מרצדס X-קלאס

טנדר פרימיום: מרצדס X-קלאס (וידאו)

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

מרצדס חושפת בדרום אפריקה באופן רשמי ומלא את טנדר הפרימיום שלה תחת השם 'סדרה X'; "המרצדס של הטנדרים" מבטיח להציע יכולות "טנדריות" של ממש, בכלל זה כושר העמסה ראוי, יכולת גרירה ויכולת נסיעה גם בשטח קשה, אך עם דגש רב שהושם דווקא על ההתנהגות בכביש – תחום בו לטנדרים קשה להצטיין, בין היתר בשל התצורה והמבנה הבסיסיים שלהם. לא רק עם התנהגות הכביש המעולה רוצים במרצדס לבדל את הטנדר שלהם, אלא גם בסגמנט החדש אותו הוא למעשה ממציא עם השקתו, בקבוצת הטנדרים בה הוא מתחרה; במרצדס מבטיחים 'טנדר פרימיום' שידע לעשות הכל והכי טוב, ואף הגדירו אותו כ-"SUV של הטנדרים". במרצדס טוענים כי הביקוש לטנדרים מאובזרים ויוקרתיים יותר נמצא בעלייה מתמדת, ומסיבה זו יוצע ה-X-קלאס רק בתצורת 'דאבל קבינה' שופעת אבזור, לפחות בשלב הראשון.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

העיצוב החיצוני בהחלט שימר קווים עיקריים אותם ראינו עם חשיפת מכונית הקונספט מרצדס X-Claas בסוף 2016, וזה אומר שלא ניתן להתבלבל לגבי אפיון המותג, למרות המוצא היפני; כפי שכבר פורסם, מתבסס הטנדר החדש של מרצדס על שלדת ומרכב הניסאן נבארה החדש, ואף יורכב באותו פס הייצור בברצלונה שבספרד. למרצדס וניסאן-רנו שותפות ארוכת שנים בתכנון וייצור מכוניות – בעיקר מסחריות, ומכאן ההתבססות של מרצדס על מוצר מוכר היא הגיונית, בעיקר לנוכח עלויות הפיתוח האסטרונומיות שהיו נדרשות אם היתה רוצה לפתח ולייצר טנדר משל עצמה, מן המסד. אבל, בשלב מסוים בפס הייצור עוברת המשך ההרכבה למסלול שונה, והטנדר הפשוט בבסיסו יקבל טיפול VIP אינטנסיבי, שיכלול שינויים החל במרכב ובשלדה, דוגמת מערכת מיתלים של מרצדס, המכוילת במיוחד לנסיעה בטוחה על האספלט כאשר בין היתר מפתח הגלגלים גדל, כך שהמרצדס X-קלאס רחב במעט ביחס לניסאן נבארה, ועד לעיצוב החוץ והפנים החדשים, מערכות עזר ובטיחות נוספות ומנועים אחרים.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

למעשה נלקחו מהניסאן נבארה השלדה, מערכת ההינע הסופית, מרכב הקבינה הבסיסי והדלתות האחוריות. אה, כן – גם המנועים, לפחות חלקית ובשלב הראשון; ההיצע עם תחילת השיווק יכלול 2 גרסאות 2.3 ליטר טורבו דיזל, עם 163 או 190 כ"ס (X 220 d ו-X 250 d, בהתאמה), המוכרות מהניסאן נבארה. תיבות ההילוכים תשודכנה למנועים אלו על ידי מרצדס ומגיעות מהמדפים שלה: 6 הילוכים ידניים או 7 הילוכים אוטומטיים. גרסאות אלו תוצענה עם הינע אחורי בלבד או הינע כפול, ואז נכלל בחבילה גם יחס העברה נמוך יותר לנסיעה בשטח. במרצדס ינסו להחדיר את הטנדר היוקרתי שלהם הפוך מהאופן בו פולקסווגן החדירה את האמארוק שלה, דהיינו: גרסאות ה"בסיס" הזולות יותר תחילה, ובשלב מאוחר יותר תצטרפנה גרסאות חזקות ויוקרתיות יותר.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

ואכן, לקראת אמצע 2018 יצטרף המרצדס X 350 d להיצע, שיצויד במנוע מרצדס 3.0 ליטר טורבו-דיזל מתקדם עם 258 כ"ס ומומנט מרבי של 56 קג"מ, ויהפוך לטנדר החזק, מאובזר וככל הנראה ליקר בסגמנט שלו. גרסה זו תוצע כסטנדרט עם הינע כפול קבוע ותיבת הילוכים אוטומטית 7G (עם 7 הילוכים). לא ידוע בשלב זה על גרסאות יקרות, יוקרתיות או חזקות יותר, למרות שייתכן כי בהמשך תוצענה גם ואריאציות מבית חטיבת הביצועים של מרצדס – AMG, וזה יכול להיות מעניין למדי…
כל היתר – או ששונה ולוטש על ידי מרצדס, או שמרצדס מתקינה בעצמה, עם חלקים ומכלולים מתוצרתה. כל החלק הקדמי עוצב מחדש בכלל זה כמובן הסבכה הקדמית הענקית עם סמל הכוכב הידוע. הפנסים הם בטכנולוגיית LED ויחידת הפגוש מוצעת בשלוש תצורות שונות, בהתאם לחבילת האבזור: יוקרתית יותר עם מסגרת כרום, סטנדרטית בצבע המרכב או קרבית מפלסטיק מעובה וקשיח יותר לשימושי שטח או למראה המסוקס. חריגה היא צורת הפנסים מאחור, משני קצות הארגז העשויים מלבן צר וגבוה, וללא ספק מעניקים לטנדר היוקרתי מראה ייחודי מאחור. גם כאן מוצעים שלושה פגושים שונים בהתאם לחבילת האבזור. עוד שינוי מהותי המבוצע על ידי מרצדס הוא החלפת קפיצי העלים מאחור בקפיצי סליל, המבטיחים התנהגות כביש משופרת ונוחות עדיפה בנסיעה.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

הקבינה, כאמור, מגיעה מניסאן עירומה לגמרי ועוברת למעשה בנייה מחדש וטיפול קוסמטי מעמיק ויסודי על ידי מרצדס. חלקים רבים נלקחו מהמרצדס GLA – הכביש-שטח הקומפקטי של היצרנית, וכל היתר תוכננו ועוצבו על ידי מרצדס עבור הטנדר החדש. למען הדיוק נציין כי מוט השילוב והניתוק להינע כפול וליחסי ההעברה השונים נותר מזכרת מתורם האיברים המקורי, הניסאן נבארה. כל היתר חדש.
מעבר ובתוך רמות האבזור השונות יוכל הלקוח להתאים לעצמו את מראה הפנים המועדף עליו עם מגוון חסר תקדים בקטגוריית הטנדרים בגודל זה; היצע גדול של מבחר בדים וסוגי דיפונים לדלתות, לתקרה ולמושבים, מגוון שטיחים לבחירה, לוחות שעונים ומחוונים שונים, כמה סוגי גלגלי הגה ועוד – עם כל אופציות השילוב ביניהם.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

מרצדס דוחסת בטנדר החדש שלה לא מעט טכנולוגיה מתקדמת, אלקטרוניקה ומחשוב – הן בסעיפי הנוחות והפנאי והן בסעיף הבטיחות. כך למשל תוצע החל מאמצע השנה הבאה אופציות המכונות eCall ו-me-connect המאפשרות ביצוע מגוון פעולות בטנדר באמצעות אפליקציה דרך הסמארטפון, בתוך כך כלולים קבלת מידע על לחץ האוויר בצמיגים, איתור הרכב מרחוק, מיקומו על המפה, התנעה מרחוק, כמות הדלק במיכל, התראות על תקלות או טיפולים וכיו"ב. מערכות הבטיחות כוללות בין היתר מערכת לשמירה על נתיב הנסיעה (אי-סטייה), מערכת עזר אקטיבית לבלימה, בקרת שיוט אדפטיבית (המתאימה עצמה לתנאי הדרך והתנועה), בקרת יציבות לנגרר, מערכות עזר שונות לנסיעה בשטח, מצלמת רוורס המשדרת תמונה אוטומטית לצג מול הנהג עם שילוב תיבת ההילוכים להילוך אחורי, אופציה למצלמות המשדרות 360 מעלות מסביב לרכב ועוד.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

מרצדס מתמחרים – כצפוי – את ה-X-Class החדש גבוה למדי, אך בטווח מחירים רחב מאוד שינוע מכ-37,000 יורו לגרסה הבסיסית ביותר ועד ללמעלה מ-60,000 יורו עבור הגרסאות היקרות והמאובזרות ביותר. בגרסת הבסיס מדובר במחיר המתחרה בגרסאות היקרות יותר של המותגים המתחרים, אך יש לציין כי רמת האבזור היא גבוהה כבר מהרמה הבסיסית יותר. הנה כמה דוגמאות לשם ההשוואה: ניסאן נבארה – האח התאום הלא-זהה – נמכר בטווח שבין 27,000 יורו בקירוב, עבור הגרסאות הבסיסיות ועד לכ-35,000 יורו עבור גרסת ה-N-Connecta המאובזרת (כל המחירים מתייחסים לגרסאות דאבל-קבינה, 4×4, במחירי גרמניה). השוואה בין 2 גרסאות דומות פחות או יותר במיצובן וברמת האבזור תדגיש את הפער במחירים: ניסאן נבארה 2.3 ליטר טורבו דיזל, דאבל קבינה, 4×4 עם תיבה ידנית עולה כ-31,000 יורו, כאשר מרצדס X 220 d עם מנוע דומה בבסיסו, תיבה ידנית ועם חבילת אבזור בסיסית Pure דנן, יעלה כ-37,000 יורו, כאמור.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

איסוזו די-מקס ברמת האבזור הגבוהה ביותר עולה בין 32-37,000 יורו; הבסיסי מתחיל בכ-28,000 יורו. פולקסווגן אמארוק מתחיל בכ-40,000 יורו ומגיע עד כמעט 56,000 יורו (גרסת Aventura עם מנוע 3.0 ליטר טורבו-דיזל); טויוטה היילקס מתחיל בכ-30,000 יורו ומגיע לכ-40,000 בגרסאות המאובזרות; מיצובישי L-200 (האנטר/טרייטון במחוזותינו) נמכר בין 28,000 לכ-39,000 יורו.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

המכירות יחלו בנובמבר הקרוב – בגרמניה תחילה, כאשר בתחילת 2018 יורחב השיווק ליתר השווקים. בתחילת 2019 יוחל בייצור הטנדר של מרצדס גם בארגנטינה עבור השוק הדרום אמריקאי, ואז תצטרפנה להיצע גם גרסאות פחות מאובזרות, זולות יותר והמיועדות בראש ובראשונה לעבודה קשה. גם היצע המנועים עבור טנדרים אלו יכלול מנועים קטנים ופשוטים יותר. עם תחילת השיווק והמכירות תוצע שורה ארוכה של תוספות ואביזרים, בכלל זה חיפוי לארגז האחורי, סגירת הארגז, חבילות שטח שונות ועוד. יבואנית מרצדס לארץ היא חברת כלמוביל.