משאית אוראל Next

הרוסים נותנים GAZ

משאית GAZon Next

משאית GAZon Next

לפני כשנה סיפרנו לכם על כוונת יצרנית כלי הרכב המסחריים והמשאיות הרוסית GAZ לפלוש אל המערב, עם צי משאיות וכלי רכב מסחריים מתקדמים, איכותיים, חסכוניים ותחרותיים במיוחד. הידע והקשיחות הרוסית עטופים במעטפת נאה ומודרנית למראה, וכמובן – במחיר תחרותי ביותר בהשוואה למוכר במערב אירופה או בארה"ב, הפכו את מוצרי החברה לבעלי פוטנציאל מעניין גם מחוץ לרוסיה. כבר לפני כשלוש שנים חשפה GAZ רכב מסחרי מודרני בשם גאזל שיועד להוות ראש חץ בחדירה אל מערב אירופה. בימים אלו, עם תצוגה חסרת תקדים ומגוונת אותה הרימו הרוסים במסגרת תערוכת הרכב הכבד הגדולה בהאנובר שבגרמניה, אין ספק שכבר לא מדובר על "כוונה", אלא על תחילת היישום.
בניגוד למכוניות הפרטיות, למטוסים או לאופנועים הרוסיים, למשאיות הרוסיות יש תדמית חיובית גם במערב – לפחות בכל הקשור לשרידות וקשיחות. תדמית חיובית זו נובעת בין היתר בגלל שנהגי מערב אירופה לא נאלצו לנהוג ביצירות הרוסיות, אך במהלך השנים חיפו מאסיביות מכאנית יוצאת דופן ושימוש נדיב בחלקי ברזל ופלדה עבי קוטר על פרימיטיביות מכאנית וטכנולוגית והנדסת אנוש מזעזעת. גם תנאי הסביבה הקיצוניים – בעיקר הקור ופני השטח – בהם מתפקדות משאיות רוסיות מזה עידנים, רק הוסיפו לשם הקשוח והעמיד של המשאיות הרוסיות, בפרט בגרסאות השטח שלהן. הוסיפו על כך את הכמויות הגדולות של משאיות השטח הרוסיות, בעיקר "הודות" לאיזורי לחימה שונים בעולם באמצעותם הן התפרסמו, וקיבלנו מותג שיש מה לעשות איתו – אם רק יצליחו ב-GAZ למנף את התכונות החיוביות ולתקן את הבעיתיות, בראשן הפרימיטיביות המכאנית ותנאי העבודה לנהג.
GAZ משיקה בהאנובר במהלך מעורר הדים ותגובות רבות בתקשורת הרלוונטית מגוון משאיות וכלי רכב מסחריים תחרותיים ומתקדמים. לא פחות חשוב, אגב: הם גם נראים ממש לא רע. בכדי לבדל בין גושי הברזל העתיקים שנקראו GAZ (ויש כמובן יצרניות נוספות, אבל העיקרון אצל כולן נותר דומה במהלך השנים) לבין המוצרים החדשים, ה"מערביים" והמתקדמים יותר, מכונות כל סדרות המשאיות והמסחריות החדשות בשם Next.

רכב מסחרי GAZelle Next

רכב מסחרי GAZelle Next בגרסת ארגז פתוח, דאבל קבינה

ההיצע החדש מתחיל במסחרית GAZelle, המוצעת במשקל כולל של 3.5 טון, בתצורת וואן, קבינה עם שלדה, קבינה עם ארגז (כולל ארגז מתהפך) – והכל במגוון אורכים בסיס גלגלים, גבהים ורמות אבזור. ה-GAZelle תוצע עם מכלולים מערביים בהחלט נחשבים, בהם מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 כ"ס המסופק על ידי קאמינס, מצמדים מתוצרת Sachs, מערכות היגוי ותיבות הילוכים מתוצרת ZF, בלמים מבית Bosch ועוד. ההיצע העתידי יכלול גם מנועי בנזין וגז.

רכב מסחרי GAZelle Next

רכב מסחרי GAZelle Next בגרסת ואן

סדרת המשאיות הקלות GAzon תוצע במגוון תצורות ומרכבים בעיקר לשוק החלוקה עם משקל כולל של עד 8.7 טון. מדובר בכניסה לתחרות בשוק גדול וחשוב, וב-GAZ יציעו את המשאיות הקלות עם תא נוסעים עם 3 מקומות ישיבה או תא כפול עם 7 מקומות ישיבה ושני אורכי בסיס גלגלים לבחירה. בשלב החשיפה צוידו המשאיות במנוע (דיזל או גז) פרי פיתוח עצמי של GAZ עם 150 כ"ס, כאשר עוד לא ברור אם מנוע זה יוצע גם במערב או שההיצע יכלול יחידות כוח נוספות לבחירה. המשאיות הקלות יושבות על שלדת קורות וקפיצי עלים. סעיף הבטיחות כולל בין היתר בלמי דיסק עם ABS ו-ASR.

משאית אוראל Next

משאית אוראל Next

את העניין הרב ביותר בתערוכה משכו משאיות השטח הקשוחות של החברה, המוצעות תחת שם המותג Ural Next. מדובר במשאיות כבדות (עד 34 טון) סופר-קשוחות המתיימרות לדעת ולהסתדר בכל סוג שטח ותנאי אקלים. ב-GAZ מכוונים למתחרות מבית מרצדס, איווקו, מ.א.ן, סקניה ועוד, בסגמנט עבודות העפר, מחצבות ומכרות, משאיות מנוף וחילוץ לשטח וכיו"ב. המשאיות החדשות מסדרה Ural Next מוצעות בתצורות הינע 4×4, 6×6 או 8×8 ובכמה אורכי בסיס גלגלים. למרות הקשיחות יוצאת הדופן כוללות משאיות סדרה חדשה זו גם לא מעט טכנולוגיה מתקדמת, אלקטרוניקה ומחשוב. בין היתר מוצעים נועלי דיפרנציאל רוחביים לכל הסרנים, תיבת הילוכים טיפטרוניק הנשלטת הידראולית, כמו גם תיבת ההעברה, שליטה על לחץ האוויר בצמיגים מתוך הקבינה ועוד. בהאנובר הוצגו כמה משאיות מסדרה זו עם מנוע 6.7 ליטר ו-330 כ"ס ממקור לא ידוע. לכשיוחל בשיווק המלא והרשמי במערב אירופה ייחשפו מן הסתם גם פרטי המנועים הרלוונטיים.

משאית אוראל Next

משאית אוראל Next בגרסת מנוף לשטח

העניין הרב שעורר הדוכן של GAZ בהאנובר נובע בעיקר בשל הפוטנציאל (לחברה למעלה מ-500 תצורות ודגמי מסחריות ומשאיות פוטנציאליים!) הגדול של היצע הדגמים והרושם – לפחות במבט ראשון ולמראית עין – כי מדובר בהיצע מערבי מתקדם ומודרני מכל היבט. ההבטחה להיכנס במערב אירופה עם מוצרים בשלים ואמינים, ובעיקר – במחירים תחרותיים ביותר, צריכה להדאיג לא מעט שחקניות מקומיות, וזהו גם הלך הרוח בסיקור התקשורתי הנרחב ש-GAZ זוכה לו בעקבות התצוגה בהאנובר, בעיקר מהתקשורת הגרמנית.
בשלב זה טרם פורסמו פרטים קונקרטיים כיצד ישווקו המסחריות והמשאיות של GAZ במערב אירופה וכיצד יתומחרו. סביר מאוד להניח שנקבל פרטים נוספים במהלך השבועות או החודשים הקרובים. אנו בהחלט נמשיך לעקוב אחר מהלך מעניין זה מצד היצרנית הרוסייה לחדור אל המערב, בין היתר בגלל שמהלך כזה הופך את המותג לרלוונטי גם עבורנו.