GM SURUS

מוביל מטען אוטונומי מ-GM

GM SURUS

GM SURUS

ענק הרכב האמריקאי ג'נרל מוטורס (GM) מצטרף למירוץ פיתוח המשאית האוטונומית עם קונספט מעניין בשם SURUS. השם הוא קיצור של Silent Utility Rover Universal Superstructure והוא תוכנן ופותח במקור לשימוש צבאי, אך כמובן שהפוטנציאל גם עבור השוק האזרחי הוא גדול ומשמעותי, דוגמת שירותי חירום והצלה, כיבוי אש, משטרה וכל צורך אחר להוביל מטען – גם בשטח.

הרעיון הבסיסי העומד מאחורי המשאית האוטונומית הוא תכנון וייצור פלטפורמה לנשיאת מטען, מרכב או כל סוג משקל/נפח אחר, גם בשטח קשה לעבירות, בשקט מרבי וכמובן – ללא הצורך בנהג בשר ודם להובילו. מערכת ההינע החשמלית כוללת 2 מנועים (אחד לכל סרן), היגוי לכל הגלגלים, מתלים נפרדים ומצברים נטענים המספקים את החשמל הנדרש והמוזנים ממערכת תא דלק. על פי GM מסוגל ה-SURUS לנסוע עד 643 ק"מ בטעינה אחת, כאשר הדגם המצולם הוא באורך 5.0 מטרים וברוחב 2.3 מטרים. באופן תמוה לא מדווחים מ-GM איזה משקל מסוגל הכלי העתידני לשאת ומהי מהירות הנסיעה המרבית האפשרית.
לצורך הענקת היכולות האוטונומיות כמובן שהכלי כולל מערכות התמצאות וניווט הנשענות על GPS, ראדארים וחיישני קרבה, כך שהכלי "יודע" בכל רגע נתון מהו מיקומו במרחב. ניתן להפעילו בשלט רחוק, או לשגרו למשימה מוכתב מראש, כאשר לכלי יכולת התמודדות עם מכשולים שונים, הן באמצעות הפעלת הטכנולוגיה באמתחתו (הורדת מהירות לפני מכשול, הרמת והורדת המרכב מעל למתלים, שינוי יחס ההעברה, נעילת כל הגלגלים וכיו"ב) לצורך מעבר או עקיפה, והן באמצעות שינוי הציר המבוקש – ותיקון לאחר מכן. בגדול, הרעיון הוא לסמן נקודה במרחב אליו צריך הכלי להגיע – ואת כל היתר תבצע הטכנולוגיה המתקדמת המיושמת בו, שהיא, אגב, זמינה כבר היום.
נכון לזמנים אלו נמצא ה-SURUS בשלבי בחינה וניסוי, חלקם בשיתוף צבא ארה"ב, וכרגע לא נמסר צפי להגעת כלי דומה לייצור סדרתי. הפוטנציאל האדיר בהחלט מסמן את הכיוון, ונראה שלא מדובר בגחמה רגעית של ענקית הרכב האמריקאית, אלא במשהו שצועד לקראת ביצוע ויישום מעשיים בעתיד הלא רחוק מדי.

GM SURUS

GM SURUS