CTT – משאית לפי מידה על פי מרצדס

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות


בחלק צדדי במפעל ההרכבה העצום של מרצדס במולסהיים שבצרפת, על גבול גרמניה, ממוקמת מחלקת ה-Custom Tailored Trucks, או בקיצור – CTT. מדובר הלכה למעשה במחלקת הכלים המיוחדים של מרצדס, כאשר בין השאר מייצרים שם את סדרת המשאיות הכבדות ליישומים מיוחדים – מרצדס SLT, עליהן סיפרנו לכם לא מזמן. המחלקת ה-CTT מטפלים כמעט בכל ההיצע של משאיות מרצדס, וכבסיס משמשות משאיות סטנדרטיות שעוברות במחלקה התאמה מיוחדת – חלק גדול ממנה נעשה בעבודת יד – במטרה להתאים לדרישות המיוחדות. נתון בהחלט מפתיע הוא בעובדה שכל משאית מרצדס חמישית עוברת דרך מחלקת ה-CTT.
בנוסף לגרסאות SLT מיוחדות למטען חורג על בסיס האקטרוס והארוקס, מייצרים שם – אם בפסי ייצור מצומצמים ואם בעבודה על דגם אחד ספציפי – כמעט כל שהלקוח יבקש. חלק גדול מהייצור מיועד לארגוני כבאות, כאשר בין השאר מסבים שם משאיות סדרתיות למשאיות כיבוי אש, הופכים קבינה לרגילה לכפולה, מנמיכים משאיות באמצעות הנמכת המרכב והקטנת הגלגלים למטרות הובלת רכב, מוסיפים סרנים מכל הסוגים – מונעים, מתרוממים, עם היגוי ובלי – עד שישה סרנים כפי שנדרשים למשל בתחום מערבלי הבטון הכבדים.
מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות


במחלקה המיוחדת מסבים גם משאיות סטנדרטיות על פי מפרט קפדני מוזמן לשרת בשדות הנפט בסין (ארבעה סרנים), לגרירת מכולות מיוחדות של כבשים בניו זילנד עם גלגלי שטח מיוחדים, ועד למשאיות לימוד נהיגה עם מערכות ניהוג כפולות.
מחלקת ה-CTT פועלת בתוך קונצרן דיימלר כמחלקה עצמאית, עם צוות פיתוח וניסויים משלה, המשלבת פתרונות ורעיונות מצד לקוחות יחד עם פיתוחים עצמאיים, למרות שמבחינה פורמאלית משויכת המחלקה לאגף ה-Mercedes-Benz Special Trucks שבוורת שבגרמניה. מחלקת ייצור דגמי ה-SLT, למשל, נכנסת לפעולה עוד בפס הייצור של המרצדס ארוקס והמרצדס אקטרוס במפעל דיימלר בוורת, עם מפרט מיוחד שכבר מיושם בהרכבה הבסיסית, במטרה להקל את ההתאמות הנדרשות בשלב השני של ייצור המשאיות המיוחדות המתבצע ב-CTT שבמולסהיים. כ-70 איש מועסקים רק במחלקת ה-SLT העובדת בשיתוף פעולה הדוק עם מטה החברה בשטוטגרט, ולמעשה מתפקדת כיצרנית מוצר נפרד בדומה לכל דגם משאית אחרת המיוצרת על ידי מרצדס, רק שכאן מדובר במפרט וורסטילי וגמיש.
מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות


במחלקת ה-CTT לא עוסקים רק בהסבת משאיות סטנדרטיות למכונות מיוחדות ואקזוטיות; רוב העבודה היא אפורה למדי ונועדה לתת מענה לבקשות פשוטות וסטנדרטיות מצד לקוחות. במקרה כזה מגיעה המשאית המוזמנת הסטנדרטית למפעל, עוברת את ההתאמה הנדרשת ברמה הגבוהה ביותר, ורק אז נמסרת ללקוח כשהיא מוכנה ובהתאם לספציפיקציות אותן ביקש. כך למשל חלק ניכר מהעבודה במחלקה עוסקת במיקום שונה או הוספה של מיכל דלק, שיפור, חיזוק או התאמה מחדש של השלדה, במטרה לאפשר התקנת ארגז או מנוף מיוחדים, דיגום מיוחד של תא המפעיל, שינוי פגושים או הוספת ווי גרירה מיוחדים, החלפת בולמים במחוזקים, התקנת גלגלים עם חישוקים מיוחדים ועוד.
מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות


הביקוש והתאמות אישיות ומיוחדות גדל עם השנים ובמרצדס נענים לכל גחמה ודרישה מבית, במטרה להציע שירות ועבודה בסטנדרט של מרצדס ולמנוע כניסת קבלני משנה ומתאמים למיניהם שאינם מורשים לתחום, עם פוטנציאל לביצוע נזקים.
עבודת אנשי ה-CTT אינה מוגבלת רק למפעל שבמולסהיים. צוותים של המחלקה ממוקמים במפעלי הרכבה של משאיות מרצדס ומבצעים על פס הייצור התאמות ושינויים קטנים, אותם ניתן לבצע שם ללא הצורך לשנע את המשאית למפעל CTT. כאשר מדובר בכמות גדולה של אותם השינויים/שיפורים, אבל שניתן לבצע על פס הייצור הסדרתי, מותאמים מפעלי מרצדס "להסית" חלק מפס הייצור לרשות אנשי ה-CTT המבצעים את השינויים במפעל ההרכבה של מרצדס, ולאחר מכן המשאיות חוזרות אל גמר ההרכבה ויוצאות משם – מוסבות ומותאמות – ללקוחות.
מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות

מחלקת CTT במרצדס בנץ משאיות