מערבל בטון מרצדס ארוקס 8x4 Loader

מערבל הבטון המהפכני של מרצדס

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8x4 Loader

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8×4 Loader

מרצדס חושפת משאית עם מערבל בטון חדשה, על בסיס גרסת ה-8×4 של הארוקס, תחת השם Loader. בבסיס המשאית החדשה מוצע הרעיון של דיאטה מקיפה במטרה להציע משאית מערבל במשקל הנמוך ביותר הניתן, מבלי לפגוע בחוזק וביכולת הובלת המטען, וכמובן לפנות יותר משקל לבטון במסגרת המשקל הכולל המותר – 32 טון במקרה זה.
הדיאטה אינה רק במספרים על המשקל, אלא גם נראית בעין; רוחב תא המפעיל הוא 230 ס"מ בלבד. ארבעת הסרנים נשענים על גלגלים יחידים בכל פינה, במקום כמקובל חישוקים כפולים בשני הסרנים האחוריים. מדובר בחישוקים מחוזקים ובצמיגים המציעים עמידה בעומס גבוה במיוחד. מערבל הבטון מיוצר על ידי ליבהר (Liebherr) והוא דגם במשקל כולל קל במיוחד, בנפח תיאורטי מרבי של 9.0 מ"ק. משאיות מערבל בטון בסדר גודל שכזה מסוגלות על-פי רוב לשאת 7.0 מ"ק בטון או קצת יותר, ועוד כ-100 ליטר מים. במקרה זה מציעה מרצדס תוספת משמעותית של בטון ללא חריגה מהמשקל הכולל המותר. הנה החשבון:

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8x4 Loader

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8×4 Loader

יש לציין בהסתייגות כי משקל הבטון משתנה בין הסוגים השונים באורך מינורי, ולצורך החישוב מציינים במרצדס משקל של 2.6 טון למ"ק בטון. אם נכפיל נתון זה בשמונה (מ"ק, נפח המערבל המומלץ בפועל) נקבל מטען נטו במשקל 20.8 טון. הוסיפו על כך את משקל המשאית נטו – 12.8 טון בלבד, והגענו לסך כולל של 33.6 טון. אם המשקל הכולל המותר עומד על 32 טון הרי שמדובר במסגרת החריגה המותרת על פי החוק (לפחות בגרמניה) של 5%. גם אם נישאר במסגרת המשקל המותר המדויק, עדיין מדובר במטען בטון נטו במשקל 19.2 טון חסרי תחרות.
במרצדס מציינים כי מעבר ליכולת החוקית להוביל עוד בטון בכל נסיעה, מדובר גם בחיסכון משמעותי בצריכת הדלק, בעיקר בנסיעות הריקות, בין היתר הודות להתנגדות גלגול נמוכה יותר ובלאי נמוך יותר של מערכות הגלגלים והמתלים – פועל יוצא של המשקל העצמי הנמוך יותר.

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8x4 Loader

מערבל בטון מרצדס ארוקס 8×4 Loader