הרוסים באים?

מרוסיה באהבה? עיבוד מחשב של משאית כביש על בסיס ה-Ural Next. האם כך היא תיראה?

מרוסיה באהבה? עיבוד מחשב של משאית כביש על בסיס ה-Ural Next. האם כך היא תיראה?

אם בהכללות עסקינן, ניתן לומר שתעשיית הרכב הרוסית נשענת על שלושה יסודות עיקריים: רוב הידע, הטכנולוגיה ואף חלק מהעיצוב נגנב והועתק מזרים – בעיקר לאחר הניצחון במלחה"ע ה-2; כלי הרכב הרוסיים מעולם לא הצטיינו במשהו מיוחד, למעט פה ושם יכולות שרידות מרשימים; כלי הרכב הרוסיים מיועדים לשוק הרוסי בעיקר, או בלבד. וכך זה באמת נראה. אוקי, אם נוסיף את כושר האלתור הרוסי – אז נוריד את ה"פה ושם" בסעיף השרידות, וניתן עוד קצת קרדיט. אבל הרעיון ברור, לא?
גם אם מדובר בהכללה, כפי שצוין, הרי שבמילים פחות מכובסות ניתן לתאר את תעשיית הרכב הרוסית כ"לא משהו" מכל היבט, וככל הנראה הסיבה לכך היא היעדר תחרות במשך עשרות שנים (תחת השלטון הקומוניסטי), שוק חלש מאוד מבחינת כוח הקנייה ואיכות ייצור, שימוש בחומרים, בקרות ייצור וגימור ברמה נמוכה. כל אלו נכונים פי כמה כאשר מדובר בכלי רכב לעבודה, כמו ציוד כבד, טרקטורים או משאיות.
בשנים האחרונות, כאשר עניין הבטיחות הופך לחשוב יותר ויותר ולמנועים לא רק תפקיד של ייצור רעש והעברת כוח אל הגלגלים, אלא רצוי גם תוך כדי ייצור מינימום זיהום וצריכת מינימום דלק, תעשיית המשאיות הרוסית נאלצת להשלים פערים במהירות בכדי לשרוד. עדיין, רוב המשאיות הכבדות הנמכרות ברוסיה (לנסיעה על כבישים) כיום הן מערביות, בעיקר אירופאיות אך גם מתוצרת ארה"ב.

Ural Next Offroad Truck

Ural Next Offroad Truck

בקבוצת GAZ הרוסית, קונצרן ענק המאגד עשרות יצרניות כלי רכב וחלקי רכב, הפנימו זה מכבר תובנות אלו וכיום מדובר ביצרנית מובילה ברוסיה, עם מפעלים מתקדמים, כוח אדם איכותי שחלקו "נגנב" מיצרניות מערביות ויכולות מרשימות. לפני כמעט שנתיים סיפרנו לכם על המסחרית ה"מערבית" החדשה בקונצרן, הגאזל, המהווה דוגמא למגמות אלו בקונצרן.

Ural Next Offroad Truck

Ural Next Offroad Truck

לא מזמן נחשפה ברוסיה סדרת המשאיות החדשה Next מתוצרת Ural, אחד ממותגי קבוצת GAZ. מדובר במשאית שטח סופר-קשוחה המיועדת לעבודות בתנאי עבירות קשים והמוצעת במגוון תצורות מרכב, פלטפורמות ואורכים. אגב – לא להתבלבל עם מותג האופנועים הרוסי Ural, המיוצר על ידי חברת MZ-Ural – ללא קשר למשאיות. במידה רבה מדובר במקבילה הרוסית למגוון משאיות שטח מוכרות מהמערב, כמו הוולוו FMX, איווקו Trakker Hi-Land 8×8, פולקסווגן Constellation, רנו סדרה K, איווקו אסטרה ואף הגרסאות הגדולות יותר של המרצדס אונימוג.

Ural Next Offroad Truck

Ural Next Offroad Truck


למרות העיצוב העדכני, יש שיגדירוהו אף כנאה, יושבת משאית ה-Next החדשה על מכלולים פשוטים, בכוונה תחילה, במטרה לשרוד, לפשט את התחזוקה והטיפולים ולמזער תקלות. יש לזכור שרוב רוסיה אינה מיושבת וכי מדובר בלא מעט איזורים עצומים בגודלם שאין בהם כלל תשתיות, כבישים, שלא לומר מוסכים מודרניים. ה-Uraol Next נחשפה במוסקווה, במסגרת תערוכת ציוד כבד, בגרסת שטח סופר-קשוחה, כפי שקל להבין מהוידאו המצורף. שימוש במכלולים איכותיים ועמידים יותר מאפשרים ביצועים טובים באופן משמעותי בדור המשאיות החדש של אוראל, ביחס ליוצא. המשקל להעמסה גדל, הסרנים ומכלולי השלדה עמידים וקשוחים עוד יותר והמנוע – YaMZ-536 דיזל רוסי – מציע 240, 285 או 312 כ"ס, שזה הרבה יותר מהסטנדרט בדור המשאיות הקודם המקביל של אוראל. במקביל לעלייה בהספק ובמומנט (עד 130 קג"מ) מובטחת ירידה בצריכת הדלק של עד 8%. הכוח מועבר אל כל הגלגלים באמצעות תיבת Heavy Duty ידנית ומאסיבית מתוצרת ZF הגרמנייה.
Ural Next Future Truck (עיבוד מחשב)

Ural Next Future Truck (עיבוד מחשב)


אבל, משאיות לשטח והגישה הספרטנית הרוסית אינם דבר חדש. השמועות והספקולציות שהחלו לרוץ בתקשורת הרוסית – והמערב אירופאית – הרלוונטית טוענות כי GAZ עובדת בחשאי על פיתוח משאית גדולה לכביש, ולא סתם משאית, אלא כזו שתוכל להתחרות בהצלחה בתוצרת המערבית בסגמנט. העיצוב יתבסס על עיצוב ה-Ural Next וככל הנראה גם מרכיבי שלדה ומתלים יילקחו מדור משאיות השטח העדכני של אוראל. מן הסתם תוצע המשאית – אם וכאשר – תחת המותג אוראל ואת העיצוב הסופי יבצעו ככל הנראה מעצבים 'מערביים' במקור, או שאנשי אוראל יתבססו על העיצוב האמריקאי הקלאסי, כפי שהוא שולט כיום בשוק המשאיות האמריקאי. אותן שמועות מדברות על משאיות גורר שתיועדנה להעביר סחורות למרחקים העצומים כפי שיש לרוסיה להציע, וככל הנראה תתבסס המכאניקה המניעה על ZF הגרמנייה, בסעיף תיבות ההילוכים, ועל יצרנית המנועים האמריקאית קאמינס, בסעיף הכוח. אותם ספקולנטים טוענים כי מוצר שכזה – במידה ויעמוד בסטנדרטים המערביים כיום, בכל הקשור לפליטת מזהמים, רעש ובטיחות – יכול ראשית לנגוס לא מעט מפלח המשאיות הכבדות המיובאות לרוסיה, ושנית: אפילו להפוך למוצר ייצוא, למערב אירופה ולאסיה. המחיר צפוי להיות תחרותי ביותר ובמידה רבה יש לאוראל בהחלט עבר והיסטוריה מפוארים להראות, אמנם בסעיף משאיות השטח הקשוחות הקטן יחסית, אך שם אין עוררין על יכולות אוראל להציע מוצרים עמידים. נמשיך לעקוב ולעדכן.