הטנדר הזול בעולם

Eicher-Polaris Multix

Eicher-Polaris Multix


באמצע 2012 חתמה פולריס האמריקאית, יצרנית טרקטורונים, רכבי UTV, אופנועי שלג, אופנועים ועוד על הסכם שת"פ עם קבוצת אייכר (Eicher) ההודית – יצרנית משאיות, אוטובוסים, טרקטורים חקלאיים ואופנועי אנפילד המוכרים גם בארץ. יחד נוסדה באותו המעמד חברה-בת בבעלות שווה – Eicher Polaris Pvt Ltd – שתכליתה פיתוח וייצור כלי רכב זולים, בשלב ראשון עבור השוק ההודי העצום. זה עתה הוצגה התוצאה, ובהודעה שהתלוותה לחשיפת הרכב הייחודי תואר זה האחרון כמהפיכה בתחום, לא פחות. על מה ולמה?
הרכב המצולם כאן מכונה 'מאלטיקס' (Multix) והוא מוגדר כ'טנדר הזול בעולם'. תג המחיר עומד על 3,638$ בלבד, וניכר אצל שתי החברות השותפות כי נעשה כל מאמץ להגיע לתג מחיר שיהפוך את ה-Multix ללהיט, לפחות בפוטנציה; כבסיס נלקחה שלדה של פולריס ריינג'ר Crew (מוארך, עם 2 שורות מושבים) שטופלה והוסבה להתאים לייעודה החדש. הממדים קומפקטיים בהחלט: האורך הוא 323.5 ס"מ, הרוחב 158.5 ס"מ והגובה הוא כמעט 186 ס"מ. אורך בסיס הגלגלים 200 ס"מ.
ההשראה: Polaris Ranger Crew

ההשראה: Polaris Ranger Crew


הרכב כולל תא נוסעים, צפוף מן הסתם אך מתיימר להכיל עד 5 נוסעים, וארגז מאחור. בהיצע 2 תצורות מרכב – סגורה, עם דלתות וגג קשיח ופתוחה – ללא דלתות ועם גג ברזנט. כמנוע נבחרה יחידת כוח עלומה בנפח 510 סמ"ק הניזונה מסולר והמציעה 10 כ"ס (אפילו לא: 9.9 למען הדיוק…). ההנעה היא אחורית והכוח מועבר אל הגלגלים באמצעות תיבה ידנית עם 4 הילוכים קדמיים ו-1 אחורי. כמו אצל ההשראה ה'ריינג'רית' מותקן גם כאן המנוע מתחת לארגז המטען, מה שמשאיר את החום שהוא פולט – ואת המקום שהוא תופס – מחוץ ל"איזור הנוסעים". ארבעת המתלים הנם נפרדים. למרות הספק המנוע הצנוע ביותר, מצהירים באייכר/פולריס על יכולת נשיאת מטען של עד 500 ק"ג.
Eicher-Polaris Multix

Eicher-Polaris Multix


בדומה למוצע אצל הפולריס Crew המוארך, כמו אצל עוד UTV ארוכים עם 2 שורות מושבים, כך ניתן גם ב-Multix לקפל את המושב האחורי לטובת הגדלת שטח המטען. קוריוז מעניין נוסף הוא יכולת הטנדר הזעיר לתפקד כגנרטור חשמל, קרי: מנוע הדיזל בנוי לפעול בעמידה זמן ממושך, ואת הכוח אותו הוא מייצר ניתן להסב לחשמל. כך ניתן להרחיב את ייעוד ויכולות הכלי בשטח ובמקומות מרוחקים, ולהציע מקור חשמל בלילה בשדה, להפעלת משאבות מים באזורים מרוחקים, הפעלת רתכת לתיקון בשטח ועוד.
Eicher-Polaris Multix

Eicher-Polaris Multix


כאמור, ה-Multix מתוכנן להימכר בשלב זה בהודו בלבד, כאשר מהחברה המשותפת לא נמסרו פרטים על הרחבת השיווק בעתיד. בהודו מדובר ברכב חוקי לכביש הציבורי, אך ברוב מדינות המערב התקנים הנדרשים בכדי לאשר מכירת רכב שכזה ייאלצו את פולריס ואייכר לבצע התאמות נדרשות, בין השאר בסעיפי בטיחות ופליטת מזהמים.