הרחפן להובלות (וידאו)


פרוייקט המכונה ATLIS, פרי תכנון, בחינה וייצור של חברה הממוקמת בפלורידה-ארה"ב בשם Aergility, נכנס לישורת האחרונה, לפני ייצור סדרתי. מדובר ברחפן גדול הכולל 4 מדחפים כפולים אופקיים האחראיים להרמתו מהקרקע, ועד מדחף בחלקו האחורי – הדוחף את כלי הטייס לפנים בעת שהייתו באוויר, שפותח במיוחד לשמש כמוביל מטען ממקום למקום.

על פי הצהרות החברה לא מדובר בצעצוע כלל ועיקר, שכן ה-ATLIS מתיימר לשאת מעט עד למשקל של 180 ק"ג (!) ולהשיג מהירות טיסה מרבית של למעלה מ-160 קמ"ש. זאת ועוד: ההינע הוא באמצעות מנוע בנזין קטן וקל יחסית (לא נמסרו פרטים טכניים בהקשר זה) המניע את המדחף האחורי, הדוחף, והמסוגל לגמוע 'מאות קילומטרים' עם מיכל דלק אחד – תלוי במשקל הנישא, במהירות הטיסה ובתנאי מזג האוויר. שמונת המדחפים האופקיים המשמשים להרמת הכלי מוזנים בחשמל, ככל הנראה המסופק מאותו מנוע בנזין (גם כאן לא נמסר פירוט טכני). כמובן שה-ATLIS ממריא, טס ונוחת ללא טייס או מפעיל באמצעות שלט-רחוק.

ה-ATLIS תוכנן לא כצעצוע או כקוריוז, אלא ככלי מסחרי עם פוטנציאל רב. השליטה בו היא מינימלית וכוללת למעשה רק את הכנסת הציר או נקודת היעד, כאשר כל הטיסה – כולל ההמראה, הנחיתה וההמראה בחזרה לבסיס היציאה נעשית אוטומטית. למעשה ניתן באמצעות מפקח בשר ודם אחד, היושב במשרד או מול מחשב נישא, לשלוט בצי שלם של רחפני חלוקה כאלו, ללא מאמץ רב ובביטחון מלא.
מחברת Aergility נמסר כי יכולותיו וביצועיו יוצאי הדופן של ה-ATLIS נובעות בין היתר הודות למבנה וטכנולוגיות הרשומות כפטנט המיושמות בו. עיקרן הוא שימוש במחשב השולט במהירות הסיבוב של כל מדחף בנפרד – לפי הצורך ותנאי ה"דרך", ובמקביל מסנכרן את פעולת חמשת המדחפים ביחד, במטרה להציע ניצולת מרבית של הספק הכלי, הן לטובת מקסימום הביצועים והן לטובת הורדת העלויות למינימום. למשל: לצורך המראה פועלים כל ארבעת המדחפים הכפולים האופקיים במלוא העוצמה יחד; כאשר יש צורך להאט או לפנות – דואג המחשב להאיץ ולהאט בהתאמה את מהירות סיבוב המדחפים, ובכך נוטה הכלי אל הכיוון המבוקש. כל הפעולות האלו מבוצעות באמצעות המחשב בכלי, המנתר בכל רגע נתון את כל תנאי הסביבה, הכלי, המהירות וכיו"ב. בנוסף מאפשרת מערכת הבקרה והשליטה הממוחשבת, על פי החברה, מיצוי מלוא פוטנציאל הביצועים של הרחפן.

מחברת Aergility נמסר כי המוצר המוגמר יהיה עשוי מוטות קרבון חזקים וקלי משקל, והכלי ניתן יהיה לפירוק והרכבה פשוטים לצורך הובלה נוחה גם ברכב סטיישן או מסחרי קומפקטי. מעבר לשימוש בו כאמצעי להפצת טובין וחלוקת סחורות, יתאים ה-ATLIS המוכן לייצור גם לשימושים בחקלאות, כמו פיזור דשן או נשיאת מרסס לצורך הדברה, כמו גם ככלי לאספקת סחורות/אספקה למקומות קשים לגישה או איזורי אסון. מהחברה לא נמסר מתי צפוי להסתיים שלב הבחינה והניסוי ויחל שלב הייצור המסחרי של המוצר המוגמר.