משאית אוטונומית Einride T-pod

בדרך: משאית ללא נהג (וידאו)

משאית אוטונומית Einride T-pod

משאית אוטונומית Einride T-pod

חברה שבדית בשם Einride חושפת אב טיפוס של משאית אוטונומית, חשמלית, ללא נהג עם כושר נשיאה של עד 20 טון מטען. המשאית מכונה T-pod והיא תוכננה בהתאם לדרישות העדכניות ממשאית חלוקה עירונית – למעט היעדר תא נהג. בשל נתון זה מסתפקת משאית הקונספט באורך כולל של 7.0 מטרים בלבד, מה שלבטח יקל את התנועה בכרך הצפוף. צבר מצברים ברצפת המשאית (200 kWh) אוגר ומספק חשמל למנועים חשמליים המניעים את הגלגלים (לא דווח אילו מהם – הרכב נשען על 6 גלגלים), ומתיימר להספיק ל-200 ק"מ של הובלת סחורות ממצב מלא עד שתידרש טעינה.

משאית אוטונומית Einride T-pod

משאית אוטונומית Einride T-pod

למרות שאין כאן תא נהג או מקום להכניס אדם בשר ודם, המשאית האוטונומית המיועדת אינה נטולת שליטה אנושית; היא יכולה, כעיקרון, לנוע לבד ובאופן עצמאי בכל מצב, באמצעות מערכות זיהוי, גלאים, חיישנים, רדארים וניווט מתקדמות המוטמעות בה; בנסיעה בכביש מהיר, למשל, היא מכוילת לפעול עצמאית, וכך גם בהגעה אל היעד – גם בתוך העיר – בתנועה צפופה ובהתחשב בחוקי התנועה, הרמזורים והשלטים. אבל, הרעיון העומד מאחורי תפעול ה-T-pod מתבסס על השילוב של נסיעה עצמאית – גם של כמה משאיות במקביל – יחד עם פיקוח מרחוק של "מפעיל" אנושי. עם המשאית יימסר ללקוח מערכך שליטה או 'קרון בקרה' שיאויש על ידי בן אנוש, שיפקח על הנעשה, ידאג לעדכונים וכמובן – יעצור את פעולת המשאית או ישנה אותה בעת סכנה או תקלה. בעת הצורך, למשל: בתמרונים עדינים או במצבי פריקה או הטענה, יכול המפעיל האנושי לתפוס פיקוד על המשאית מרחוק, ולנהוג אותה בעצמו. החיסכון בשיטה זו, בכוח האדם ובעלייה ברמת היעילות והניצולת – ברורים למדי.

משאית אוטונומית Einride T-pod

משאית אוטונומית Einride T-pod

הדגם המצולם נעדר עדיין את יכולות השליטה מרחוק ואת טווח הנסיעה המובטח, אך ב-Einride מתעתדים להשיק אב טיפוס הפועל באופן מלא עד לסוף שנה זו, ולייצר צי של לא פחות מ-200 משאיות אוטונומיות עד לשנת 2020, שיופעל על ידי לקוחות נבחרים שישתפו פעולה עם המפתחים. השלב הסופי הוא כמובן ייצור סדרתי ושיווק משאיות חלוקה אוטונומיות כאלו, אך לעת עתה לא נמסרו יעדי זמן, כמויות ייצור ועלויות.