טנדר חשמלי ◄ טנדר העתיד?

רכב חשמלי Kulan

רכב חשמלי Kulan

כשנתיים עסקו בגרמניה צוות שכלל סטודנטים, יצרניות המתמחות בחומרים מרוכבים, יצרניות מנועים חשמליים וסוללות נטענות ועוד – הכל תחת חסות משרד הכלכלה והטכנולוגיה הגרמני – בפיתוח ה-Kulan, רכב קונספט עתידני במיועד לשרת במגוון מגזרים. ה-Kulan (שמשמעו, אגב, סוג של חמור פרא החי בטורקמניסטן…) הוא למעשה פלטפורמה המשמשת כאמור החל מהובלת מטען מכל סוג ועד ליכולת גרירה או חיבור ציוד וכלים שונים.
היישומים האפשריים עם ה-Kulan הם רבים, וכוללים למעשה כל משימה שתכליתה גרירת או הובלת משקל. בתחומי החקלאות קל לדמיין כלי שכזה משמש בסיס למרסס, מדשנת, גורר מכסחת או מיכל מים, מוביל כלי עבודה, ציוד, חומרי דישון או הדברה ואף פועלים. קל לדמיין כלי כזה גם מוביל כביסה בבתי חולים, מטען בבתי מלאכה או מחסנים, ציוד ממקום למקום בתוך אתר בניה, מיכל דלק, שמן או מים ועוד ועוד.
עם חשיפת ה-Kulan לעיני התקשורת, מתברר הרעיון הבסיסי העומד מאחוריו: רכב רב תכליתי שנועד להוביל מטען גם בשטח, לגרור ציוד ולהציע ניידות ועלויות נמוכות מחד, מאידך – שימוש בחומרים מתקדמים לטובת משקל נמוך, והינע חשמלי נקי וללא רעש או זיהום. נשמע כדיסונאנס? לפחות על סמך רכב קונספט שהוצג זה עתה – ממש לא.
"אחת הבעיות כיום בכלי רכב רב תכליתיים או המשמשים להובלת מטען היא המשקל" מסביר מרכוס קנובלוך, מנהל POLY-LAB, אחת החברות הדומיננטיות שהשתתפו במיזם. "אנו רואים בשימוש בחומרים מרוכבים וקלי משקל, יחד עם מנועים חשמליים נקיים וחסכוניים פוטנציאל אדיר שטרם מומש בתחומי החקלאות, הגינון והעבודות המוניציפאליות" הוא מסכם.
ה-Kulan שוקל 300 ק"ג בלבד אבל מסוגל לשאת מטען עד למשקל של כ-1,000 ק"ג. הישג מרשים זה הושג הודות לשימוש בחומרים מרוכבים מתקדמים וקלי משקל, ושיטות בנייה מתקדמות.
המרכב כולל שלדת מסבך צינורות מחומרים על בסיס שרף המציעים חוזק בלתי רגיל יחד עם קשיחות גבוהה ביותר ומשקל נמוך. חלקים מרצפת המרכב ומהמרכב עצמו עשויים נייר ממוחזר ההופך בתהליך ייחודי ללוחות קשיחים ועמידים – הניתנים למחזור מלא בבוא היום.

רכב חשמלי Kulan

רכב חשמלי Kulan

משטח ההטענה מאחור בנוי מסוג של אלומיניום מוקצף שבנוי שכבות הדבוקות זו לזו שאופן המעניק קשיחות מדהימה יחד עם משקל נוצה. הציפוי ומשטחים נוספים עשויים פוליאורטן מחוזק בסיבי זכוכית העמיד בפני חום, כיפוף ושבירה והמעניק אף הוא חוזק מרשים ביחס למשקלו. מושב המפעיל/הנהג מיוצר בטכנולוגיה חדשנית המשלבת שימוש בחומרים פלסטיים מתקדמים הניצוקים בוואקום בשכבות לתבנית, יוצרים קפסולה סופר קשיחה וחזקה, ובמשקל קליל.
עוד חידוש טכנולוגי מעניין נמצא בתאורה; במקום פנסים ומאותתים קונבנציונאליים, הדורשים חלקים, חיווט, הם מוסיפים למשקל וצורכים אנרגיה, מותקנות ב-Kulan קוביות זעירות מחומר פלסטי שכמעט ואינן בולטות מקווי העיצוב הכלליים אשר באמצעות טכנולוגיית דיודות מתקדמת משנים את צבעם ורמת האור הבוקעת מהם. מדובר בפיתוח של יצרנית אמצעי תאורה מתקדמת מגרמניה (VGS Marketing GmbH) המדגישה כי צריכת האנרגיה של "קוביות תאורה" אלה היא אפסית, וכי ניתן בקלות לווסת את עוצמת התאורה – ואת צבעה, מה שפותח מגוון אפשרויות "תקשורת" חדשות בין הרכב לסביבתו.
פיתוח נוסף שנועד לחסוך במשקל מיושם במערכת ההיגוי הכוללת מערכת הגה נפרדת המעבירה פקודה חשמלית למשאבה הידראולית זעירה הממוקמת באופן שמינימום אנרגיה וכוח נדרשים לצידוד הגלגלים, ובמינימום חלקים ומשקל.
המנוע – עליו לא הרחיבו קברניטי הפרויקט – הוא כמובן חשמלי ונקי לגמרי והודות לצבר הסוללות הנטענות הוא מסוגל להסיע את ה-Kulan בעומס מלא למשך 6 שעות, או לעבור מרחק של 300 ק"מ.
בשלב זה ה-Kulan הוא בגדר רעיון שעדיין לא הבשיל לכדי ייצור סדרתי, אך היזמים מאמינים כי מוצר מוגמר שכזה יוכל בסופו של דבר להגיע אל השוק החופשי במחיר רכישה תחרותי בהחלט, כאשר עניין העלויות והיכולות במגוון התנאים עבורם תוכנן יוותר חסר תחרות. השאלה היא תוך כמה זמן באמת ניתן להפוך את הרעיון למציאות, ולאחר מכן – מה יהיה מחיר ה-Kulan בגרסתו הסדרתית.