חשיפה: המשאית החשמלית של טסלה


יצרנית כלי הרכב החשמליים האמריקאית טסלה (Tesla) השיקה אב-טיפוס פועל ונוסע של המשאית החשמלית המובטחת שלה – חודשים ספורים לאחר הצהרתו של אילון מאסק, יו"ר טסלה, כי עד לסוף שנה זו היא תוצג רשמית. וכך, לאחר מספר דחיות, הושקה בקליפורניה המשאית על ידי טסלה – לצד מכונית ספורט חשמלית – עם הבטחה להגיע לייצור סדרתי החל מתחילת 2019, עם מפרט ונתונים מרשימים ביותר; המשאית החדשה היא סוס גורר המסוגל עד 40 טון מטען. טווח הנסיעה המובטח יעמוד בין 480 ל-800 ק"מ לטעינה, תלוי בתצורה הסופית של המשאית, בסוג המצברים, במשקל המטען ובאופי השימוש.

מערכת טעינה מהירה מבטיחה הטענת המצברים במידה מספקת לאפשר גמיעת 640 ק"מ נסיעה תוך 30 דקות בלבד, מה שכמובן מאריך מאוד את טווח הנסיעה, ולמעשה כמעט ואינו מגביל אותו, שכן ניתן תוך זמן סביר בהחלט לטעון את מצברי המשאית בדרך, ולהמשיך בנסיעה. המשאית הוצגה בשתי גרסאות של 'סוס גורר' – האחת קומפקטית במקצת ונמוכה יותר, לשימוש בנסיעות קצרות יחסית, והשנייה בגודל מלא, עם גג מוגבה.
טסלה לא מדווחת מהו הספק המנועים המניעים, אך מבטיחה ביצועים מרשימים: האצה מעמידה ל-100 קמ"ש תיארך כחמש שניות בלבד כאשר מדובר ב'סוס' בלבד, ללא המטען, ועם מטען מלא (40 טון) מדובר בפחות מ-20 שניות. אלו נתונים הרחוקים מכל מה שמוכר לנו כיום מעולם המשאיות הכבדות. המהירות המרבית נקבעה ל-105 קמ"ש.

המשאית החשמלית של טסלה מצוידת בקבינה המעוצבת חריג מהמקובל בסגמנט, עם הנהג ממוקם במרכז – כך שניתן לשווק את המשאית ללא התאמות מיוחדות הן לשווקים בהם הנהיגה בצידו הימני של הכביש, והן בכאלו בהם נוהגים בצד שמאל. גלגל הגה קטן במרכז ושני צגי מחשב גדולים משני צדדיו מהווים את מקור המידע המועבר לנהג, כמו גם אמצעי השליטה במשאית.
השמשה הקדמית הענקית עשויה זכוכית משוריינת מיוחדת, עם הבטחה לעמידות יוצאת דופן – עד כדי כך שבטסלה מעניקים לה אחריות לכל אורך חיי המשאית.
האבזור הסטנדרטי כולל כמובן את כל מערכות העזר והבטיחות המתקדמות ביותר, בהן מערכת שמירת מרחק אוטומטית, שמירת נתיב הנסיעה ועוד, אך גם מערכות המאפשרות כבר עתה נסיעה אוטונומית לחלוטין.

טסלה לא פרסמה עד כה מחירים של המשאית החדשה, אך השמועות מדברות על כ-500,000$, לפחות. מדובר במחיר גבוה מאוד ביחס לסוס גורר חדש סטנדרטי, שמחירו נע באופן גס בין 150-200,00$, תלוי במפרט, בגרסה, בהספק וכיו"ב. אבל, בטסלה טוענים כי בגמיעת מיליון מייל נסועה (1.6 מיליון ק"מ) נחסך סכום של לא פחות מ-200,000$ בעלויות התחזוקה וצריכת הדלק, כך שעבור צרכנים גדולים, הגומעים מרחקים גדולים, מדובר במחיר מעניין יותר, עם יתרון – על פניו – לאורך זמן ביחס לעלויות משאיות דיזל מוכרות. טסלה הודיעה כי ניתן להזמין כבר עתה את המשאית באמצעות תשלום ראשון מראש של 5,000$.