מערבל בטון חשמלי


יצרנית המשאיות והאוטובוסים הסינית שאנקסי (Shaanxi Automobile Group Co., Ltd) חברה אל יצרנית מערכות ההינע החשמליות האמריקאית Efficient Drivetrains, Inc. בפיתוח משאית מערבל בטון הראשונה המונעת על טהרת החשמל.
סין – מדויק יותר: ערי סין – ידועה בבעיות זיהום האוויר החמורות שלה והממשל פועל בנחישות גוברת להילחם בבעיה זו, הגובה חייהם של אינספור אנשים מדי שנה, בין היתר באמצעות עידוד תעשיית הרכב האדירה במדינה לעבור למערכות הינע אלטרנטיביות, דוגמת חשמל. הממשל כבר קבע שלא תותר מכירת מכוניות המונעות במנועי בעירה פנימית (בנזין ודיזל) בעתיד, ולמרות שטרם קבע שנת יעד לכך המסר והכיוון ברורים. במקביל מעודד הממשל את תעשיות הרכב המקומיות להשקיע עוד ועוד בפיתוח כלי רכב חשמליים או היברידיים, והמיזם של שאנקסי ו-Efficient Drivetrains נראה כתוצר עידוד זה.
המשאית המצולמת מהווה שילוב בין מערכות הינע חשמליות ומערכת בקרה ממוחשבת נלווית שפותחו על ידי Efficient Drivetrains, והוטמעו יחד עם מהנדסי שאנקסי במשאית מערבל בטון בקטגוריית ה-32 טון המיוצרת זה מכבר על ידי היצרנית. רוב המפרט הטכני לא פורסם, כך שאין בידינו נתונים מלאים ומדוייקים, אך ממה שכן פורסם הובהר כי המשאית מונעת ומופעלת כולה על טהרת החשמל, וזה אומר הן מערכת ההינע והנסיעה והן מערכת המערבל. המשאית החדשה "תוכל לנסוע אל אתר העבודה, תוך הפעלת המערבל וביצוע ריקונו באתר, ולחזור מהאתר בנסיעה – הכל על טהרת החשמל", מדגישים אנשי שאנקסי. בכך נמנע הצורך להשאיר את מנוע המשאית פועל (אילו היה מנוע דיזל) בזמן ריקון הבטון.
Efficient Drivetrains מדווחת כי המשאית נמצאת בשלבי הבחינה והניסוי הסופיים בשטח, בתנאי אמת. תוך כמה חודשים ינותחו כל המדדים ותוצאות הניסויים בשטח לכדי קבלת החלטה בדבר ייצור סדרתי.