משאית מכרות אוטונומית מתוצרת קומטסו

קומטסו: משאית מכרות אוטונומית (וידאו)

משאית מכרות אוטונומית מתוצרת קומטסו

משאית מכרות אוטונומית מתוצרת קומטסו

כבר לפני כארבע שנים סיפרנו לכם על צי כלי ציוד מכני הנדסי כבדים ואוטונומיים מתוצרת קומטסו היפנית הפועלים במכרה באוסטרליה. קומטסו חרטה על דגלה את הובלת פיתוח תחום הציוד הכבד האוטונומי, הפועל ללא מפעיל בשר ודם בקבינה; רבים רואים בעולם הכרייה, עבודות העפר בקנה מידה גדול ואת תחום המחצבות ככר פורה וריאלי להתפתחות ציוד אוטונומי. הפעולות המונוטוניות, מיעוד בני אדם או כלי רכב אחרים המסתובבים לציוד הכבד "בין הרגליים") וכמובן החיסכון בעלויות (המפעיל) והיעדר עייפות, שחיקה או מגבלות אנושיות אחרות הופכות את הציוד האוטונומי למבוקש יותר ויותר. קומטסו השיקה פרויקט הסבת ציוד כבד לציוד אוטונומי עוד ב-2008, ומציעה מאז "חבילות" והתאמה של ציוד עבור לקוחות גדולים המעוניינים בכך. ההתאמה מבוצעת באמצעות Autonomous Haulage System – שם המערכת של קומטסו ההופכת ציוד סטנדרטי המופעל בידי מפעיל אנושי לציוד אוטונומי הפועל עצמאית, והנשלט/מפוקח מעמדה מרוחקת. ציוד אוטונומי מוסב של קומטסו פועל כאמור בהצלחה רבה באוסטרליה אך גם במכרה גדול בצ'ילה, מזה כמה שנים.

משאית מכרות אוטונומית מתוצרת קומטסו

משאית מכרות אוטונומית מתוצרת קומטסו

זה עתה מציגה קומטסו את הצעד הבא בתחום, לפחות בכל הקשור לעולם משאיות המכרות הענקיות. במסגרת תערוכת ציוד המכרות והחציבה הגדולה שנערכה לפני מספר ימים בלאס ווגאס (MINExpo International 2016) הוצגה משאית מכרות אוטונומית, אלא שהפעם מדובר בפיתוח ייעודי מן המסד ועד לטפחות, ללא תא מפעיל – בניגוד לאבות הטיפוס ולגרסאות הקודמות שהוצגו, שהיו למעשה משאיות מכרות סטנדרטיות שהוסבו להפעלה עצמית ועצמאית, אך עדיין נשאו קבינה עבור מפעיל. מדובר עדיין באב טיפוס שטרם מוצע למכירה סדרתית, אך מבחינת קומטסו כך תיראה משאית מכרות אוטונומית בעתיד, ללא קבינה מן הסתם. מה שנראה כפרט זניח – יכולת המשאית לנוע לשני הכיוונים באותה המידה – מהווה לבדו יתרון משמעותי בכל הקשור לעלויות וליעילות, שכן המשאית יכולה לנוע בשני הכיוונים ולא צריכה להשחית זמן יקר בתמרונים או בלהסתובב עם הפנים לפנים, שכן אין בה מפעיל שצריך לראות את הדרך.
בקומטסו מייעדים את משאית המכרות האוטונומית העתידית לכל מכרה בו פועלות משאיות כאלו, אך בעיקר לאתרי כרייה בהם יש סכנה בשל תנאי הסביבה או האקלים, כמו בוץ, שלג, מדרון תלול, סכנת מפולות ועוד תנאים העלולים לשים מפעיל אנושי במצבי סכנת חיים.
המשאית שהוצגה זה עתה בלאס ווגאס מסוגלת לשאת מטען של 230 טון בכל נסיעה כאשר משקלה הכולל מגיע לכדי 416 טון. מנוע הדיזל האדיר, המשמש גנרטור/ספק כוח למנועים החשמליים, מייצר 2,700 כ"ס. משאית זו חריגה בתצורתה לא רק בשל עיצובה והיעדר הקבינה הבולט, אלא גם בהינע הכפול שלה – מנוע לכל גלגל – המיועד לספק אחיזה ויכולות שינוע בטוחות גם בתנאי דרך קשים, חלקלקים ותלולים. בנוסף להינע הכפול מוצע גם היגוי כפול, מה שמאפשר למפלצת הגדולה להסתפק ברדיוס סיבוב קטן מ-16 מטרים (האורך הכולל הוא 15 מ' והרוחב – 8.5 מ'). בקומטסו מדווחים כי מדובר בשלב אחד לפני מוצר מוגמר והמוכן לצאת לשוק, וכי הבשלת המשאית האוטונומית לכדי שיווק תתרחש במהלך "העתיד הקרוב מאוד", כהגדרת אנשי קומטסו.