מנוע וולוו הופך חסכוני יותר

וולוו משיקה דור מעודכן, משופר וחסכוני יותר של מנועי ה-13 ליטר עבור משאיותיה

וולוו מודיעה על רענון, עדכון ושדרוג מנוע ה-13.0 ליטר שלה –ה-D13 – המיועד לשרת במשאיות. הדור הבא של מנוע ה-D13 יוצע הן בהתאמה לשוק האמריקאי עבור משאיות וולוו המיוצרות והמשווקות בצפון אמריקה (שאינן רלוונטיות עבור השוק האירופאי ושלנו), והן בקונפיגורציה אירופאית – בסדרות FM, FM-X ו-FH. עיקר החדשות הן בהעלאת הניצולת ובמקביל – ירידה ממוצעת של עד 11% בהחלט משמעותיים בצריכת הדלק בהשוואה למנוע ה-D13 העכשווי. עוד מדווח על שינויים בתאי הבעירה, פתחי היניקה והפליטה, יחס הדחיסה (שעלה מ-17:1 ל-18:1) ועיצוב ראשי הבוכנות.

מנוע ה-D13 מוגדר כמנוע Turbo Compound ו-וולוו פיתחה לראשונה טכנולוגיה זו במנועי משאיות בדור העכשווי של ה-D13 שהושק ב-2017. עם השקתו בשעתו דווחו בוולוו על חיסכון של כ-8% בצריכת הדלק לעומת מנוע ה-13.0 ליטר הקודם לו. המנוע החדש, נזכיר, עוד מתיימר להציע שיפור של 11% מרשימים על הנתונים האלו. למי שלא בקי נזכיר בקצרה שמגדש הטורבו הופך את האנרגיה הגלומה בגזי הפליטה – הנפלטים מהמנוע בלחץ גבוה משמעותית מלחץ האוויר שמסביב – לכוח המעלה את לחץ ודחיסות האוויר היוצר את התערבות. בכך ניתן למעשה לדחוס יותר תערובת דחוסה לתא הבעירה, וכפועל יוצא מייצר המנוע הספק גבוה יותר, כאילו היה בנפח כולל גדול יותר. Turbo Compound היא שיטה לניצול נוסף של גזי הפליטה במנוע, בנוסף למגדש הטורבו; גזי הפליטה מנוצרים גם להנעת טורבינה, בשל הלחץ הגבוה שלהם, אז זו מתורגמת להעברת כוח היישר אל גל הארכובה – או שאמצעות מערכת מכאנית או מערכת הידראולית. בכך מנוצל טוב עוד יותר גז הפליטה והמנוע מייצר עוד הספק עם אותם נפח וצריכת דלק.

משאית וולוו מסדרה FH

מנועי ה-D13 החדשים יוצעו עם 3 מצבי עבודה לבחירה, בהתאם לצורך ולדרישה: Extra Efficiency שייושם כאשר המטען הוא יותר נפח ממשקל ותנאי הדרך נוחים, Economy – מיקסום פעולת המנוע ביחס לעומס ולמשקל ו- Performance– מקסום פעולת המנוע כאשר נדרש מלוא ההספק והתנאים הסביבתיים קשיםניותר.

וולוו טוענת כי בחנה וחקרה לא פחות מ-300 מיליון ק"מ שגמעו משאיות וולוו עם מנוע ה-D13 העכשווי ומסקנותיה הובילו לפיתוח המנוע החדש, המשופר עוד יותר. החיסכון הנוסף שהושג – על פי הצהרת החברה – עם המנוע החדש הוא משמעותי בהחלט, כאשר בוולוו נותנים כדוגמא משאית הגומעת כ-200,000 ק"מ בשנה תחסוך כ-1,200$ בעלויות הדלק במחירי ארה"ב ד'היום.

וולוו הודיעה כי ניתן יהיה להזמין את המנועים החדשים במשאיות חדשות של המותג כבר מעתה – הרבעון האחרון של 2019, כאשר המשאיות הראשונות להצטייד במנועים החדשים תוצענה החל מהרבעון הראשון של 2020. יבואנית וולוו לארץ היא חברת מאיר.