משאית טטרה 16x8

המפלצת של Tatra

משאית טטרה 16x8

משאית טטרה 16×8


טטרה הצ'כית (Tatra Trucks a.s) היא מיצרניות הרכב הפעילות הוותיקות בעולם (מיצרת כלי רכב מאז 1897) וגם אם לא מהגדולות שבהן, היא נחשבת לאחת המומחיות הגדולות בתחום המשאיות הקלות והכבדות לשטח. טטרה פיתחה כבר לפני עשרות שנים שיטה ייחודית של ייצור משאיות המתבססת באופן גס וכולל על חלקים העדויים סרנים רוחביים ואורכיים היושבים בתוך צינורות מאסיביים המהווים למעשה את השלדה. חלקים אלו ניתנים לחיבור האחד אל השני ובכך נוצר כלי הרכב באורך ועם כמות הגלגלים הרצויה, בהתאם לדרישה. שיטה זו התבררה לא רק כוורסטילית ונוחה לבנייה ותחזוקה, אלא גם כחזקה, קשיחה ואמינה באופן יוצא דופן. לא בכדי נחשבות משאיות השטח של טטרה לבין הטובות ובעלות היכולות המרשימות בעולם.
דוגמא טובה ליעילות שיטת ההרכבה והבנייה הייחודית של טטרה התקבלה לאחרונה הודות להזמנה מיוחדת שהגיעה מחברת קידוחים גרמנית גדולה שנדרשה למשאית גדולה מאוד, בעלת יכולת העמסה מרשימה – אך שתוכל לנוע לבצע עבודות בכל סוג ותנאי שטח. לתוצאה קונפיגורציה של 16×8, קרי: 16 גלגלים (8 סרנים) שמתוכם 8 מונעים. למשאית משקל כולל מותר של 84 טון ובטטרה מדגישים כי בשל המבנה הייחודי ניתן יהיה להסב אותה בקלות להינע בכל הגלגלים (16×16) – במידה ובחברה המזמינה ירצו בכך או שלקוח אחר יבקש דווקא משאית 16×16… המשקל הכולל המותר – בתצורה זו – יכול להגיע לכדי 92 טון, עם צמיגים שונים.
משאית טטרה 16x8

משאית טטרה 16×8


שלושת הסרנים הקדמיים יושבים על בולמי אוויר, כל אחד מהם מיועד לשאת עד 10 טון משקל וכולם עם היגוי. שני הסרנים לאחריהם, באמצע, יושבים על שילוב בין בולמי אוויר וקפיצי עלים ויכולת הנשיאה של כל אחת מהם היא 16 טון. שלושת הסרנים האחוריים זהים לשלושה הקדמיים, וכמוהם יושבים על בולמי אוויר, מסוגלים לשאת כל אחד עד 10 טון ובעלי היגוי. ההיגוי הנו הידראולי מפוקח ונשלט אלקטרונית.
המנוע מגיע מקטרפילר; מדובר ב-Cat C32 האימתני, לו 12 צילינדרים ונפח כולל של כ-32 ליטרים. במשאית זו מייצר המנוע 1,132 כ"ס מרביים ומומנט עצום העומד על למעלה מ-524 קג"מ. למנוע מערכת ניהול המאפשרת להוריד את ההספק בכ-50% כאשר אין צורך במלוא התפוקה, דוגמת נסיעה מנהלתית שלא תחת עומס. תוסף זה נועד לחסוך בצריכת הדלק ובבלאי. הכוח מועבר אל הגלגלים המונעים באמצעות תיבת Alison עם 6 הילוכים וריטרדר. הסרנים המונעים הם הראשון, השני, הרביעי והחמישי – וזאת בהתאם לדרישת המזמין.
משאית הענק המיוחדת מתבססת רובה ככולה על חלקים מוכרים וסטנדרטיים של טטרה, מסדרות משאיות שטח וותיקות. כך מגיעה הקבינה, למשל, מסדרת המשאיות הצבאיות TATRA FORCE וכוללת שני מושבים. השלדה העליונה (הקורות, היושבות מעל למערכת הצינורות בתוכם עוברים הסרנים – הנחשבת שלדה בפני עצמה) בנויה משתי שלדות סטנדרטיות של טטרה, כאשר האורך הכולל של הרכב מגיע לקצת יותר מ-18 מטרים. הגובה הוא 249 ס"מ בלבד (ללא הציוד המיוחד לקידוח), הרוחב הוא 300 ס"מ ורדיוס הסיבוב עומד על 15.5 מטרים.