משאית קטרפילר CT680

בעקבות הקשיים: CAT יוצאת מתחום המשאיות

משאית קטרפילר CT680

משאית קטרפילר CT680


קטרפילר הודיעה במפתיע על הפסקת פיתוח, ייצור ושיווק המשאיות מתוצרתה. ההחלטה נכנסת לתוקף באופן מידי ולא תתקבלנה עד הזמנות לדגמי המשאיות מתוצרתה – CT660, CT680 ו-CT681 – שלושת הסדרות אותן שיווקה. מדובר בליין המשאיות הסטנדרטיות המורשות לתנועה על כבישים ציבוריים ולא במשאיות המכרות הגדולות, שאינן קשורות לסיפור. השירות למשאיות שכבר נמכרו יימשך כמובן, הצהיר דובר הקונצרן.
ההחלטה מפתיעה במיוחד בעיקר לנוכח הכניסה המתוקשרת של מומחית הציוד מכני הנדסי לתחום המשאיות בשנת 2011, והדרך המקורית בה הלכה יצרנית הצמ"ה הגדולה בעולם בגישתה לתחום; קטרפילר הבינה בשעתו כי נכון יהיה לנצל את מערך הסוכנים הרחב שלה ברחבי העולם – אך בארה"ב בפרט ובתחילה – בכדי להציע משאיות לעבודות עפר, להובלת ציוד מכני הנדסי ולמשימות שטח נוספות כ"מוצר משלים", ובכך להקל על לקוחותיה מתחומי הציוד מכני הנדסי בכל הקשור לשירות, חלקים והיכרות עם סוכנים. הגיונית היתה גם הגישה למוצר עצמו, כאשר למעשה תוכננו ויוצרו המשאיות של קטרפילר על ידי ספק חיצוני (נאוויסטאר (Navistar) האמריקאית), שבמקרה זה היה בעל ניסיון רב ואמינות מוכחת. כמובן שעם צעד זה נחסכו עלויות התכנון, הפיתוח והייצור האסטרונומיות המאפיינות החדרת מוצר חדש לשוק.
משאית קטרפילר CT660

משאית קטרפילר CT660


כל אלו מן הסתם לא עזרו להצלחת עסקי המשאיות של קטרפילר, שכאמור יוצאת מהן כעת וההפתעה מועצמת עוד יותר לנוכח הצהרת החברה מלפני כחצי שנה בלבד, בדבר הפסקת ההתקשרות עם נאוויסטאר לטובת פיתוח וייצור עצמאיים של משאיותיה. הרקע לצעד הקיצוני של קטרפילר הוא המשבר העמוק בו שרוי הקונצרן, במסגרתו חווה היצרנית ירידה עקבית ומשמעותית הן במחזורי המכירות והן בהכנסות. בשנת 2014 עמד היקף המכירות של הקונצרן על כ-55 מיליארד דולר כאשר ב-2015 צנח המחזור משמעותית לכדי 47 מיליארד דולר והצפי לשנה זו אינו מבשר טובות, עם תחזית מפי אנליסטים המעריכה המשך ירידה במחזור ב-2016 לכדי ה-40-42 מיליארד דולר. הנהלת הקונצרן הכריזה על שורה של צעדי התייעלות דרסטיים, ביניהם פיטורי 5,000 עובדים, הורדה של 1.5 מיליארד דולר בהוצאות השוטפות, סגירת מפעלים, מיזוג עסקי המכרות והמנועים ועוד.
"הישארותנו בתחום תחרותי זה, של ייצור המשאיות, היה מאלץ אותנו להמשיך ולהשקיע סכומים משמעותיים בפיתוח והשקת דגמי משאיות חדשות" הסביר בהודעה לעיתונות סגן נשיא קטרפילר ראמין יונסי. "הגענו למסקנה שמצב וגודל השוק כיום אינם מצדיקים השקעות שכאלה". משאיות קטרפילר לא שווקו בישראל.