משאית Tatra Pheonix

Tatra מושקת בישראל (וידאו)

צילומים: אמיר הנדל ענבל

לאחר מספר ניסיונות בעבר להחדיר את מותג המשאיות הצ'כי טטרה (Tatra) לשוק האזרחי בישראל, מודיעה חברת תשתית (חטיבה בקבוצת תעבורה אחזקות) על תחילת השיווק בישראל, במהלך אירוע השקה שנערך במחצבת הר טוב שבסמוך לבית שמש. זיכיון יבוא טטרה לארץ היה נתון עד לפני מספר חודשים בידי חברת זוקו שילובים – יבואנית קטרפילר, והוא הועבר לאחרונה לידי תשתית.

השקת Tatra בישראל

השקת Tatra בישראל

TATRA הנו מותג צ'כי וותיק (נוסד ב-1850 כיצרן כרכרות רתומות לסוסים ומ-1897 כיצרן רכב ממונע) שרכש את עיקר המוניטין שלו מייצור משאיות שטח – בעיקר לשימוש צבאי. למעשה מייצרת טטרה משאיות למן ההתחלה, כך שהצטבר אצלה ניסיון עצום בתחום זה, עם התמחות במשאיות ליישומים קיצוניים ולתנועה בשטח קשה. את שמה הטוב חייבת טטרה, לפחות בגלגולה המודרני יותר ובתחום המשאיות, לשלדה הייחודית אותה פיתחה והרשומה כפטנט. מדובר בשלדת צינורות ייחודית הכוללת יחידת צינור מרכזית וממנה יוצאים שני צינורות לצדדים שבקצותיהם מחוברים הגלגלים.

שלדת הצינורות הייחודית של Tatra - כאן בתצורת 6x6

שלדת הצינורות הייחודית של Tatra – כאן בתצורת 6×6

ה'סרן' מחולק למעשה לשניים ומאפשר תנועה ארוכת מהלך לכל גלגל בנפרד – מבלי להשפיע על הגלגל הנגדי. הצינורות החלולים והעבדים מאפשרים העברת כל הצירים, החשמל, הצנרת וכיו"ב בתוכם, מוגנים ונסתרים מעין. ה'גליק' החכם בסיפור הוא שניתן לחבר יחידות צינור אורכי עם שני צינורות רוחביים זו לזו, וליצור בפשטות יחסית משאיות עם בסיס בתצורת 4×4 ועד 18×18, כפי שמוצע על ידי היצרנית. שיטה זו, אגב, משמשת כיום עוד כמה יצרניות כלי רכב מיוחדים, בעיקר לשימוש צבאי.

משאית Tatra Pheonix

משאית Tatra Pheonix

אירוע ההשקה נסוב סביב משאיות Tatra Pheonix בהינע 8×8 (רכינה) ו-6×6 (ראש גורר לציוד כבד) במטרה להדגים בפני קהל המוזמנים את יכולותיהן החריגות של משאיות טטרה, בעיקר בכל הקשור לנסיעה בשטח קשה לתנועה, מהסוג שמשאית רגילה לא מסוגלת לנוע בו. ההדגמה כללה נסיעה עם מוביל עפר עמוס במסלול מכשולים שהוכן מבעוד מועד. משאיות "אזרחיות" אלו מיוצרות על ידי טטרה מאז 2011 כאשר המנוע, הקבינה ומערכות הפליטה מגיעות מ-DAF ההולנדית והן עומדות כיום בתקני פליטת המזהמים המחמירים ביותר באירופה. משאיות אלו תהוונה את חוד החנית בכניסת טטרה לשוק האזרחי בישראל; אלו משאיות עפר קשוחות המוצעות בכמה תצורות מרכב ושלדה, הינע ומנועים. אלו האחרונים, אגב, מגיעים מ-PACCAR האמריקאית, החברה האם של DAF. ההיצע כולל מנועי 11 ליטר בקירוב עם כ-400 כ"ס ומנועי 13 ליטר בקירוב, עם הספק של עד 510 כ"ס.

כך זה עובד – טטרה פניקס מתחת למרכב:

לצורך ההדגמה הגיע לארץ פטר גילר, נהג מקצועי בעל וותק רב-שנים במרוצי פריז-דקאר, שהדגים את יכולות המשאיות בתנאי שטח קיצוניים. בנוסף להפגנת יכולות המשאיות של טטרה בשטח, כללה ההדגמה בפני המוזמנים גם השוואה מול משאית רכינה בהינע 8×4 ומוביל פרקי. המסלול שתוכנן הוריד את משאית ה-8×4 במהירות מההשוואה, בעיקר בשל העובדה שהיא לא הצליחה לנוע בתנאים כאלו. בהשוואה למשאית פרקית התבררה משאית הטטרה פניקס 8×8 כמתחרה ראויה, כאשר היא אף ביצעה את המסלול מהר יותר בהשוואה למוביל הפרקי.

משאית Tatra Pheonix

משאית Tatra Pheonix