טנדר טויוטה לנק קרוזר מוסב לחשמל על ידי Voltra

טנדר טויוטה …חשמלי? (וידאו)

טנדר טויוטה לנק קרוזר מוסב לחשמל על ידי Voltra

טנדר טויוטה לנק קרוזר מוסב לחשמל על ידי Voltra

אוסטרליה נחשבת מזה שנים רבות למולדת האמיתית של הטנדרים הקשוחים של טויוטה; טויוטה מציעה עד היום טנדרים המבוססים על דגמי לנד-קרוזר קודמים, חלקם מיוצרים עבור – ומשווקים באוסטרליה בלבד, ועבור רוב האוסטרלים הנדרשים לטנדר קשוח באמת אין אופציה אחרת העדיפה על טויוטה. כך שקל להבין שטנדר טויוטה לנד קרוזר מהווה חלק בלתי נפרד מכל מה שמוגדר בתת היבשת כ"עבודה עם רכב בשטח".
אהבתם המסורתית של האוסטרלים לטנדר טויוטה הקשוח נתקלה בבעיה של ממש כאשר נדרש רכב לעבודה תת קרקעית, במכרות הרבים במצויים באוסטרליה. כניסה עם טנדר טויוטה לנק קרוזר (המבוסס על סדרה 79 של הלנד קרוזר) מתחת לאדמה עם מנוע הדיזל המוכר שלו (V8 טורבו-דיזל בנפח 4.5 ליטר) היא מאוד בעייתית; כמנוע הפולט גזים רעילים נסיעה במקום עם אוורור מוגבל יכולה להיות קטלנית, מה שהופך את סוג כלי הרכב האלו ללא ממש ישים בסוגי עבודות שכאלו.
ענקית המכרות האוסטרלית BHP החליטה שלא לוותר על טנדר הטויוטה הקלאסי, אך בהחלט לותר על מנוע הדיזל המזהם במטה לאפשר לצוותיה לנוע בחופשיות לכל מקום, בכלל זה אל מתחת לאדמה באתרים אתם היא מפעילה. החברה פנתה למומחית בתחום מערכות ההינע החשמליות Voltra מאדלייד, אוסטרליה, עם בקשה להסב טנדר טויוטה לנד קרוזר להינע חשמלי. Voltra הוציאו את המנוע ממקומו ובכך פינו מקום למצברי Lithium Ion נטענים ולמנוע חשמלי המתחבר אל תיבת ההעברה וההילוכים. לא נמסרו פרטים טכניים נוספים כלשהם, בכלל זה נתוני הספק, ביצועים וזמן פעולה בין הטעינות. מה שכן צויין הוא החיסכון; לא דווחה עלות הסבת טנדר טויוטה סטנדרטי להינע חשמלי, אך כן דווח כי כבר בשלב ראשוני מתבררות עלויות התפעול והתחזוקה השוטפות של הטנדר החשמלי כנמוכות ב-10-20% בהשוואה לדיזל.

טנדר טויוטה לנק קרוזר מוסב לחשמל על ידי Voltra

טנדר טויוטה לנק קרוזר מוסב לחשמל על ידי Voltra

מחברת BHP נמסר כי הטנדר המוסב המצולם מוגדר כאב טיפוס ניסיוני שכבר החל לעבוד באחד ממכרות החברה בדרום אוסטרליה. במידה ובמהלך חצי השנה הקרובה הניסוי יוגדר כהצלחה, תישקל החלפת כל צי הטנדרים של החברה – כמה מאות – בגרסאות המוסבות לחשמל. הטנדר מתוכנן לפעול לסירוגין בכמה וכמה אתרים של החברה, במטרה לבחון אותו בסביבת עבודה מגוונת וריאליסטית ככל הניתן. בחברה ציינו כי אחד האתגרים המשמעותיים העומדים בפני מתכנני ויוצרי ההסבה הוא ההתמודדות עם תנאי הלחות השוררים במעמקי האדמה, והשפעתם – בעיקר על הסוללות ומערכות החשמל. ממצא מעודד אותו פרסמה החברה מתייחס לתגובות העובדים, שרובם ככולם שמרניים למדי בכל הנוגע לתצורת הטנדר 'הנכון'; למרות היעדר לב הדיזל בחזית הטנדר ותפיסת החלל שנוצר על ידי סוללות, הצורה הכללית כמו גם התפעול הם טויוטה לגמרי. כך שמהדורה חשמלית של הדבר האמיתי תתקבל בהסכמה, אם לא באהדה. גם זה משהו…