משאית אינטרנשיונל 9900

פולקסווגן מתחזק בארה"ב

משאית אינטרנשיונל 9900

משאית אינטרנשיונל 9900 מבית קונצרן Navistar

קונצרן פולקסווגן הגרמני קיבל כבר לפני מספר שנים החלטה עקרונית בדבר העמקת מעורבותו בתחום הרכב הכבד והמשאיות. הקונצרן – באמצעות המותג העיקרי והראשי שלו פולקסווגן – מייצר רכב מסחרי מראשיתו (סוף שנות ה-40')' משאיות קלות (בעיקר בשיתוף MAN) ואף משאיות כבדות (לשוק הדרום-אמריקאי) מזה כמה וכמה שנים טובות. אבל, היו אלו רכישות ענקיות המשאיות סקניה ומ.א.ן השבדיות והגרמניות בהתאמה לאחרונה, שציינו את הסרת הכפפות אל מול המתחרה הגדול ביותר מבית – קונצרן דיימלר – שהוא גם יצרן המשאיות הגדול בעולם. עם ייצוג מכובד ותחרותי באירופה ובשווקים נוספים, באמצעות סקניה ומ.א.ן כאמור, פונה פולקסווגן אל מעבר לים בניסיון להרחיב ולהעמיק את התחרות מול דיימלר בארה"ב, שם הקונצרן עושה חייל בעסקי המשאיות באמצעות החברות הבנות פרייטליינר, ווסטרן סטאר ויצרנית האוטובוסים והסעות ילדים Thomas.

משאית וולוו

משאית וולוו המיוצרת והמיועדת לשוק האמריקאי

מתחרה נוסף העומד מול תוכניות פולקסווגן העתידיות הוא וולוו, המוכר משאיות בארה"ב תחת המותגים וולוו ו-מאק (Mack).
קונצרן פולקסווגן הודיע על כוונתו לרכוש 16.6% ממניות ענקית המשאיות האמריקאית נאוויסטאר (Navistar). נאוויסטאר היא הבעלים של מותג המשאיות הנודע אינטרנשיונל (International), יצרנית אוטובוסים להסעות תלמידים IC Bus ויצרנית מגוון כלי רכב צבאיים ומנועי דיזל. על פי דיווח החברה ישולמו עבור מניות אלו 256 מיליון דולר.
עדיין לא מדובר במהלך השתלטות פולקסווגן על יצרנית משאיות אמריקאית, ומההודעה לעיתונות אודות המהלך ברור כי מדובר בעסקה המתעתדת להשתלם לשני הצדדים; במקביל להודעה על רכישת המניות מודיע דובר פולקסווגן על כוונה לפתח פלטפורמה עתידית של משאית חדשה לגמרי, שתהווה בסיס לדור העתיד של משאיות מ.א.ן, סקניה ו-International. על פי התכנון פלטפורמה זו תקרום שלדה ומנוע עד 2019, מועד השקה משותף לשלושת היצרניות דנן של המשאית העתידית. לא ברור בשלב זה באיזה סוג משאית מדובר. שיתוף הפעולה יתממש גם באמצעות "החלפות" מנועים ותיבות הילוכים בין היצרניות.

משאיות פרייטלייניר

משאיות פרייטליינר מבית דיימלר

במקביל מדווחים מקורות מתוך פולקסווגן על תוכניות להתרחב אל השוק האמריקאי באמצעות מחלקת הרכב המסחרי של פולקסווגן. ייתכן בהחלט כי בפולקסווגן מסחריות עובדים כבר על וואנים וכלי רכב מסחריים עבור השוק האמריקאי, שתוכננו ושייוצרו במיוחד עבור שוק זה. פורד אירופה ומרצדס כבר מצליחים למדי בשוק האמריקאי, עם הפורד טרנזיט והטרנזיט קונקט של פורד, ומרצדס ספרינטר ומרצדס מטריס של קונצרן דיימלר, כך שאין סיבה על פניו שפולקסווגן לא יציעו גרסאות 'אמריקאיות' של הקאדי, הטרנספורטר או הפולקסווגן קראפטר, או אף יפתחו רכב ייעודי לשוק זה. על האופטימיות הזו מעיבה כרגע מגבלה מצד הממשל האמריקאי, המונעת מפולקסווגן למכור כלי רכב מונעי דיזל בארה"ב, בעקבות שערוריית ה'דיזלגייט', בה רימה הקונצרן בנתוני צריכת הדלק ופליטת המזהמים של מכוניות הדיזל מתוצרתה שנמכרו בארה"ב.