טנדר Checker

בקרוב: קלאסיקה אמריקאית מודל 2018

טנדר Checker

טנדר Checker

חלקנו, מן הסתם הקשישים שבינינו, זוכרים לבטח את מוניות Checker – המכוניות האמריקאיות הגדולות, הכבדות והקלאסיות בסגנון שנות ה-60' שהיו מחזה שכיח גם בישראל; Checker נוסדה במישיגן ארה"ב ב-1922 כיצרנית "מוניות אמינות, זולות, נוחות ומרווחות", כהגדרת מייסד החברה מוריס מארקין, והיא אכן היתה כזו עד לסגירת החברה ב-1982.
עד ליומה האחרון הקפידה Checker לשמר את מסורת ייצור ועיצוב המכוניות האמריקאיות הקלאסיות, ולמעשה היו המוניות של Checker עוד בחייהן אייקון נוסע, קלאסיקות שימושיות, מעין שריד מן העבר ששימר בקנאות שיטות בנייה עתיקות, עיצוב משנות ה-50' וה-60', ממדי ענק, שימוש בשלדת משאית קלה, פח עבה וכיו"ב סממנים קלאסיים. חלק ממכוניות Checker נמכר גם לאנשים וגופים פרטיים, דוגמת חובבי רכב קלאסי, מלונות, חברות העוסקות בתיירות וכיו"ב.

Checker Marathon בתצורה המוכרת מכל: מונית (כאן דגם 1978)

Checker Marathon בתצורה המוכרת מכל: מונית (כאן דגם 1978)

כל אלו כאמור לא מנעו את סגירת החברה בתחילת שנות ה-80', כאשר עם היעלמותה מרחובות ארה"ב הפכו מוניות ומכוניות Checker כמעט מיד לפריט אספנות, עם הידיעה שכך כבר לא ייצרו מכוניות בעתיד; שיטות ההרכבה והבנייה של היצרנית הוותיקה כבר לא התאימו לסטנדרטים בני ימינו, ועם ההבנה שבכך בעצם ייחודה של יצרנית זו – לא היה טעם להציג מהדורה מודרנית ומתקדמת שלמעט השם אין בינה לבין המכוניות הקלאסיות דבר וחצי דבר. גם עלויות הייצור – רוב העבודה בוצעה ביד – לא הפכה את המותג לתחרותי במיוחד וכמו לא מעט סמלים מן העבר גם Checker נאלצה לרדת מן הבמה.

גרסה אזרחית של ה-Checker Marathon, כמוה שימשו בעיקר כמוניות (1979)

גרסה אזרחית של ה-Checker Marathon, כמוה שימשו בעיקר כמוניות (1979)

עד עכשיו. קבוצת יזמים שרכשה את המותג מתכננת להחיות אותו – אך עם 'טוויסט' מעניין; כבר ב-2018 מתוכננות לצאת לשוק 3 גרסאות "חדשות" של Checker, עם העיצוב המובהק והקל לזיהוי ושתהיינה בנויות בשיטות דומות לאופן בו יוצרו מוניות Checker הקלאסיות, אך עם עדכונים מתבקשים. אבל, ההפתעה היא בגרסאות המתוכננות: בשלב ראשון תוצענה לימוזינה ארוכה ומפוארת לעד 12 נוסעים ו…שני טנדרים, "סטנדרטי" ו"ספורטיבי".
"האתגר אותו לקחנו על עצמנו" מצוטט סטיב קונטריו, מנכ"ל Checker החדשה, "הוא לקחת את העיצוב והמראה הכה מוכרים שאפיינו את מוניות Checker ולהשתמש במרכיבים "מהמדף" בכדי להרכיב ולייצר כלי רכב מוכנים". כוונתו לרכישת רכיבים מוכנים מיצרניות שונות במטרה להוזיל את הייצור ולפשט את הליכי התקינה; בארה"ב ניתן לייצר רכב מחלקים 'מן המדף' תחת ההגדרה Replica (העתק) ללא הצורך להעבירו מבחני ובדיקות בטיחות מחמירות החלות על רכב המיוצר באופן סטנדרטי.

הלימוזינה המתוכננת של Checker תציע מקום מרווח ל-12 נוסעים ותצויד ב-6 דלתות

הלימוזינה המתוכננת של Checker תציע מקום מרווח ל-12 נוסעים ותצויד ב-6 דלתות

דגמי Checker המתוכננים יורכבו על בסיס שלדת קורות פלדה שתתבסס על תצורת השלדה המקורית אך עם חיזוקים, התאמות ועדכונים מתבקשים. המנוע יהיה V8 מהארסנל המוכר אצל הטנדרים של GMC ושברולט, ויכלול גם אופציית דיזל. בניגוד למוניות המקוריות תכלול מערכת הבלימה בדור החדש 4 בלמי דיסק, תאורת LED המוסוות כפנסים קלאסיים, ערכת עזרה ראשונה אינטגראלית, קומפרסור מובנה, שפע יציאות חשמל ויכולת בחירה מבין כמה רמות אבזור – מבסיסי ועד למפואר לפי הזמנה אישית. יודגש כי כל המרכיבים – גם אם ידמו לאלו המקוריים – הנם פרי תכנון, פיתוח וייצור חדשים.

בדרך: טנדר קלאסי מודל 2018

בדרך: טנדר קלאסי מודל 2018

הטנדר החדש לא מיועד להתחרות בקשוחים שבסגמנט, אך בהחלט מדובר בטנדר שימושי, עם ארגז גדול, אפשרות להוביל משקל גבוה, יכולת קשירת מטען ראויה וכיו"ב. קהל היעד הוא מן הסתם חובבי הז'אנר אך גם קבלנים, חקלאים, בעלי עסקים עצמאיים ועוד, המחפשים משהו שונה ולא שגרתי. אין ספק שלנסוע בטנדר הנשען על עיצוב וטכנולוגיה משנות ה-50' וה-60' – כמודל 2018 – זה סוג של סטייל לא שגרתי…
אנשי היצרנית מסרו עוד כי החברה מגייסת עתה עובדים לצורך תחילת הייצור והשיווק, וכי מדובר ב-50-100 איש שיעסקו בהרכבה ידנית של כל מכונית Checker ושהייצור מתוכנן להתבצע בארה"ב. המחיר עבור הטנדר צפוי לנוע בין 40-50,000$.

טנדר Checker

טנדר Checker