טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

הטנדר של מרצדס – כל הפרטים

טנדר מרצדס X-Class Concept

טנדר מרצדס X-Class Concept; מימין – גרסת ה-Stylish Explorer. משמאל – גרסת ה-Powerful Adventurer

מרצדס חושפת גרסת תצוגה לקראת ייצור של הטנדר העתידי שלה, תחת השם X-Class Concept. כבר באפריל 2015 נחשפו פרטים ראשונים על הטנדר המיועד, פרטים שהתחזקו והורחבו עוד במאי באותה השנה. מרצדס חשפה אז איורים של הטנדר המיועד שנועדו להעביר את קווי המתאר העיקריים, ובמקביל פרסמה פרטים טכניים כלליים ואת העובדה שהטנדר יתבסס מכאנית על הניסאן נבארה החדש, אך יעבור טיפול עומק ושדרוג מקיף על ידי מרצדס במטרה להפוך ל'טנדר פרימיום' מפואר ומאובזר מחד, אך כזה המיועד גם לעבודה קשה מאידך. וכמובן – מעל לכל: את כוונת החברה להיכנס אל שוק 'טנדרי הטונה' ההולך וצובר פופולריות בעולם.

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

רק בסוף 2017 צפויה להגיע הגרסה הסדרתית אל אולמות התצוגה – ככל הנראה תחת השם סדרה GLT – זמן ארוך בהחלט מרגע ההכרזה ועד להשקת רכב חדש, בהתחשב שהוא מבוסס על רכב קיים החוסך פיתוח מאפס. אבל, יש לכך סיבה; במרצדס ממש לא מתכוונים להציע "גרסה מפוארת של הניסאן נבארה", כאשר אינספור עדכונים, שיפורים ושינויים יבוצעו כבר בתחילת פס הייצור המקביל למרצדס X-Class ולניסאן נבארה במטרה להפוך את הטנדר של מרצדס ליישות עצמאית, הראויה לשאת על חרטומה את הסמל המוכר. הלקח מהמרצדס סיטאן – למעשה רנו קנגו עם לוגו מרצדס ושינויים מינוריים נוספים – בהחלט נלמד. עד כה המכירות נמוכות בהרבה מהתחזית ובין היתר דרש כישלון במבחני הריסוק חזרה אל שולחן השרטוטים; מסתבר שלקחת רנו קנגו, להדביק עליו סמל מרצדס ולהציעו כמרצדס – לא ממש עובד. הבידול אינו בולט מספיק וללקוחות ברור כי מדובר באותה הגברת עם שינוי קל באדרת – ודי גדול במחיר.

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

חשיפת רכב התצוגה X-Class היתה למעשה חשיפה כפולה, של 2 גרסאות: האחת תחת שם הגרסה Stylish Explorer – גרסה מפוארת ומעודנת יותר, המיועדת בעיקר לנוסעים על כביש סלול, והשנייה בשם Powerful Adventurer עם עיצוב ותוספות קרביות למחפשים טנדר שטח קשוח. גרסת ה-Stylish Explorer על צמיגי החתך הנמוך שלה וסממני 'כביש' נוספים מרמזת על האופציה להציע גרסת AMG ספורטיבית וביצועיסטית לטנדר, בעוד ששימוש במוטיבים עיצוביים מהאונימוג, לא פחות ולא יותר בגרסת ה-Powerful Adventurer מרמזים על גישה רצינית ליכולות השטח של הטנדר המיועד, לפחות בגרסאות הרלוונטיות. המטרה ברורה: רמיזה לגבי הפוטנציאל של הטנדר המיועד, קהל היעד שלו, רב השימושיות שלו והאופציה לקבל גרסאות המיועדות יותר לכביש או לשטח – לפי דרישה.

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

הרבה מהתוספות והעיצוב במכוניות התצוגה יישאר בגדר תצוגה, אך מגוון רחב של חישוקים, מיגונים, צמיגים ואולי אף חבילות שטח וכביש מקורויות מרמזות על הפוטנציאל לפנות לקהל מגוון של רוכשי טנדרים בעתיד. העיצוב הכללי יהיה דומה למה שראינו ברכבי התצוגה – יותר לזה של גרסת ה-Stylish Explorer, וכבר עתה ניתן לראות קווי מתאר של הניסאן נבארה, כאשר עיקר ההבדל הוא בעיצוב החרטום. במרצדס מדגישים כי השלדה והמרכב יעברו רענון מקיף, שדרוג ותוספות של מרצדס, במטרה להפכו לאיכותי מספיק ותואם את הדרישות של היצרנית. בין היתר יותקנו גם מאחור קפיצי סליל (במקום עלים), מה שהופך למאתגר למדי בפרט בגרסאות ה-Heavy Duty המתוכננות.

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

במרצדס כאמור משתפים פעולה עם ניסאן – מומחית מובילה מזה עשרות שנים בתכנון וייצור טנדרים. הטנדר העתידי יתבסס על הניסאן נבארה החדש, כאשר התבססותו על שלדת סולם מקלה מאוד את האפיון העיצובי והכנסת השינויים של מרצדס. ואכן, החזית היא בהחלט מרצדס וכך גם הדלתות הקדמיות – האחוריות נותרו זהות למקור – הנבארה. בדומה לנבארה כך יציע גם המרצדס X Class או GLT יכולות עבודה ראויות, שתכלולנה בין השאר כושר העמסה של עד 1.1 טון ויכולת גרירת מטען עד למשקל של 3.5 טון.

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

הקבינה תהיה מקורית של מרצדס, כאשר למעט מסגרת המרכב החיצונית שלה – כל היתר יגיע ממרצדס, לאחר התאמה ופיתוח ייעודיים. מערכת מולטימדיה ותקשורת מתקדמת המוכרת כיום מהמרצדס C Class תציע את המילה האחרונה בתחום ותכלול בין היתר מסך מגע גדוול שיותקן במרכז הקונסולה, מערכות עזר ובטיחות מתקדמות, ראדאר לשמירת מרחק, מצלמות, מערכת שידור מיקום אוטומטית ועוד. ניתן גם להתרשם כי לוח השעונים מזכיר הרבה יותר מכונית סלון מאובזרת מאשר טנדר תכליתי ומחוספס. אבל, בל יתקבל הרושם כי מכוניות התצוגה X-Class Concept כוללת את עיצוב הפנים הסדרתי – רבות מהמוצג כאן לא יגיע לייצור; אבל, המסר על פיו הטנדר של מרצדס ייראה שונה לגמרי מבפנים בהשוואה לבסיס היפני עליו הוא מתבסס – בהחלט עבר.

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

טנדר מרצדס X Class Stylish Explorer

מערכת העברת הכוח תכלול נעילת דיפרנציאל אחורית ומרכזית, כך שיכולות שטח ראויות מובטחות. ההיצע יכלול מערכות הינע אחורי עם אפשרות לצרף את הגלגלים הקדמיים להיצע ומערכת הנעה כפולה קבועה, שתוצע בתחיל בגרסת העל החזקה יותר בסדרה, עם מנוע V6 טורבו-דיזל. במרצדס לא מפרטים אודות היצע המנועים הצפוי בטנדר העתידי, למעט כי מדובר יהיה במנועי דיזל ובנזין עם 4 או 6 צילינדרים. סביר להניח שמנועי ה-4 צילינדרים הבסיסיים יגיעו מניסאן והיתר ממרצדס.

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer

טנדר מרצדס X Class Powerful Adventurer