komatsu 605-7

הרכב החשמלי הגדול בעולם

כלי הרכב החשמלי הגדול בעולם נבנה ומורכב בימים אלו בשוויץ; מדובר במשאית מכרות במשקל כולל של 110 טון אשר תונע באמצעות מנוע חשמלי הניזון מצבר סוללות – והנטענות על ידי פעולת המשאית. זאת אומרת: מדובר ברכב חשמלי עצמאי שאינו דורש מילוי מצברים באמצעות ספק חיצוני, ושאינו ממלא את מצבריו באמצעות מנוע בעירה פנימית.

komatsu 605-7

משאית המכרות החשמלית Koloss E-Dumper תתבסס על הקומטסו 605-7

מאחורי הפרוייקט המסקרן, שהנו בעל פוטנציאל מהפכני אמיתי בתעשיית הציוד מכני הנדסי בכלל ובתעשיית הציוד למכרות ולמחצבות בפרט, עומדות 2 חברות שוויצריות מוכרות בתחום האנרגיה החשמלית: Lithium Storage GmbH ו-Kuhn Schweiz AG. מדובר בחברות העומדות גם מאחורי הסבת משאיות איווקו למשאיות על טהרת החשמל, כפי שכבר סיפרנו לכם כאן – משאיות המשווקות תחת השם e-Force מאז תחילת 2015 באירופה.
המשאית החשמלית מכונה E-Dumper והיא מתבססת על מרכב, שלדה ומכלולים של משאית המכרות קומטסו 605-7(בתמונה). הודות לסביבת העבודה הייחודית של משאיות אלו, הכוללת ברוב המקרים נסיעה במורד בעומס מלא (כ-110 טון, כאמור), ונסיעה בעלייה ללא מטען (ואז משקל המשאית דנן נע סביב ה-45 טון), ייצרו מהנדסי שתי החברות מנגנון טעינת מצברים פועל תוך ניצול אנרגיית הבלימה בעת הנסיעה במורד. הקטע המהפכני כאן הוא בכך שהמהנדסים השוויצרים הצליחו לגרום למערכת לייצר יותר אנרגיה בעת הנסיעה במורד מאשר נדרשת להפעלת המנוע בעת הנסיעה בעלייה. כך פועלת המשאית כמעין דינאמו המטעין את עצמו ומייצר לעצמו את האנרגיה הדרושה להנעתה.
המנוע החשמלי מייצר 800 כ"ס וצבר המצברים הוא בנפח 600KWh – גדול מבכל כלי רכב חשמלי אי פעם. המומנט כמעט בלתי נתפס ועומד על למעלה מ-968 קג"מ… בכל טווח פעולת המנוע! אנשי היצרנית טוענים כי לכשיגיע ה-E-Dumper לייצור סדרתי (בדצמבר שנה זו) הוא יחסוך למפעילו בין 50,000 ל-100,000 ליטר סולר בשנה ויחסוך מכדור הארץ פליטת 130 עד 260 טון CO2.
בשלב זה המשאית המהפכנית נמצאת בבנייה לקראת בדיקות מקיפות בתנאי אמת. נושא המחיר לא הוזכר בהודעות שתי החברות לעיתונות, אך מן הסתם אם יתברר כי מדובר במכונה יעילה ואמינה, ונתוני העלויות נכונים ומדויקים – יש כאן פוטנציאל למהפכה של ממש בתחום. נמשיך לעקוב ולעדכן