הטנדר לממהרים

טנדר פרארי 412

טנדר פרארי 412

הטנדר הוא מתצורות הרכב המוצלחות לנדרשים להוביל מטען; הרעיון הבסיסי הוא פשוט: קבינה מרווחת, נוחה ומאובזרת ברמה כזו או אחרת, לטובת סביבת מחיה ראויה לנהג ולנוסע, עם ארגז פתוח מאחור להניח מטען – גם בנפח וגם במשקל. לצורך כך נרקחו פחות או יותר מאז מייצרים כלי רכב אינספור דוגמאות לנושא, כאשר בכולן נשמר אותו העיקרון של תא מטען פתוח ותא נוסעים סגור ונפרד. לרוב משמשים כבסיס לטנדר שלדה מאסיבית, עליו מותקן מרכב עמיד וקשוח במטרה לאפשר הובלת מטען ראוי הנדרש לצורכי העבודה. פרארי – למי שלא בקי בעולם הרכב – יצרנית מכוניות הספורט הנחשקות מאיטליה, לא נמנית בין יצרניות הטנדרים המוכרות. שם עסוקים מזה קרוב ל-70 שנה בייצור מכוניות מירוץ וספורט מהאקזוטיות בעולם, שהדבר האחרון שמעניין את רוכשיהם הוא יכולת העמסת המטען או השימושיות כרכב עבודה.
טנדר פרארי 412

טנדר פרארי 412


אז אם מתישהו גם אתם פינטזתם כיצד יכולה היתה להיראות הפרארי לקבלנים הנדרשים לסחוב מטען בארגז הרכב שלהם, הרי הנה היא כאן; צמד חברים בריטיים הפך את הפנטזיה למציאות, ובאופן מרשים למדי.
כבסיס נבחרה פרארי 412 מודל 1989, שנת הייצור האחרונה של הדגם; ה-412 יוצרה בין השנים 1976-1989 כקופה מפוארת עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ורמת פאר ואבזור גבוהות יחסית למכוניות הספורט טהורות הגזע ממודנה, במטרה לקסום בין היתר לקהל אמריקאי אנין.
טנדר פרארי 412

טנדר פרארי 412

המכונית צוידה בשל כך בין השאר בתיבת הילוכים אוטומטית עם 3 מהירויות (הוצעה בשעתו כאופציה, מתוצרת GM; כסטנדרט הוצעה תיבה ידנית עם 5 מהירויות) ובמנוע V12 כמובן, בנפח 4.8 ליטר שהציע 340 כ"ס. המידות היו כמעט אמריקאיות, עם אורך כולל של 481 ס"מ, רוחב של כ-180 ס"מ ורק הגובה משבש את הסטנדרט עם נתון של טיפה יותר מ-130 ס"מ. כפרארי ראויה גם במקרה של ה-412 לא מדובר בלהיט מכירות ובמכונית שתראו בכל פינה: בסה"כ יוצרו מהגרסה האחרונה – בין השנים 1985-89 – 576 יחידות בלבד.
כך זה התחיל: פרארי 412 "סטנדרטית"

כך זה התחיל: פרארי 412 "סטנדרטית"


חובב רכב בריטי, בעליו של מוזיאון של 'מכוניות חלום' בלונדון המוכר בשמו Elo בלבד, החליט שבדיוק מה שחסר לו הוא טנדר מיוחד, ואין סיבה שהעובדה שפרארי מעולם לא ייצרו כזה תפריע לו. הבחור צירף אליו חבר שהוא מכונאי צמרת בתחום שיפוץ מכוניות קלאסיות בשם וויל טריקט, ויחד החליטו להפוך פרארי 412 אותה רכשו לשם כך למהדורה משלהם של טנדר בסגנון השברולט אל קמינו ז"ל. כהתחלה נוסר כל חלק הגג האחורי וחופת תא המטען. התאמות רבות הותירו מאחור ארגז פתוח, הסוגר בחלקו הקדמי את תא הנוסעים – הכולל צמד מושבי ספורט – ומותיר מקום ראוי למטען וציוד. במטרה להפוך את מכונית הקופה האלגנטית לטנדר שימושי, חוזקו בולמי הזעזועים וקפיצי הבולם מאחור ורצפת הארגז צופתה בלוחות עץ טיק נוקשה ועמיד. צמד בעלי החלומות טוענים כי למרות שמדובר בגרסה האוטומטית ה"איטית" קצת יותר של הפרארי 412, היא עדיין מסוגלת להאיץ תוך 7.0 שניות בלבד מעמידה ל-100 קמ"ש ולהראות מהירות מרבית של 240 קמ"ש על הצג. בהחלט טנדר מהיר.
טנדר פרארי 412

טנדר פרארי 412


ולשאלה "למה" ניתנת תשובה פשוטה: "למה לא?". הטנדר הייחודי כיכב באי אלו כתבות רכב ותוכניות טלוויזיה, והוא מוצג כרכב עבודה אמיתי המסוגל לשנע מטען ממקום למקום. החשיפה למוזיאון של בעליה לא מזיקה וההד התקשורתי הוא ככל הנראה הסיבה העיקרית ליצירת מוטציה זו. רוצים גם? מאחר ומדובר באב טיפוס יחיד שיוצר בעבודת יד מוקפדת, יחד עם העובדה שדגם זה כבר לא מיוצר מזה שנים – אל תשאלו לגבי המחיר. אם ממש תתעקשו להוביל שקי מלט או מערבל בטון עם פרארי – תכינו אמצעים לחתוך מתכת, תארגנו חבר מכונאי שמבין עניין, תשריינו אי-אלו שעות עבודה לטובת הפרויקט …ותשיגו פרארי 412 משומשת, רצוי מאוד שבמצב טוב. אגב – אם כבר, לכו על הגרסה הידנית; הביצועים מרשימים עוד יותר…