בקרוב: סילברדו חשמלי

General Motors משקיעה 2 מיליארד דולר במיזם הרכב החשמלי Nikola. מה עומד מאחורי המהלך?

טנדר חשמלי ניקולא Badger

לאחר שבאמצע 2019 הודיעה פורד על השקעה של חצי מיליארד דולר במיזם הרכב החשמלי Rivian, הופכות השמועות לגבי השקעה דומה מקבילה מצד ג'נרל מוטורס למציאות; זה עתה מודיעה הנהלת הקונצרן על השקעה עצומה, בקנה מידה אחר לגמרי של שני מיליארד דולר (!) במיזם הרכב החשמלי המתחרה ניקולא (Nikola). סכום זה יעניק לג'נרל מוטורס 11% ממניות החברה, מקום במועצת המנהלים ושליטה והחלטות קובעות בכל הקשור לפיתוח ושיווק טנדרים חשמליים – המטרה העיקרית של שיתוף הפעולה. יש לזכור כי ניקולא פעילה בתחום המשאיות החשמליות ואף זכתה לא מזמן במכרז ענק לאספקת לא פחות מ-2,500 משאיות פינוי אשפה חשמליות בארה"ב.

משמעות המהלך כפולה: בראייה רחבה יותר מדובר בצעד נחוש וחד משמעי נוסף אל עבר "חישמול" הטנדר הגדול עבור השוק האמריקאי – סוג כלי הרכב שהוא המצליח והנמכר ביותר בשוק הצפון אמריקאי, ולכן יהיה למהלך שכזה (של "חישמול" הטנדרים הגדולים) השפעה מרחיקת לכת על שוק הרכב האמריקאי בפרט, וייתכן אף שעל כלל שוק הרכב העולמי באופן נרחב יותר. המשמעות הישירה יותר פשוטה: ב-GM עובדים במרץ ונחושים להציע בקרוב טנדר כל-חשמלי, וכמו אצל המתחרה המרה פורד – גם במקרה זה הועדפה השקעה במיזם חדש בתחום מאשר במהלך פיתוח עצמי יקר וארוך.

שיתוף הפעולה בין שתי החברות בפיתוח, הכנה לייצור, ייצור ושיווק טנדר חשמלי מתבסס על אב הטיפוס שכבר נוסה ופועל – ה-Badger של ניקולא.

ניקולא באדג'ר מתהדר בנתונים ובביצועים שהם על סף הדמיון, אך אפשריים והגיוניים הודות ליכולות ולניצולת ההינע החשמלי. טרוור מילטון, מייסד ויו"ר ניקולא, הצהיר לפני מספר שבועות בעת חשיפת פרטי הטנדר הנסיוני על למעלה מ-900 כ"ס (!!), תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש תוך פחות משלוש שניות (!!) ולא פחות חשוב – ולבטח פרקטי הרבה יותר – טווח נסיעה של עד קרוב ל-1,000 ק"מ בין טעינות. אין ספק שקהל חובבי ורוכשי הטנדרים אמריקאים הגדולים צריכים להתחיל להתרגל למעטפת ביצועים שונה לגמרי משהכירו…

טנדר חשמלי ניקולא Badger

המטרה כעת היא להגיע במהירות האפשרית למצב שהטנדר העתידני בשל לייצור, סיום הקמת המפעל שייצר אותו ושיווקו בהצלחה. על פי הודעת החברות ניתן להבין שהטנדר ייוצר תחת שני המותגים – ניקולא באדג'ר כאמור, וככל הנראה שברולט סילברדו מטעם GM, בשלב ראשון, ויימכר במקביל. נקודה זו היא בספק מאחר ועל סמך מידע קודם שדלף משתי החברות מדובר היה בטנדר אחד – תחת המיתוג של GM – שיימכר במסגרת עסקת קומבינציה כזו או אחרת של שתי החברות. נמתין לראות לאן סעיף זה יתפתח.

ניקולא באדג'ר/שברולט סילברדו החשמליים אמורים להגיע אל הלקוחות הראשונים עוד לפני סוף 2022