משאית פירקית Bergmann 3012

איש ההרים מהאלפים (וידאו)

משאית פירקית Bergmann 3012

משאית פירקית Bergmann 3012

חברת Bergmann הגרמנייה משיקה משאית עפר פירקית חדשה בשם 3012 R PLUS. המותג אינו מוכר בארץ, וניתן להעריך שמעטים – גם אלו העוסקים בתחום – מכירים את היצרנית המומחית הזעירה, המתמחית בכלי רכב מיוחדים להובלת עפר בתנאי קיצון. אבל, מצאנו הזדמנות להציץ בקצרה על הכלים המיוחדים היוצאים את חצר החברה הייחודית, המעסיקה כיום כ-240 עובדים והיא מנוהלת עדיין על ידי בני משפחת ברגמן.

משאית פירקית Bergmann 3012 DSK PLUS

משאית פירקית Bergmann 3012 DSK PLUS

Bergmann Maschinenbau GmbH&Co הוקמה בעיירה מפן (Meppen) שבגרמניה ב-1960 כסדנה לתיקון מיכון חקלאי וציוד מכני הנדסי. זמן קצר לאחר הקמת העסק החלה החברה לייצר 'דאמפרים' קלים פרי תכנונה, שהתבססו על הסבת טרקטורים חקלאיים לייעודם החדש והציעו יכולות הובלת עפר, סלעים, חול וכיו"ב גם בשטח קשה. בעלי החברה זיהו שוק ייעודי סביבם – מרכז אירופה, עם דגש על הרי האלפים בשוויץ, צרפת, אוסטריה ואיטליה, כמו גם אזורים הרריים בגרמניה – בו חסרו כלים מתאימים; תנאי השטח הקיצוניים, שכללו בעיקר עליות וירידות בשיפועים לא מוכרים עבור סוגי כלים אלו, הפכו חיש מהר את החברה הזעירה למומחית בתחום, עם היצע הולך וגדל של כלים המותאמים להובלת עפר בתנאי קיצון – דאמפרים ומשאיות עפר פירקיות. אגב, אפילו שם החברה – Bergmann – מתאים לסוג הציוד המיוחד בו היא מתמחה, מאחר ופירושו הוא 'איש ההריים'…

משאית פירקית Bergmann 3012 Track

משאית פירקית Bergmann 3012 Track

בשל תנאי השטח המיוחדים והדרישות השונות באתרי עבודה הממוקמים גבוה בהרים, התמחתה והתמקדה החברה בציוד קומפקטי יחסית, וכיום כולל מגוון ההיצע דאמפרים עם יכולת הובלה של חצי טון (למפעיל הולך) ועד למגוון משאיות פירקיות עם יכולת נשיאה של עד 25 טון.
ברגמן 3012 R PLUS החדש, אם כן, משתייך לסדרת המשאיות הפירקיות המכונה 3000, הכוללת 3 גרסאות להן יכולת נשיאה זהה של 12.0 טון (נפח מרבי של 8.0 מ"ק), אך הן שונות זו מזו בארגז השפיכה; גרסת ה-R PLUS מתאפיינת בארגז מתרומם היושב על ציר, והמסוגל לשפוך את העפר בטווח זווית של 180 מעלות לכל צד, בהתאם לצורך. גרסה זו נועדה לתנאי הקיצון היותר צפופים המוצעים בסוגי עבודה אלו, בעיקר כאשר יש קושי לבצע תמרונים מדוייקים או לסובב את הכלי על השביל או הדרך. גרסה זו מצטרפת לגרסאות הוותיקות יותר 3012 DSK PLUS המציעה יכולת שפיכה ימינה או שמאלה (הארגז מתרומם על צידו הארוך), ו-3012 HK המאפשר הרמת ארגז קונבנציונלית – לאחור בלבד.

משאית פירקית Bergmann 3012 DSK PLUS

משאית פירקית Bergmann 3012 DSK PLUS

כושר הנשיאה המרבי הזהה בכל הגרסאות בסדרה 3000 מרשים במיוחד לנוכח המשקל העצמי של הכלים, הנע בין 9.0-11.0 טון (11,140 ק"ג ב-3012 R PLUS). האורך הכולל מושפע בעיקר ממנגנון הארגז והוא נע מ-6.85 עד 7.60 מ' בקירוב. הרוחב הכולל – כנ"ל – נע בין 2.50-2.55 מ' בקירוב והגובה זהה בכל הגרסאות ועומד על 302 ס"מ. מרווח הגחון המינימלי הוא כ-43 ס"מ, עם שינויים קלים לכאן או לכאן בהתאם לסוג הצמיגים. כמנוע משרת בכל הגרסאות בסדרה מנוע קאמינס המציע 162 כ"ס המייצר כוח מספק מחד, בין השאר הודות לתיבת הילוכים עם 6 מהירויות של ZF המעבירה את הכוח אל כל הגלגלים, ומאידך מבטיח צריכת דלק חסכונית בכל מצב. מהירות הנסיעה המרבית היא 40 קמ"ש (לפנים; לאחור מדובר ב-35 קמ"ש).
ברגמן מייצרת למעשה כל כלי על פי מפרט סופי המוזמן על ידי הלקוח, ובכך קשה למצוא כלים זהים, גם מאותו הדגם; כך ניתן, בין היתר, לבחור בין מגוון גלגלים, רמות אבזור, סוגי תאי מפעיל שונים וכיו"ב. לשימוש קיצוני במיוחד מוצעות אף מערכות זחלי גומי במקום גלגלים.

משאית פירקית Bergmann 3012 HK PLUS

משאית פירקית Bergmann 3012 HK PLUS

הכלים הקומפקטיים יחסית יושבים על שילדה שפותחה ושופרה במהלך השנים, ובין יתר מכלוליה היחודיים מוצע סרן קדמי משוכך – היחיד בתחום זה. השיכוך נועד לא רק להציע רמת נוחות טובה יותר עבוד המפעיל, אלה בעיקר לאפשר מהלכי גלגלים עצמאיים עם כושר מעקב – ואחיזה – טוב יותר עם הקרקע. כושר טיפוס מדהים של עד 100% (45 מעלות) מהווה אף הוא נתון חסר תקדים בסגמנט.
כיום מוצעים דגמי הבאמפרים הייחודיים של ברגמן באירופה, בצפון אמריקה ובאוסטרליה – כולם במדינות בהן מוצעים תנאי קיצון באתרים הרריים בעיקר, בהם נדרשת לפני הכל יכולת עבירות יוצאת דופן.

>