וולוו מוכרת חברה-בת יפנית

UD Trucks היפנית, עד כה בבעלות וולוו השבדית, נמכרה לאיסוזו היפנית אף היא. במקביל מצהירה וולוו על הרחבת שיתוף הפעולה עם איסוזו. היכנסו לפרטים

וולוו מודיעה על מכירת חברת הבת היפנית של UD Trucks לאיסוזו היפנית. UD Truck מייצרת משאיות ואוטובוסים בעיקר לשווקי יפן, אוסטרליה, המזרח התיכון, דרום אפריקה והמזרח הרחוק, כאשר רוב הייצור מתבצע בתאילנד, והיא משתמשת בידע וטכנולוגיה של וולוו, דוגמת ייצור המנועים הנעשה ביפן, אך על בסיס טכנולוגיה של וולוו. היקף העסקה עומד על 2.9 מיליארד דולר בקירוב, כפי שמדווחים מוולוו, ועל פי מזכר ההבנות שנחתם בין שתי החברות העסקה תושלם עד סוף 2020.

UD Truck היא יצרנית משאיות ואוטובוסים יפנית וותיקה שנוסדה ב-1935. החברה ייצרה במשך שנים ארוכות משאיות עבור ניסאן, בגילגוליה הקודמים, ובעברה גם שת"פ בפיתוח מנועי דיזל חסכוניים ומתקדמים למשאיות בשיתוף איווקו האיטלקייה. לאחר אי אלו גלגולים והתפתחויות נרכשה ב-2007 על ידי וולוו.

מכירת UD Trucks מוגדרת על ידי וולוו כ"יישום אסטרטגיית שיתופי הפעולה הגלובאליים של הקונצרן". דובר החברה הדגיש בהודעה לעיתונות אודות העסקה כי וולוו ואיסוזו משתפות פעולה מזה שנים, ובאופן "מוצלח ומכבד", כהגדרתו. שיתוף הפעולה יתחזק לאחר העברת בעלות UD Trucks מוולוו לאיסוזו, מבטיחים בוולוו, כאשר סיכוי סביר שהמותג יעלם ושמשאיות UD Trucks ישווקו מעתה תחת המותג איסוזו.

תהיינה אשר תהיינה – הסיבות האמיתיות למכירת UD Trucks נותרות מעורפלות, כאשר ברור לכל שאם המשך פעילות המותג היפני של וולוו היה מוצלח ורווחי עבור וולוו – הוא לא היה נמכר. ההערכות מדברות על כך שהיתרון המשמעותי שיש ליצרניות מקומיות בכל הקשור למערכי שיווק, מכירות ושירות, כמו גם הכרת השוק העמוקה שלהן, הופכת את אחזקת יצרן מקומי עבור חברה אירופאית להימור, לצד השקעות בלתי פוסקות אל מול המתחרים. ספקולציה נוספת מעלה השערה כי בוולוו מעדיפים לשתף פעולה עם מותג חזק ומצליח כמו איסוזו, במקום לתחזק ולמנף מותג עצמאי וצעיר שעוד צריך להוכיח עצמו, והוא נעדר את הקשרים, הידע, הוותק והשם בשווקים הרלוונטיים.

שיתוף הפעולה בין וולוו ואיסוזו סביב מכירת UD Trucks יכלול את הנקודות הבאות: מערך משותף שיעסוק בפיתוחים טכנולוגיים, תוך ניצול היתרונות של כל צד במטרה משותפת; הרחבת היצע הדגמים והמוצרים אצל איסוזו – בשת"פ וולוו; השקעות משותפות במפעלים, קווי ייצור וטכנולוגיות ייצור עתידיות אצל איסוזו-יפן; הרחבת היצע המשאיות הכבדות והמוגדרות כ-Heavy Duty אצל איסוזו, הודות לניסיון הרב של וולוו בתחום זה; הרחבת השיווק והמכירות של איסוזו ו-וולוו לשווקים נוספים, בעיקר במזרח אסיה.

בעיתונות היפנית, שסיקרה את המכירה בהדגשה, מוסברת סיבה אפשרית נוספת לשת"פ בין שתי החברות שטרם נחשפה והיא פיתוח משותף של כלי רכב מסחריים ומשאיות חשמליים ואוטונומיים. גם כאן תתבסס איסוזו לא במעט על ידע וניסיון של וולוו בתחום, כאשר עבור וולוו דריסת רגל – גם אם דרך יצרן חיצוני – בתחום כלי הרכב המסחריים החשמליים במזרח אסיה, היא בהחלט מהלך אסטרטגי חשוב.