מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס חדשה!

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס בנץ, חברה בקונצרן דיימלר – יצרן הרכב הכבד והמסחרי הגדול בעולם – תחשוף באופן רשמי ומלא את המרצדס אקטרוס הכל-חדשה בסוף חודש זה, במסגרת תערוכת IAA Commercial Vehicles Show בהאנובר, גרמניה (20-27 לספטמבר). ספינת הדגל הבאה של מרצדס מתמודדת בקטגוריית העל בקרב המשאיות הכבדות והמיועדות לכיסוי מרחקים גדולים בעולם, בעיקר מול מתחרות חזקות ומתקדמות מבית סקניה, מ.א.ן, ו-וולוו.
מרצדס משחררת בשלב זה מידע מוגבל וספר תמונות, כאשר, כאמור, כל הפרטים יפורסמו במעמד ההשקה הרשמית. אבל, ממה שכבר פורסם, ניתן לקבל תמונה כללית, ולהבין כי מדובר במשאית המתבססת לא במעט על הדור היוצא של האקטרוס – שלדה, מנועים ותיבות הילוכים, אך שפע החידושים הטכנולוגיים ושינויי עיצוב, בעיקר בתוך הקבינה, הופכים אותה הלכה למעשה לחדשה לגמרי. עיקר החדשות הן הטכנולוגיה המתקדמת בה תצויד המשאית: מחשוב, אלקטרוניקה ותקשורת.

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה כוללת שפע מערכות עזר ומערכות בטיחות חדשות ומתקדמות. הבולטת מכולן – תרתי משמע – היא דווקא המערכת שנעלמה מהעין: המראות. נכון יותר: ה'אין מראות'. זו פעם ראשונה שמשאית בייצור סדרתי מוצעת ללא מראות סטנדרטיות, כאשר במקומן מותקנות על גג הקבינה, אחת בכל צד, שתי מצלמות המשדרות אל מסך מול פני הנהג תמונה על הנעשה מאחורי המשאית ומצדדיה. אין ספק שמערכת כזו תדרוש הסתגלות מצד הנהג, שכן חלק ניכר מהנהיגה במשאית כולל מבטים תכופים הצידה – אל המראות, ובאקטרוס החדשה המבט נותר לפנים, אל המסך הנתון בלוח המחוונים. היעדר המראות לא נועד רק לשמש גימיק; המטרה העיקרית בהסרתן היא בשיפור באווירודינמיות וכפועל יוצא – בחיסכון בצריכת הדלק הנובעת מכך. יתרון נוסף המוצע במערכת המצלמות בהשוואה למראות הקלאסיות הוא באפשרות לראות את הנעשה בחוץ – גם כאשר החלונות מוגפים בווילונות… בדיימלר מדגישים כי השימוש במצלמות רוורס כפי שתוצענה באקטרוס החדשה מאושר בכל העולם ועומד בכל תקנוני הבטיחות המוכרים.

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה

הקבינה היא כאמור בבסיסה הקבינה המוכרת מהאקטרוס, אך מבפנים היא חדשה לגמרי, וכוללת רכיבים שנלקחו במכוניות נוסעים של מרצדס. במקום לוח שעונים ומתגים קלאסיים מותקן לפני הנהג לוח דיגיטלי גדול – 10" כסטנדרט, אופציה ל-12" – המראה את כל המידע החשוב. לנהג יכולת לתכנת באינספור קונפיגורציות את התצוגה, הבהירות, הגרפיקה ועוד – לפי נוחותו, ובאמצעות מסך מגע זה הוא יכול להפעיל אינספור מערכות, כמו גם לשדר ולקבל מידע מהמוסך או מרכז השירות, או ממרכז הבקרה של החברה המפעילה. צג דיגיטלי נוסף מוצע בקונסולה המרכזית (10") באמצעותו ניתן לקבל מידע נוסף – גם במקביל לצג הראשי. ההתנעה היא ללא מפתח, קרי – ה'מפתח' מזוהה על ידי מערכות ההגנה של המשאית וברגע שהנהג מתקרב למשאית – הוא משחרר את הנעילות ומאפשר התנעה באמצעות כפתור הנתון בקונסולה. בלם החנייה הוא אלקטרוני, ומופעל בלחיצת כפתור וחידוש נוסף הוא עיצוב גומחה או מדף להנחת הטלפון – באופן בו הוא מוגן בפני קרני השמש וניתן להטענה (גם) באופן אלחוטי.

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה

באקטרוס החדשה מוצעת המערכת העדכנית והמתקדמת ביותר של בקרת מהירות אותה פיתחה מרצדס – במיוחד עבור משאית זו. המערכת – המכונה PPC – היא מערכת מתוחכמת המשלבת מידע טופוגרפי ממפות נתונות יחד עם מיקום באמצעות GPS ובשילוב מידע אודות תנועה ותנאי דרך משתנים, ובהתאם דואגת באופן אוטומטי מלא למהירות, להילוך, לסל"ד המנוע ולהפעיל יתר הפונקציות הרלוונטיות בדיוק לפי התנאים והצורך. בכך מתיימרת המשאית לחסוך לא מעט בעלויות הדלק והבלאי; המערכת יודעת מתי יש כניסה לישוב, מתי עומדת בפני המשאית עלייה – או ירידה, מתי מגיע עיקול – ובאיזו זווית ועוד. בהתאם למידע זה מועברות הוראות למחשב המרכזי, ההופך מידע זה לשילוב להילוך הנכון, עבודה בסל"ד המתאים, להאטה כאשר יש צורך בכך וכיו"ב. בסך הכל מציעה האקטרוס החדשה חיסכון של 3% בממוצע בצריכת הדלק בנסיעה בינעירונית, ו-5% חיסכון בנסיעה עירונית או איטית יותר בהשוואה לאקטרוס היוצאת.
עוד מערכת מתקדמת המוצעת לראשונה באקטרוס החדשה היא מערכת לזיהוי תמרורים ושלטים; מערכת זו ניתנת להפעלה או לניתוק לפי רצון הנהג, וכאשר היא פועלת (באמצעות מצלמות קדמיות, התורמות גם לזיהוי מכשולים ולשמירת מרחק) היא משדרת את פירוש התמרור אל המסך שמול פני המפעיל בטקסט, כסוג של התראה לנהג. חדשה היא גם מערכת ה'עצור וסע' המורחבת כאן לביצועים נוספים: מערכת זה משולבת עם מערכת שמירת מרחק ושמירה על נתיב הנסיעה מתקדמת, היודעת להחזיר את המשאית אוטומטית לנתיב המיועד – ולא רק להתריע על יציאה ממנו. פעולת המערכת מלווה בהתרעה מוקדמת, וכאשר הנהג מתעלם היא נכנסת לפעולה. עוד נזכיר את מערכת בלימת החירום האוטומטית, המזהה מכשולים בדרך, מתריעה בפניהם ובעת הצורך (כאשר הנהג אינו מגיב או שאינו מגיב מהר מספיק) תופסת את המושכות ובולמת את המשאית, עד למצב עמידה מוחלט. המערכת מתוחכמת דייה לשקלל בתוך פעולות הבלימה את משקל המשאית ומהירות הנסיעה, בכדי להציע עצירה בטוחה ויעילה ככל הניתן, במסגרת המגבלות הפיסיקליות.

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה

מערכת ההיגוי באקטרוס החדשה תוכננה אף היא מחדש במיוחד עבור דגם זה. מדובר במערכת אדפטיבית (המתאימה עצמה לתנאים ולנסיבות) אלקטרונית בשם Comfort Steering הכוללת גם טכנולוגיה המשנה את כוח ההתנגדות לסיבוב גלגל ההגה בהתאם לנסיבות: במהירות גבוהה ההגה 'קשה' יותר לסיבוב, לטובת הקלה בשמירה על כיוון הנסיעה המבוקש, בעוד שמהירויות נמוכות ההתנגדות יורדת, להקל על תוספת העבודה שבכיוון המשאית, בפרט במהירויות חניה.
חדשה היא גם התאורה; למרות עיצוב הדומה לעיצוב פנסים סטנדרטיים עם נורות להט בדגמים קודמים, כוללת האקטרוס החדשה פנסי LED רבי עוצמה – וחסכוניים בצריכת החשמל ובייצור החום שלהם – מבחוץ, כמו גם מבפנים; זו האחרונה כוללת אפשרויות בחירה בין 2 גוונים – בהתאם להעדפת הנהג ולתנאי התאורה מבחוץ: צהוב-ענבר למצבי עמידה כאשר נדרש מירב האור בקבינה, וכחלחל לנסיעה בלילה. גימיק חביב הוא הארת המדרגות המטפסות לקבינה, המוארות מעתה בתאורת LED לכל אורכן, ובמקביל מוקרן לוגו מרצדס על הרצפה, מתחת למדרגות, לזיהוי קל יותר של מיקום הרגל בטרם העלייה.
כאמור, מרצדס תחשוף את האקטרוס החדשה במלואה החל מה-20 החודש בהאנובר שבגרמניה. אני נדווח ברגע שיפורסמו יתר הפרטים, כמו גם מועד לשיווק האקטרוס החדשה בארץ. יבואנית משאיות מרצדס לישראל היא חברת כלמוביל.

מרצדס אקטרוס החדשה

מרצדס אקטרוס החדשה