משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית – עם 2,000 כ"ס?!?

משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One


זה נשמע על פניו ובמבט ראשון כגימיק, אם לא כמתיחה; חברה אנונימית מסולט לייק סיטי, בירת מדינת יוטה בארה"ב, הוציאה הודעה לעיתונות המלווה באיורי מחשב וטבלאות נתונים אודות משאית כל-חשמלית אותה היא מפתחת ואף מתעתדת להגיע לייצור סדרתי "תוך 3-4 שנים". שם החברה – Nikola Motor Company – מהווה יותר מרמיזה לגבי ייעודה ומטרותיה; ניקולא טסלה היה מחלוצי המצאת החשמל ומאחר והשם טסלה (Tesla) כבר נתפס על ידי אילון מאסק, יצרן המכוניות החשמליות טסלה, השם 'ניקולא' אמור להספיק בכדי להבהיר כוונות.
אבל גם אם נתייחס לכל הסיפור בסקפטיות זהירה, לא ניתן להישאר אדישים להצהרות, לאיורים ולמפרט הטכני המדהים למדי של 'משאית העתיד' על פי ניקולא, המכונה בפשטות Nikola One. הקונספט המאויר המופיע כאן הוא סוס גורר למשקל כולל של 36 טון והוא מבטיח טווח נסיעה בין טעינות של כמעט 2,000 ק"מ חסרי תחרות. ההינע מתבצע באמצעות 6 מנועים חשמליים – אחד לכל גלגל – כאשר כל מנוע מייצר 335 כ"ס. חשבון פשוט מלמד שמדובר במשאית עם 2,010 כ"ס בסה"כ. אלפיים ועשרה כוח סוס. המומנט המרבי מרשים לא פחות עם נתון מוצהר של כ-510 קג"מ. הודות להספקי-על אלו מסוגלת משאית העתיד החשמלית לזנק מעמידה למהירות של כ-100 קמ"ש תוך 30 שניות – עמוסה ועם נגרר מלא. כל מנוע בכל גלגל מציע 2 יחסי העברה שונים, מה שמגדיל משמעותית את יכולות הגרירה, הטיפוס ומהירות הנסיעה של המשאית.
משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One


החשמל מסופק לששת מנועי המשאית באמצעות צבר סוללות Lithium-Ion נטענות בספיקה מרבת של 320 קילו-ואט/שעה. הסוללות מקוררות נוזל וכוללות בסה"כ 32,000 תאים נפרדים. הטעינה אינה דורשת שקע חשמל מאחר והמשאית מותקנת טורבינת גז הפועלת כגנרטור, המייצרת בתורה 544 כ"ס. הטורבינה ניזונה מגז מעובה אך אנשי Nikola Motor Company טוענים כי בתכנון גם גרסאות של גנרטורים שיפעלו על בנזין או סולר. בתצורה זו, טוענים מפתחי המשאית, עלות הנסיעה לק"מ היא מחצית מהעלות המקובלת כיום במשאיות בסדר גודל כזה. בנוסף לטורבינה המייצרת חשמל מתמלאות הסוללות גם באמצעות אגירת אנרגית הבלימה והנסיעה במורד. המנועים משמשים גם כבלמים, כך שאגירת האנרגייה הנוצרת בזמן הבלימה ניתנת להסבה מהירה וקלה למילוי המצברים.
מיקום המנועים בתוך הגלגלים חוסך מקום במבנה ובשלדת המשאית וכמובן חוסך מערכות העברות כוח, הידראוליקה, כבלים וחיווט מיותרים, מסבירים בניקולא. מחשב מרכזי שלט בכל מנוע ומווסת לפי הצורך או הדרישה את ההספק והמומנט הזמינים. לטענת אנשי היצרנית בקרת המחשב המתקדמת על המנועים מאפשרת שליטה ומנגנוני בטיחות דוגמת מערכות ESP, בלימות חירום, בקרות אחיזה והחלקה ועוד שבסופו של דבר תאפשרנה התנהגות בטוחה מהמקובל כיום במשאיות, יחד עם הורדה משמעותית של בלאי הצמיגים הודות למזעור ההחלקה הן בהאצה, הן בפניה והן בבלימה. היעדר המנוע הסטנדרטי בחזית, גבוה ומעל לשלדה, ובמקומו שישה מנועים שממוקמים בגובה הגלגלים מורידים משמעותית את מרכז הכובד ומתיימרים להוסיף יתרון משמעותי להורדת מרכז הכובד וכפועל יוצא – ליציבות ולאחיזת המשאית בכביש.
משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One


עוד יתרון המוזכר בהודעה לעיתונות של הסטארט-אפ הצעיר הוא בחיבור הנפרד של כל גלגל לשלדה, כך שלמעשה מדובר במשאית עם מתלים נפרדים שאינם מושפעים או תלויים זה בזה. השילוב של בקרת מחשב על כל יחידת גלגל, בכלל זה הבולמים והקפיצים, מצעי הן נסיעה נוחה וחלקה יותר והן יכולת התמודדות יעילה וטובה יותר עם מטען, טוענים בחברה.
מעבר לטכנולוגיה המתקדמת אותה מתיימרת משאית העתיד החשמלית של Nikola Motor Company להציע, מדובר גם בעיצוב רדיקאלי ועתידני וכמובן – בתא מפעיל מתקדם הכולל טכנולוגיה לא מוכרת בתחום. הדלתות לכניסה ויציאה לקבינה נעות על מסילה (הזזה). הקבינה עצמה מבטיחה גודל ונפח הגדולים ב-30% מהממוצע המקובל בסגמנט וסביבת הנהג כוללת מסכי מגע גדולים נשלפים, טלוויזיה 42", מיקרוגל, מקרר הכולל מקפיא, חיבורי אינטרנט, שתי מיטות בגודל מלא, בקרת אקלים אלקטרונית, כיור עם מים זורמים, שירותים ועוד.
אפילו מחיר כבר יש – החל ב-375,000$ – משמעותית יותר ממחיר משאית בגודל דומה בת ימינו. רוצים אחת? ניתן לבצע הזמנות מוקדמות לאחר תשלום ראשוני של 1,500$ בלבד. כאמור, לאחר מכן תצטרכו להמתין 3-4 שנים עד שתוכלו לצאת לדרככם בזמזום חרישי. או שלא… ימים יגידו
משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One