דאף XF ו-CF – מעתה גם 4×4

דאף ההולנדית תציע תוספת למשאיות חדשות ומשומשות מהסדרות CF ו-XF שתהפוך אותן לכפולות הינע

דאף ההולנדית, יצרנית משאיות הנמצאת כיום בידי קבוצת PACCAR האמריקאית, תציע מעתה את המשאיות בתצורת סוס גורר מהסדרות XF ו-CF גם עם הינע קדמי. מדובר במערכת הידרוסטאטית המאפשרת שילוב הגלגלים הקדמיים למאמץ לזמן קצר, עד למהירויות נסיעה של 20 קמ"ש המיועדת להתקנה על משאיות דנן בתצורה 2×4 עם מנועים בעלי 430-530 כ"ס. תוספת האחיזה וכוח המשיכה נועדו לעזור למשאית להגיע, להיחלץ או לצלוח שטחים קשים לעבירות, כאשר אלו לא מהווים את עיקר סביבת העבודה של המשאית. לדוגמא: הובלת ציוד כבד מ-ואל האתר; הובלת מטען חורג; משאית מנוף הנדרשת גם להגיע למקומות פחות נגישים; כניסה ויציאה למחצבות/מכרות; כניסה ויציאה אל ומאתרי עבודה שונים וכיו"ב. המטרה היא להציע את תוספת האחיזה הנדרשת למשימות מסויימות בקלות וביעילות, כאשר מדובר במשאיות שרוב זמנן לא נדרשות להינע כפול. בכך כמובן נחסכת רכישת משאית כפולת הינע מלכתחילה, על כל ההשלכות שבדבר מבחינת מחירי הרכישה והתפעול הגבוהים יותר.

המערכת מכונה PXP – קיצור של Paul Xtra Power, והיא פרי פיתוח וייצור של מומחית המשאיות המיוחדות הגרמנייה Paul Nutzfahrzeuge. מערכת ההינע הקדמית תוכננה מלכתחילה לתפקד היטב הן על הכביש והן בשטח, והיא מתבססת על מנועים הידראוליים מתוצרת Poclain בנפח כ-1.25 ליטר הפועלים בלחץ של 360 באר, והמחוברים אחד לכל גלגל קדמי. מנוע זה מסוגל להעביר עד 6,435 ניוטון-מטר לכל גלגל; המשאבה המרכזית של המערכת מונעת על ידי רצועה המתחברת למנוע המשאית, כחלק מהערכה, ובכך נמנע הצורך מהוספת מערכת הידראולית מלאה ומורכבת נוספת במשאית. תפעול המערכת פשוט ונוח, ונעשה באמצעות מתג בלוח המחוונים במשאית, איתו ניתן לחברה ולנתקה.

על פי המפרט מדובר במערכת מתקדמת ביותר; ניתן לשלבה – כאמור – עד למהירות נסיעה של 20 קמ"ש, בחמשת ההילוכים הקדמיים הראשונים ובשניים האחוריים הראשונים. ברגע שהמערכת שולבה, מחשב מרכזי דואג להפעלה רציפה שלה, בדומה לשילוב להינע קדמי עם נעילה. מעל למהירות זו ובהילוכים הגבוהים יותר פועלת המערכת לפי הפרשי החלקה בין הסרנים, ולמעשה מהווה סוג של הינע כפול קבוע – אוטומטי, רק בעת הצורך. ככל שהפרשי ההחלקה גבוהים יותר – מועבר יותר לחץ דרך המערכת אל המנועים בגלגלים הקדמיים, בכדי לכפר על איבוד האחיזה ולייצר אחיזה ראויה. צג בלוח המחוונים מראה לנהג בכל רגע נתון את מצב המערכת והחיבור לגלגלים.

מערכת ה-PXP כוללת בנוסף למשאבה ולמנועים ההידראוליים גם מיכל נוזל הידראולי קומפקטי ונפרד, מצנן שמן ומערכת וויסות ושליטה בשסתומים ההידראוליים. רוב המערכת מותקנת באמצע המשאית, לפני הסרן האחורי. המערכת כולה מוסיפה כ-540 ק"ג למשקל המשאית. 

מדאף נמסר כי בהמשך השנה צפויות להיחשף ערכות הינע כפול למשאיות נוספות מתוצרתה. מערכת ה-PXP זמינה באמצעות סוכני דאף בעולם, וזמן ההתקנה המשוער מוערך בכעשרה ימים. החברה לא פרסמה מחירים.