ה-וואן החשמלי מארה"ב

Bollinger האמריקאית חושפת וואן מסחרי חשמלי שמבטיח להציב סטנדרטים חדשים בתחום – בכל פרמטר

Bollinger Deliver-E

כותרת: חברת ההזנק האמריקאית Bollinger שבסיסה בדטרויט, חושפת רכב מסחרי חשמלי בשם Deliver-E. מדובר ברכב המציג את פוטנציאל ההינע החשמלי המאפשר עיצוב, מבנה ותצורה שונות מהמוכר מכלי רכב המונעים במנועי בעירה פנימית, עם תיבות הילוכים, ציריות והעברות כוח תופסות מקום. למעשה מציע הרכב המסחרי החדש ניצול מקום חסר תקדים עם נפח ושטח הטענה חסרי תחרות ביחס לגודל הרכב.

Bollinger Deliver-E

Bollinger התפרסמו עד כה באמצעות תכנון וייצור שלדה המשמשת כבסיס לרכבי עבודה קשוחים, אשר על אותה השלדה ניתן להרכיב רכב שטח מגודל, טנדר חד קבינה או דאבל קבינה. הגימיק הוא ברצפת הרכב, הכוללת למעשה את כל הנדרש בכדי לנוע: צבר מצברים שמיקומו תורם לחלוקת משקל טובה ולמרכז כובד נמוך, ארבעה גלגלים עם מתלים וארבעה מנועים. מבנה זה איפשר עיצוב חופשי של המרכב, וכך ניתן היה למקסם את המקום לנוסעים ולמטען – על חשבון מערכות ההינע השונות והמנועים המוכרים מכלי רכב זוללי דלק. בולינגר מקבלים זה מכבר הזמנות לטנדר/רכב השטח שלהם, כאשר המזמין נדרש לשלם מקדמה של 1,000 דולר. המכוניות הראשונות אמורות להימסר ללקוחות במהלך 2021.

בולינגר B2 (חד ודאבל קבינה, למעלה) ובולינגר B1 (רכב שטח סגור, למטה) – כולם על בסיס אותה הפלטפורמה (בתמונה העליונה)

על אותו העיקרון – של רצפה שטוחה בתוכה כל שצריך בכדי להניע רכב, כולל המצברים – מוצע עתה ה-וואן המסחרי המגודל המכונה כאמור Deliver-E. הדבר הבולט ביותר בעיצוב המרכב הוא הסרח העודף הענק מאחור הגולש הרחק מעבר לציר הגלגלים האחוריים. יודגש כי בתמונות הגרסה הארוכה ביותר; בולינגר יציעו 4 אורכי מרכב שונים. בכך מתאפשר בסיס גלגלים ממוצע לגודל מסחריות כאלו, אבל המרכב ענק בהשוואה, וכפועל יוצא – מציע המון מקום. על מנת להנמיך למינימום האפשרי את רצפת ההטענה (46 ס"מ מפני הכביש – הנמוך בסגמנט, טוענים בבולינגר) מציע הואן החשמלי הינע קדמי בלבד. הלקוח יכול לבחור מבין מגוון של גדלי מצברים – עד 210 קילו-ואט/שעה.

בבולינגר גאים בפשטות העיצובית והתכנונית, שעיקרה תכליתיות, נוחות בשימוש ויעילות מרבית. ההינע הקדמי, כאמור, אפשר רצפה נמוכה, ארוכה ושטוחה במיוחד, וכחיזוק מוצעות דלתות ענקיות: אחת צידית (הזזה) ושתיים אחוריות (גלילה אל תוך דופן המרכב). האבזור מינימליסטי, הן בכדי להוזיל עלויות והן בכדי למזער מספר החלקים שיכולים להתקלקל… אבזור הבטיחות הסטנדרטי יכלול ABS כמובן, בקרת אחיזה, בקרת יציבות והיגוי ובלמים הידראוליים.

בולינגר לא מפרסמים בשלב זה נתונים נוספים, בכלל זה כמה חשובים כמו טווח נסיעה, זמני טעינה, נפח הטענה ומשקל מורשה ומחיר רכישה. בחברה מבטיחים בכל אופן שעלויות התחזוקה והתפעול של ה-Deliver-E יהיה "נמוך משמעותית ביחס ל-וואן מקביל המונע גז או סולר". החברה מתעתדת להציג מוצר מוגמר במהלך השנה הבאה (2021) ובמקביל להתחיל בייצור ובשיווק. מן הסתם עד אז יפורסמו מחירים ומפרט מלא.