Can-Am Commander E

ה-Can-Am החשמלי

Can-Am Commander E

Can-Am Commander E


קאן-אם (Can-Am) בוחנת ייצור סדרתי של רכב UTV/תפעולי חשמלי עוד מ-2010 והחלה לשווק גרסאות חשמליות של הקומנדר – רכב ה-UTV שלה – כבר בסוף 2012 אך באופן מוגבל.
זה עתה משיקה החברה הקנדית את הגרסה העדכנית והמוכנה לייצור המוני של הקומנדר החשמלי – ה-Commander E – המיועדת לשיווק בארה"ב ובקנדה תחילה. בשלב הבא, במהלך השנה (2016), יורחב שיווק ומכירת רכב הפנאי/עבודה החשמלי לכלל השווקים בהם קאן-אם פעילה. מתחרהו העיקרי הוא מן הסתם הפולריס ריינג'ר EV החשמלי המשווק גם בארץ.
כרכב חשמלי מיותר לציין שאין בעיות רעש או פליטת מזהמים, ומן הסתם גם סעיף צריכת הדלק אינו רלוונטי. המרכב ומכלולי השלדה דומים למוכר בקומנדר זה מכבר, וכוללים מתלים נפרדים וארוכי מהלך, בקרת שקיעת מתלים קדמית, אפשרות לנעילת דיפרנציאל אחורי, יחס העברה גבוה ונמוך ועוד. הנהג יכול לבחור בין הינע אחורי לכפול, כאשר ההינע הנו ישיר ואינו עובר דרך תיבת העברה.
המנוע בקומנדר החשמלי הוא תלת-פאזי 48V ומייצר 30 כ"ס ב'פיק', כאשר ההספק הרציף הנו 11 כ"ס. המנוע מקורר אוויר ומצויד במערכת לאגירת אנרגיית הבלימה לטובת מילוי חוזר של המצברים. המגבלה העיקרית של הגרסה החשמלית של הקומנדר בהשוואה לגרסאות הבנזין היא המשקל – מן הסתם באשמת צבר הסוללות הכבד; עם נתון של 870 ק"ג מדובר ממשקל הגבוה בכ-100 ק"ג אף בהשוואה לפולריס החשמלי.
למרות המשקל הגבוה, יתר הנתונים בהחלט ראויים למשימות עבודה קשה: כושר הגרירה המרבי עומד על 680 ק"ג ויכולת נשיאת המטען בארגז היא 272 ק"ג.
קאן-אם קומנדר E מוצע עם רשימת אופציות ארוכה, הכוללת בין היתר מגוון צמיגים לשימוש שונה, החל בצמיגי שטח, עבור בצמיגים המיועדים לנסיעה על מדשאות ועד לצמיגי כביש, לנדרשים לנוע רוב הזמן על אספלט מהודק. מחיר ה-Commander E החשמלי מתחיל בארה"ב ב-16,100$. לא נמסר על כוונה לייבא בשלב זה רכב חשמלי זה לארץ.