגדות רוח נמוכה ככל שניתן. ההתנגדות הנמוכה לרוח מצטרפת למערכת ניהול מנוע מתוחכמת, המחוברת בתורה לתיבת הילוכים מתקדמת ויעילה. כמנוע נבחר כאן מנוע בנפח 11 ליטרים המשודך לתיבה אוטומטית מסוג DT12. שפע מערכות מתקדמות מייעלות את פעולת המנוע ותיבת ההילוכים, ואלו כוללות בין היתר מערכות ניווט מתקדמות, היודעות לקרוא את פני הדרך שלפני המשאית, ולהתאים את מערכות הרכב אוטומטית בהתאם, מראש. המערכת יודעת מתי צפויה עלייה, מתי יש ירידה או נסיעה במישור, ויחד עם שקלול נתוני המשאית עצמה (משקל, מהירות בכל רגע נתון) היא משלבת את תיבת ההילוכים וגובה סל"ד המנוע מראש, במטרה להגיע לכל תנאי בדרך מוכן. המפעיל פטור מחזאות זו ומקבל נסיעה חלקה וסופר-יעילה, כפי שהמספרים חושפים. בין יתר המערכות החכמות והשיפורים הכלולים בקונספט המשאית דנן נמצא מערכת הגבהה והנמכה של המרכב, פתח מצנן קדמי אקטיבי ('רדיאטור') הנפח ונסגר בהתאם למצב חום המנוע, כך שכאשר אין צורך בכך – הוא סגור או סגור למחצה, לטובת יכולת פילוח אוויר טובה יותר. הגלגלים נעולים צמיגים עם התנגדות גלגול נמוכה במיוחד, התורמים את שלהם לסעיף הדלק.
גם הנגרר שותף לחיסכון, עם גג המכוסה פאנלים סולאריים מהסוג של "איך לא חשבו על זה קודם". האנרגיה הנאספת בדרך זו מנוצלת להפעלת מערכות חשמליות ברכב (תאורה, מזגן ועוד) ובכך יורד עומס מהמנוע. חלק מהאנרגיה משמש גם להנעת מנוע חשמלי הנכנס לפעולה בעת הצורך, והעוזר למנוע הדיזל כאשר העומס עולה – למשל בעת נסיעה בעלייה ארוכה. במקביל, מותקנת כאן מערכת לשימור ואגירת האנרגיה הנוצרת בעת בלימה, כך שלאחר העלייה מתמלאים המצברים מחדש, כתוצאה מפעולת הבלימה.
Western Star 5700 XE

Western Star 5700 XE


בדיימלר לא מפרטים יתר על המידה מבחינה מכאנית וגם לא מציינים מועד שמשאית מתקדמת שכזו תוצע למכירה לכל דורש. פרויקט ה-SuperTruck של דיימלר החל בשנת 2010 והוא תוקצב בסכום של 80 מיליון דולר, כאשר 40 מליון מהם הנם מענק ממשרד האנרגיה האמריקאי. עד כה כלל הפרויקט עשרות אלפי קילומטרים של בחינות ובדיקות ובדיימלר טוענים כי חלק מהמסקנות כבר מיושמות במשאיות עדכניות של הקונצרן, בראשן ב-Freightliner Cascadia Evolution החדשה והחסכונית שכבר נמכרת מסוף 2014, וה-Western Star 5700 XE (עוד חברה-בת של דיימלר) שמכירותיה יחלו במאי. שתי משאיות אלו מתיימרות להציע סטנדרטים חדשים של חיסכון בדלק ובעלויות התחזוקה.
Freightliner Cascadia Evolution

Freightliner Cascadia Evolution