משאית חשמלית Nikola One

עוד שלב במהפיכה החשמלית (וידאו)

משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One – רגע ההשקה

לפני מספר חודשים הפתיעה חברת סטארט-אפ אמריקאית בשם Nikola Motor Company עם חשיפת תוכניות מרחיקות לכת של משאית כל-חשמלית בשם Nikola One. כפי שסיפרנו בשעתו, המספרים והשאיפות נראו לנו אופטימיים למדי, אם לא על גבול הדמיוני; אז דובר על משאית אשר כל גלגל בה מחובר למנוע חשמלי, כל אחד מהם מקבל את כוחו מצבר מצברים מרכזי, ועם פוטנציאל להגיע להספק כוללים של למעלה מ-2,000 כ"ס ולטווחי נסיעה בין טעינות של עד קרוב ל-2,000 ק"מ!

משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One – אב טיפוס בגודל מלא

זה עתה קיבלנו הוכחה ברורה שהחבר'ה ב-Nikola Motor Company רציניים בהחלט ושהידוע עד כה הופך למרשים ושאפתני עוד יותר. במסגרת אירוע השקה נוצץ שערכה החברה במטה אותו הקימה בסולט לייק סיטי שביוטה, ארה"ב, נחשף אב טיפוס ראשון, בגודל מלא ופועל, של משאית החשמל העתידנית One. בעוד שהבטחת הבטחות, הצהרת הצהרות ו"הצגת" משאית בדמות איור שבוצע עם תוכנת 3D זה משהו אחד, הרי שהעמדה של מוצר מוגמר – או בשלבים לקראת – מעל לבמה, עשוי מתכת, חומרים מרוכבים, פלסטיק וחשמל, זה כבר עניין אחר. יחד עם אב הטיפוס בגודל מלא נחשפו עוד פרטים אודות המשאית העתידנית, תוכניות החברה וקצת מספרים.
בדגם שהוצג הציעו ששת המנועים – אחד לכל גלגל – למעלה מ-1,000 כ"ס – כמחצית מהפוטנציאל הקיים במערכת שפותחה עבור ה-One. גם כך זה נשמע לא רע… הכוח מגיע ממערכת המתבססת על טכנולוגיית המימן (hydrogen-electric) ובשלב זה מדברים בחברה על טווח נסיעה של עד 2,000 ק"מ בין "תדלוקים". החשמל ייאגר בצבר סוללות בספיקה של 320-kWh המותקנות בתוך – וכחלק מהשלדה, בכדי לאפשר וורסטיליות בכמות ונפח המצברים וחלוקת משקל אופטימאלית. לא צריך להיות מומחה במשאיות בכדי להבין כי מדובר במספרים שיכולים לחולל מהפיכה אמיתית באופן שאנו מתייחסים ומבינים משאיות כיום. יו"ר Nikola Motor Company – טרוור מילטון – מבטיח כי המשאית המדוברת, לכשתבשיל לכדי ייצור סדרתי, כמובן שלא תפלוט כל גז רעיל, עלות צריכת האנרגייה שלה תהיה כל היותר מחצית מעלות המוכרת כיום במשאיות דיזל והיא תשקול כטונה פחות בהשוואה למשאיות בנות ימינו בגודל דומה.

משאית חשמלית Nikola One

משאית חשמלית Nikola One

במסגרת השקת אב הטיפוס של ה-One המרשימה, התבררו גם תוכניותיה העתידיות של החברה, שכאמור שאפתנות וכיוון להכי גבוה שאפשר הם מהמאפיינים המוחצנים שלה; עד אמצע 2017 יוכרז על מיקום, גודל ותחילת בניית מפעל ענק לייצור המשאית One בגרסה הסדרתית שלה, יחד עם ייצור משאית קטנה יותר במקביל. עלות המיזה מוערכת בכמיליארד דולר, כאשר בשלב זה לא פורט מהו מקור הכסף. לכשתושלם בניית המפעל המתקדם הוא יהיה מסוגל לייצר עד 50,000 (!!) משאיות חשמליות בשנה. מספר מדהים זה מגובה על ידי ה-Nikola Two, המשאית השנייה שתיוצר על ידי החברה, שתהיה קטנה וזולה יותר, וגם תעוצב בדומה למשאיות בנות ימנו, בניגוד לעיצוב העתידני של ה-One. עיקרי התוכנית העסקית עליה מתבסס פיתוח ושיווק הניקולא Two הוא מנגנון ליסינג שנחשף, ובסיסו תשלום קבוע של 5,000-7,000$ לחודש במשך 72 חודשים (360-504,000$ בסה"כ) כאשר בכך מסתכמת העלות עבור הלקוח; אין הגבלת ק"מ, כל התחזוקה היא באחריות ובסוף התקופה (72 חודשים) או לאחר 1.6 מיליון ק"מ יכול הלקוח להחליף את המשאית בחדשה ללא עלות נוספת.
בשלב ראשון יעבור הייצור לקבלני משנה ברחבי ארה"ב, במטרה לעמוד בהתחייבות הייצור והאספקה ללקוחות של 5,000 המשאיות הראשונות. אנשי המיזם טוענים כי המשאיות הראשונות תימסרנה ללקוחות "עד לסוף העשור", מבלי לנקוב במועד מסוים, וכי עד כה הצטבר אצלם צבר הזמנות בהיקף של 4 מיליארד דולר.

משאית חשמלית Nikola Two

תהיה קטנה וזולה יותר: Nikola Two, בשלב זה עדיין כאיור מחשב

הנתונים כפי שנמסרו על ידי Nikola Motor Company נשמעים עתה מופרכים ושאפתניים לא פחות משנשמעו לראשונה, עת נחשפו פרטי משאית ה-One. אבל, הצגת אב טיפוס בגודל מלא, הפגנת הרצינות, חשיפת תוכניות העתיד ופרסום המספרים הפנומינאליים גורמים גם לספקנים רבים לגרד בפדחתם ולהביט על הסיפור הזה ברצינות רבה יותר. בדר אחד אין ספק: אם תוכניות המיזם האמריקאי תתגשמנה, צפויה לעולם הרכב הכבד מהפיכה שלא ניתן יהיה להתעלם ממנה. כמובן שנמשיך לעקוב ולעדכן.