משאית עפר Bell B60E

השעטנז החדש של Bell

משאית עפר Bell B60E

משאית עפר Bell B60E


ב-2012 החלה יצרנית הצמ"ה ומשאיות העפר הדרום-אפריקאית בל (Bell) בהחלפת ליין המשאיות שלה בעדכניות, מתקדמות, נקיות וחסכוניות יותר. סדרה D הוותיקה (בייצור מאז 2003) החלה לפנות מקום ל-Bell סדרה E; לפני כשנה הושלם המהלך כאשר הגדולה בהיצע משאיות העפר המשווקות על ידי בל ברחבי העולם – ה-Bell B50D במשקל עבודה של כ-50 טון – הוחלפה על ידי ה-Bell B50E המתקדמת והעדכנית יותר. בל המשיכה להציע את הגדול והכבד שבדגמיה – ה-Bell B60D במשקל עבודה של כ-60 טון – בדרום אפריקה בלבד.
זה עתה נחשפה המשאית המחליפה את ה-B60D והיא מיועדת לראשנה בקטגוריית משקל זו עבור Bell – להימכר גם מחוץ לאפריקה, בין היתר באירופה. בשלב זה מדובר עדיין באב-טיפוס, אך בשלבי בדיקות ומבחן אחרונים ועם תאריך לתחילת השיווק: תחילת 2017. ב-Bell מייעדים משאית חדשה זו כמתחרה מול משאיות העפר הקשיחות הקלות יותר, כאשר המרכב הפריק, הגלגלים הכפולים מאחור ומערכות העברת הכוח המתקדמות מתיימרות להציע משאית עפר שתציב סטנדרטים חדשים בכל הקשור ליכולות עבודה בתנאי קיצון, בכל מזג אוויר וברמות יעילות וחיסכון לא מוכרות עד כה, כהבטחת אנשי Bell.
משאית עפר Bell B60E

משאית עפר Bell B60E


ב-Bell זיהו דרישה גוברת מצד לקוחות למשאיות עפר בקטגוריית ה-60 טון, כאשר בשוק רובן ככולן מתבססות על שלדה קשיחה. בל, כמומחית משאיות פירקיות, החליטה להציע גרסה פירקית פרי פיתוחה, אך גדולה מהמשאית הגדולה ביותר שלה עד כה (50 טון) וללא הסרן השלישי מאחור. התוצאה היא שעטנז בין משאית פרקית לבין משאית קשיחה, ולטענת אנשי בל מדובר בנוסחה שהתבררה כקליעה 'בול'.
הבל B60E מתבססת ומהווה למעשה המשך פיתוח והתאמה לתקנית פליטת המזהמים העדכניים כיות בעולם המערבי – של אותה ה-B60D שהוצגה בסוף 2013. ה"מבנה המהפכני" – כפי שהוגדר בשעתו – המשלב מרכב פריק במשאית עפר כבדה נוסה בתנאי אמת ונבחן עד כה באתרי כרייה ועבודה גדולים בדרום אפריקה – ועם הצלחה רבה, טוענים אנשי היצרנית. עיקר ההתלהבות של מפתחי ויצרני הכלי, כמו גם של הלקוחות היתה ביכולת התפקוד בתנאי מזג אוויר קיצוניים, שהובילו לא פעם לתנאי סביבה וטופוגרפיה קשים מאוד לתנועה ולעבודה. ב-Bell טוענים כי הצליחו מחד להציע יכולת נשיאת מטען גבוהה במיוחד, מהליגה של המשאיות הקשיחות, ומאידך לפתח שלדה פירקית הנשענת על 2 סרנים בלבד, מה שמבטיח אחיזה יעילה וטובה יותר בקרקע, עם 4 גלגלים דבוקים לאדמה בכל רגע נתון, כך שגם העברת הכוח מתבצעת ביעילות המרבית. חלק ניכר מרמת הקשיחות והעמידות הגבוהה המיוחסת למשאית החדשה נובעת מהשימוש בסרן אחורי ייעודי למשאיות עפר, שפותח ומיוצר על ידי המומחית בתחום – Kessler הגרמנייה, והמיועד למשאיות במשקל של עד 70 טון.
ב-Bell טוענים עוד כי כתוצאה מאינספור שעות ניסוי ובחינה אצל לקוחות, במגוון רחב של תנאי עבודה, התברר כי עלויות התחזוקה והתפעול של ה-Bell B60E החדשה נמוכות משמעותית בהשוואה לכל משאית אחרת המיועדת לשנע כמויות עפר שכאלו. זאת ועוד: "ל-Bell B60E עלויות השינוע הנמוכות בשוק לטונה – בכלל בסגמנט הובלת העפר" טוענים אנשי היצרנית.
Bell B60E החדשה מונעת באמצעות מנועי מרצדס שהותאמו וכוונו לייעודם החדש ולפקוד בתנאי קיצון על ידי MTU – יצרנית מנועים השייכת לדיימלר (הבעלים של מרצדס). בכך מוצעת המשאית החדשה עם ההתאמות הנדרשות בכדי לעמוד בתקינה האירופאית המחמירה, ולאפשר שיווק ומכירה מחוץ לגבולות דרא"פ. בל תחשוף את ה-Bell B60E החדשה במלואה באמצע אפריל, במסגרת תערוכת BAUMA 2016 במינכן שבגרמניה, ואז ייחשף גם המפרט הטכני המלא. נציגת Bell בארץ היא חברת צ.מ.ד.