הכבאית החשמלית יוצאת לדרך

אמסטרדם היא העיר הראשונה שתפעיל משאית כיבוי ייעודית הפועלת על חשמל. היכנסו לפרטים שכבר נחשפו

עיריית אמסטרדם שבהולנד רכשה כבאית חשמלית שתשרת בתוככי הכרך והשטח המוניציפלי של העיר. מדובר במשאית חשמלית המגובה במנוע דיזל קומפקטי המשמש כגנרטור לשעת חירום, אם וכאשר תידרש פעולה רציפה ארוכה במיוחד של המשאית. המשאית החשמלית היא חלק מהמעבר המלא של עיריות ורשויות רבות באירופה לרכב נקי ושקט, על רקע עוד ועוד חוקים ותקנות המונעים כניסת כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית לערים, בפרט אל מרכזיהן. נזכיר כאן כי עריית אמסטרדם הכריזה כי תיאסר כל כניסת כלי רכב ציבורי, מסחרי או מוניציפלי עם מנועי בעירה פנימית לשטח העיר עד לשנת 2025, וכל כניסת רכב פרטי עם מנועי בעירה פנימית עד לשנת 2030.

המשאית החשמלית מיוצרת על ידי חברה מתמחה בשם Rosenbauer מאוסטריה. מדובר במשאית בשיטת plug-in hybrid, קרי: ניתן להטעינה באמצעות שקע חשמל וכבל, ובמקביל היא כוללת מנוע דיזל, כאמור, כגנרטור מאריך טווח.

המשאית תוכננה מן המסד לשמש כמשאית כיבוי, ומכונה Concept Fire Truck, או בקיצור: CFT. חברת Rosenbauer חשפה את המשאית בתצורת אב טיפוס כבר ב-2016, וניסתה לעניין עיריות ורשויות ברחבי העולם במוצר הייחודי. עיריית אמסטרדם היא הראשונה להכניס משאית כיבוי אש חשמלית לשירות, כאשר במקביל נחתמו הסכמים גם עם עיריית ברלין שבגרמניה ועם עיריית קנברה – בירת אוסטרליה, עבורן מפתחת החברה משאיות דומות, כל אחד עם המפרט והדרישות הספציפיות שלה. מהחברה מדווח כי מתנהלים מו"מ עם גופים ורשויות נוספות ברחבי העולם, וכי הלכה למעשה עבור כל רשות שתזמין משאית כיבוי אש חשמלית תיוצרנה המשאיות על פי מפרט מדוייק שונה וייחודי, בהתאם לצורך ולדרישה.

מהיצרנית לא נמסרו פרטים טכניים נוספים, כך שלא ברור מרחק הנסיעה אותו מסוגלת המשאית לעבור בין טעינות, או עד שמנוע הדיזל צריך להיכנס לפעולה. לא נמסרו גם פרטים אודות ההינע ועוצמת המנוע. נזכיר רק שאב הטיפוס שהוצג ב-2016 הציע טווח נסיעה צנוע למדי של כ-30 ק"מ, על טהרת החשמל בלבד.

מעבר למכנאיקה ולהתבססות על הינע חשמלי מציעה משאית הכיבוי את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר בתחום – הכל לפי דרישה והזמנה. בתוך אלו נמצא Wi-Fi, יכולת שליטה מרחוק בכל המערכות, אפשרות לרחפן מובנה ועוד.