מרצדס X-קלאס

טנדר מרצדס – הסוף?

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

אין הרבה טנדרים שהליך לידתם לווה בכל כך הרבה קדימונים, שמועות, ציפייה וקבלת פנים נלהבת כמו המרצדס X-קלאס; טנדר הפרימיום – המבוסס על והמיוצר אף באותו המפעל כמו הניסאן נבארה בספרד (שעבר לאחרונה מתיחת פנים) – עורר עניין רב בעולם, ובאירופה בפרט, שכן היתה זו כניסה ראשונה של מרצדס לתחום ותגובה לפולקסוואגן אמארוק שהתחרה בקטגוריה שלו כטנדר הפרימיום היוקרתי והמאובזר יותר והיה למעשה היחיד בסגמנט מסוגו. מרצדס חשבה להיכנס לקטגוריה החדשה שנולדה עם האמארוק, ולהגיע עם היתרון היחסי שיש למותג עם סמל הכוכב היוקרתי.
לאחר אי אלו איורים ואף מכונית תצוגה מרהיבה הציגה לבסוף מרצדס את הגרסה הסדרתית של ה-X-קלאס ביולי 2017, כדגם 2018. ההתלהבות בתקשורת חצתה גבולות ומבחני הדרכים הראשונים רק חיזקו את האמונה כי יש למרצדס קלף חזק ביד. עם השקת הטנדר החדש החלו לצאת שמועות מתוך מרצדס על הרחבת ההיצע, הוספת גרסאות חזקות יותר – בכלל זה גרסת V8 ואף גרסת ביצועים קיצונית, הוספת גרסאות זולות וקשוחות יותר לנזקקים לטנדר לעבודה של ממש ועוד. אבל, המספרים אינם משקרים…

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

מידע המצוטט פי בכירים במרצדס, לכאורה, והמפורסם בכמה וכמה מקורות מהימנים בתחום הרכב בעולם מלמד כי קברניטי ענקית הרכב שוקלים לחסל את ה-X-קלאס. קרי: למחוק אותו מן ההיצע ולהפסיק את ייצורו. הסיבה: מספרי המכירות, מן הסתם. יש לציין כרקע כי קונצרן דיימלר – מהגדולים בכלל ולבטח בעולם הרכב, ויצרן כלי הרכב המסחריים והמשאיות הגדול בעולם – נמצא בעיצומו של תהליך התייעלות רוחבי מקיף וארוך טווח, והאוחזים בחרב הקיצוצים מחפשים לחסוך ולהתייעל היכן שניתן. טנדר שלא נמכר ולו קרוב למה שציפו שיימכר, הוא בהחלט "קורבן ראוי". הוסיפו על כך את מערכת היחסים הלא ברורה כרגע בין דיימלר לקבוצת רנו-ניסאן (האחרונה נמצאת בעיצומה של פרשיית שחיתות של בכירי הקונצרן) – כאמור, ה-X-קלאס מיוצר אצל ניסאן, על בסיס טכנולוגיה שהיא ברובה של ניסאן – והרי קיבלנו חיזוקים משמעותיים לידיעה.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס

עד כה נמכרו במהלך כל 2018 בסה"כ 16,700 טנדרים מסדרה X; מדובר בשווקי אירופה, אוסטרליה ודרום אפריקה – למעשה כל השווקים בהם הרכב מוצע. נציין שהטנדר הקומפקטי במונחים אמריקאים לא מוצע בצפון אמריקה וגם לא תוכנן, לבטח בשלב זה, להימכר שם. כסיבה למכירות הנמוכות מוסבר בעיקר תג המחיר הגבוה; המחיר באירופה מתחיל בכ-37,500 יורו לגרסת הבסיס של ה-X220d (כל מחירי הטנדרים להלן מתייחסים למרכב 'דאבל קבינה' עם 4 דלתות) ומגיע לכ-53,500 יורו עבור הגרסה המאובזרת יותר של הדגם הבכיר – ה-X350d. זה לא זול כלל, ולמעשה הכי יקר בקטגוריה, ובפער משמעותי. לשם ההשוואה נציין שמחיר המיצובישי האנטר מתחיל בכ-25,000 יורו (2.4 DI-D), פיאט Fullback מתחיל בכ-28,000 יורו (2.4 TD), ניסאן נבארה הבסיסי מתחיל בכ-29,300 יורו (נבארה 2.3 dCi), פולקסוואגן אמארוק מתחיל בכ-32,000 יורו לגרסת הבסיס (V6 3.0 TDI), טויוטה היי-לקס מתחיל בכ-33,000 יורו (2.4 D4-D) ומחיר הפורד ריינג'ר מתחיל בכ-35,000 יורו (2.0 TDCi), באירופה.
בכדי להשלים את הגלולה המרה, נוספו על בעיית המחיר גם כמה קריאות לתיקון (recall) שיצאו מש בסמוך לתחילת המכירות, בכלל זה קריאות הקשורות לבעיות בטיחות חמורות (כמו סיכוי לשחרור יחידת תאורה המאירה את רגלי הנהג, שעלולה להיתפס מתחת לדוושת הבלם ולנטרלו…).
נכון לעכשיו, נדגיש שוב, מדובר בשמועות – אם כי מבוססות למדי ואמינות, ככל שניתן להעריך. מרצדס הרשמית לא פרסמה שום פרט מידע בנושא, ובאופן טבעי והגיוני. יש הרי לא מעט מכוניות מדגם זה שעוד צריך למכור… יבואנית מרצדס לארץ – חברת כלמוביל – לא מייבאת את הטנדר X-קלאס לישראל.

מרצדס X-קלאס

מרצדס X-קלאס