משאית פורד-אוטוסן

משאית חדשה מפורד

משאית פורד-אוטוסן

משאית פורד-אוטוסן

פורד-אוטוסן (Ford Otosan) התורכיה, חברה שנולדה כתוצאה משיתוף פעולה בין קונצרן Koc Holding התורכי לפורד האמריקאית-בי"ל, מייצרת משאיות המשווקות תחת השם פורד בעיקר לשווקים מתפתחים, אך גם לישראל. שתוף הפעולה בין שתי החברות החל עוד הרבה לפני 1977, כאשר נחתם הסכם שת"פ בין שתי החברות; הקונצרן התורכי ייצר עוד מסוף שנות ה-20 מכוניות של פורד, תחת רישיון, עבור השוק המקומי בעיקר. ב-2003 הוחל בייצור המשאית הראשונה של פורד בתורכיה – פורד קרגו שפותחה על ידי פורד בריטניה, כאשר זו האחרונה הפסיקה את פעילותה בתחום הרכב הכבד. הזכויות על השם כמו גם על הייצור נמכרו במקביל גם לאיווקו האיטלקייה, ומכאן, אגב, השם קרגו (Cargo) המופיע בארסנל היצרנית עד היום. ב-2013 הושקה הפורד קרגו החדשה, משאית כבדה יותר שפותחה על ידי פורד-אוטוסן ופורד-ברזיל במקביל, ומיוצרת מאז בשתי המדינות במקביל. עתה הבשילו המהלכים אצל פורד-אוטוסן לעלות שלב, ולהציע לראשונה משאית כל-חדשה שרובה הינה פרי פיתוח מקומי-עצמאי.

משאית פורד-אוטוסן

משאית פורד-אוטוסן

בספטמבר הקרוב תשיק פורד-אוטוסן לראשונה משאית בתצורת סוס גורר כבד שפותחה אצל החברה התורכייה ושתוצע עם מנועים עם עד 500 כ"ס. מפורד-אוטוסן מדווחים כי הליך הפיתוח נמשך חמש שנים והשתתפו בו 1,500 מהנדסים מקומיים. מנכ"ל פורד-אוטוסן, חיידר יניגון, כינה את המשאית החדשה Big Boy מבלי לחשוב לעת עתה את שמה המסחרי לכשתוצע באופן סדרתי, ודיווח במקביל כי בפיתוח המשאית הושקעו חצי מיליארד דולר. בהחלט סכום לא מבוטל. עוד לטענת המנכ"ל, כ-90% מסך המכלולים מהם מיוצרת המשאית החדשה הנם מקומיים, דהיינו: מיוצרים בתורכיה. המנוע מכונה Ecotorq, נפחו 12.7 ליטר והוא מתבסס במקור על מנועי משאיות של פורד מדורות קודמים, שיוצרו על ידי פורד אוטוסן ברישיון, אך הנו כאמור פרי פיתוח מקומי עצמאי. בשלב הראשון תשודכנה למשאיות תיבות הילוכים מתוצרת ספקים חיצוניים (לא דווח עד כה במי מדובר) כאשר התורכים מבטיחים כי עד לשנת 2010 יסתיים הליך פיתוח עצמאי שלהם של תיבות הילוכים תואמות.

משאית פורד-אוטוסן

משאית פורד-אוטוסן

בכוונת פורד-תורכיה לשווק משאית חדשה זו בעיקר במזרח הרחוק ובדרום אמריקה, כאשר החברה אף מודיעה כי השלב הראשון יהיה שיווק רוב המשאיות בשוק התורכי המקומי, כאשר כשליש ישווקו מחוץ לתורכיה. השלב הבא יהיה ייצור המשאיות במפעלי משאיות בברזיל ובסין (ככל הנראה במסגרת שיתופי פעולה עם יצרניות מקומיות) ובמקביל – חדירה לשוק המערב אירופאי התחרותי, כאלטרנטיבה זולה יותר למשאיות מתוצרת גרמניה, הולנד ושבדיה.
ההשקה הרשמית והמלאה של המשאית החדשה מתוכננת בספטמבר הקרוב, כאמור, במסגרת תערוכת הרכב הכבד החשובה IAA בהאנובר, גרמניה. כל הפרטים החסרים יימסרו במעמד ההשקה.

משאית פורד-אוטוסן

משאית פורד-אוטוסן