Hiab רוכשת את Effer

מנוף Hiab T-CLX 009

מנוף Hiab T-CLX 009

טלטלה בעולם המנופים למשאיות, עם הודעת Hiab השבדית במקור (כיום בבעלות Cargotec הפינית) על רכישת Effer האיטלקייה. Hiab שילמה עבור רכישת Effer כ-50 מיליון יורו בלבד – מחיר אשר משקף לדעת רבים מהמומחים בתחום 'מחיר מציאה', במסגרת עסקה המוגדרת כ"מעולה" עבור Hiab, הן בגלל המחיר האטרקטיבי והן בשל הערך המוסף המשמעותי המתקבל עם העברת הבעלות.
Effer נוסדה ב-1965 במינרביו (Minerbio) שבאיטליה. החברה מעסיקה כיום כ-400 עובדים ומחזור מכירותיה עמד ב-2017 על כ-71 מיליון יורו, מתוכם רווח תפעולי של כ-6.1 מיליון. טווח דגמי המנופים להתקנה על משאיות מתוצרתה הוא רחב מאוד, ועומד על מנופים בעלי יכולת הרמה של 3.0 עד 300 טון/מטר, וזאת בנוסף להיצע מגוון של מנופים מיוחדים ומנופים להתקנה על כלי שיט או רציפים. לחברה כ-100 סוכנויות ברחבי העולם המכסים 60 מדינות.

אחת הסיבות לרכישת Effer על ידי Hiab היא התמחות הראשונה בתחום המנופים הימיים

אחת הסיבות לרכישת Effer על ידי Hiab היא התמחות הראשונה בתחום המנופים הימיים

Hiab השבדית נמצאת כיום בבעלות קונצרן Cargotec הפיני ורכישת Effer – על יכולותיה ומוצריה היייחודיים – מההווה עבור הראשונה רכישה אסטרטגית חשובה בדרך להפוך ליצרנית המנופים למשאיות המובילה והמשמעותית בתחום. Effer התמקדה והתמחתה בעיקר בתחום המנופים הכבדים – 100 טון/מטר וצפונה, תחום בו ל-Hiab היו חוסרים, והיא נחשבת לשחקן מוביל בעולם בסגמנט זה.
תוכניות Hiab לטווח הקצר הן להשאיר את Effer כמותג עצמאי שימשיך בייצור המנופים בהם הוא מתמחה, קרי: הכבדים יותר. בשלב זה מצהירות שתי החברות על המשך ייצור ופיתוח כפי שכל יצרנית התמחתה בהם, כאשר ברור כי שתי החברות תשתפנה טכנולוגיות, פטנטים, שיטות ייצור ואף חלקים ביניהן, במטרה לשדרג ולשפר עוד את המוצרים שכל אחת מתמחה בהם.
עבור יבואנית Hiab ו-Effer לארץ – חברת הידקו גבעתי – מדובר ב"מהלך מדהים", כפי שמתאר תומר גבעתי, סמנכ"ל החברה; נציין כי הידקו גבעתי היא מהיבואניות הבודדות בעולם המייצגות – במקרה או שלא – מזה שנים את שתי החברות, והאיחוד ביניהן מתיימר להוביל רק לחיזוק המותגים ולייתרון משמעותי עבור היבואנית. "ההשפעה הצפויה בטווח הארוך תהיה מדהימה כי עכשיו Effer, חברה קטנה יחסית עם מנופים גדולים מהטובים בעולם, תקבל המון כסף, טכנולוגיה, שיתוף בפיתוח וכדומה מ-Hiab, ולכן היא יכולה להשתפר משמעותית. ומבחינת Hiab – הם מקבלים כמות גדולה של דגמים חדשים שלא היו להם (מעל 100 טון/מטר) ויוכלו בעתיד לשלב את המערכות המאוד-מתקדמות שלהם במנופים האלה וליצור את מה שכולנו מכנים "Super Crane", שזה שילוב של מנוף ברמה מאוד גבוהה מבחינת ביצועים וקונסטרוקציה, עם מערכות הידראוליקה ואלקטרוניקה המתקדמות ואמינות בשוק", מסכם תומר.

Effer Slider 2255

Effer יהפוך למותג המנופים הכבדים יותר ב-Hiab

מאחורי הקלעים נראה כי עסקת רכישת Effer על ידי Hiab היא בגדר עסקת Win-Win עבור כל המעורבים בה; Effer סבלה בשנים האחרונות מתקופות קשות יותר בשוק שהופך יותר ויותר תחרותי, ולמרות יכולות מכאניות וטכנולוגיות גבוהות מאוד, היא נעדרה את היכולת הכלכלית למנף יכולות אלו להרחבת השיווק, הפיתוח, הייצור והמכירות. הכסף שיגיע עתה מ-Hiab נראה בדיוק כמה שחסר היה לחברה הקטנה יחסית בכי לפרוץ אל מחוץ למעגל הפיננסי המוגבל בו היתה שרויה.
עבור Hiab, כאמור, מדובר בצירוף ידע, ניסיון ויכולות לפיתוח וייצור מנופים בסגמנטים בהם היא היתה חלשה יותר (כאמור – מעל 100 טון/מטר ומנופים לתחום הימי – נמלים וכלי שייט), ובכך תוכל החברה להגביר את התחרותיות במגזרים אלו בעיקר אל מול המתחרה העיקרית שלה – Palfinger האוסטרית, שהציבה מול Hiab עד כה מנופים בסגמנטים אלו ללא מענה ראוי.
ערך מוסף משמעותי נוסף המגיע עם רכישת Effer הוא בדילרים המתמחים שלה, שחלקם מהווים מנוף מכירות וכניסה לשווקים משמעותיים ביותר בנישות כמו תחומי הים, הנמלים או האפליקציות המיוחדות. עבור סוכנים אלו מדובר כמובן בהרחה משמעותי של ההיצע, ועבור Hiab מדובר בדלתות חשובות נוספות לסגמנטים לא מוכרים עד כה בתחום. בכוות Hiab, על כל פנים – לשמר את הדילרים של Effer ולחזקם, מה שבמקרה של היבוא לארץ אכן משחק לידי היבואנית, המייצגת זה מכבר את שני המותגים.

מנוף למשאית Hiab XCL8

מנוף למשאית Hiab XCL8