מרצדס G-קלאס חדש (וידאו)

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס משיקה את הדור הבא של רכב השטח הקשוח שלה – סדרה G. אחת המטרות שעמדו אל מול המתכננים היתה לשמר את עיצובו הקופסתי-פרקטי וקשוח של רכב השטח המיתולוגי, ולמרות שמדובר ברכב חדש לגמרי מתחת לפח, בכלל זה בממדים גדולים במקצת ביחס לקודמו – לא ניתן להתבלבל לגבי סוג הרכב גם במהדורתו העדכנית ביותר; אין ספק שגם גרסת מרצדס G-קלאס החדשה ביותר קלה לזיהוי כ'דבר האמיתי', ולא ניתן להתבלבל לגבי מוצא הרכב.
מרצדס מסדרה G נחשב כיום לרכב שטח מיתולוגי, העומד בשורה אחת עם הג'יפ האמריקאי, הלנד רובר הבריטי והטויוטה לנד קרוזר והניסאן פאטרול היפניים. הישגו זה ראוי במיוחד להערכה שכן בניגוד ליתר אגדות השטח שהוזכרו, ה-G-קלאס הוא הרבה יותר צעיר ואת נסיונו הקרבי החל בשלב הרבה יותר מאוחר; מרצדס החלו לפתח ולתכנן את ה-G-קלאס בתחילת שנות ה-70', בשיתוף מומחית מערכות ההינע הכפולות ורכבי השטח המיוחדים Steyr-Daimler-Puch האוסטרית, במטרה להציע ולספק לצבא גרמניה את ה"ג'יפ" שלו.

מרצדס G-קלאס

מרצדס G-קלאס דור ראשון

לאחר אינספור בחינות, בדיקות וניסויים מפרכים שכללו את הקוטב הצפוני, מדבריות סהרה, האלפים האירופאיים ועוד אתרים מאתגרים ברחבי העולם הוחל בייצור המסחרי ב-1979, במפעלי שטאייר-פוך באוסטריה. מרצדס הציעו (לצד הגרסאות הצבאיות) את רכב השטח הקשוח שלהם תחילה בגרסאות בסיסיות בלבד כרכב עבודה רב יכולות, ועם השנים התווספו גרסאות מפנקות ומאובזרות יותר ויותר. מיום השקתו החל להתפרסם ה-G-קלאס כרב יכולות, קשוח במיוחד ובעל כושר עבירות מרשים ביותר, והפך כמעט בן לילה לשם נרדף לרכב שטח סופר-קשוח, איכותי ועמיד.

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס G-קלאס החדש

בשנים האחרונות מוצעות הגרסאות הספרטניות והקשוחות יותר תחת שם הסדרה G-Class Professional. גרסאות עבודה אלו מיועדות לאלו שעדיין נדרשים לרכב שטח עתיר יכולות בתחומי העבודה – פחות לצורכי פוזה או תדמית, והן למעשה גרסאות צבאיות בבסיסן שהוסבו לשימוש אזרחי. מרצדס מציעה את ה-G-קלאס לעבודה ברכב סגור ארוך או קצר (5 או 3 דלתות, בהתאמה), קצר פתוח או טנדר.

גרסת טנדר למרצדס G-קלאס לשוק האוסטרלי

גרסת טנדר למרצדס G-קלאס לשוק האוסטרלי

מרצדס G-קלאס החדש כולל את הטכנולוגיה המתקדמת אי פעם שמרצדס דחסה לרכב שטח מתוצרתה, לא פחות – כפי שמתגאים אצל היצרנית. במקרה דנן המשמעות היא כאמור מרכב גדול יותר – מרווח ונוח מעד כה, מנוע V8 בנפח 4.0 ליטרים עם 2 מגדשי טורבו ו-422 כ"ס ואבזור שופע שלא אמור להותיר מקום לדרישות נוספות לרוכש. בשלב ההשקה מוצעת גרסה אחת בלבד – G500 (או G550 לשוק האמריקאי) – בגרסה ארוכה וסגורה. גרסה זו מוצעת עם תיבת הילוכים אוטומטית מתקדמת בעלת 9 מהירויות.

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס G-קלאס החדש

כרכב שהתבסס על טכנולוגיות בנייה והרכבה מיושנות ופשוטות למדי – שלדה אחודה וסרנים חיים – היה צורך בטיפול שורש יסודי החל מרמת המרכב והמיתלים בכדי להביא את ה-G-קלאס החדש לרמת התנהגות הכביש הנדרשת – הסעיף המרכזי שמהנדסי מרצדס נאלצו להתמודד איתו מן ההיבט המכאני-תכנוני. יכולות השטח לא דרשו יותר מדי שיפורים, אך התנהגות הכביש כבר מיצתה את מגבלות התכנון, שכן המבנה הבסיסי יחד עם עיצוב המרכב – הגבוה והצר יחסית – כבר לא אפשרו עמידה ברמות הבטיחות והאחיזה הנדרשות כיום. מסיבה זו מהווה השלדה והמרכב תכנון מאפס, במטרה להציע התנהגות כביש כפי שנדרש ומקובל כיום.
למרות הוספת כמה ס"מ בלבד לאורך ולרוחב, יחד עם תכנון פנים חדש לגמרי מבטיחים מרחב פנים ברמה אחת מעל למוכר ב-G-קלאס עד כה. מבנה וחיבור המיתלים לשלדה, ובעיקר – החלפת הסרן החי מלפנים במתלים נפרדים – מבטיחים שמירה על יכולות השטח המרשימות מחד, ומאידך – התנהגות כביש טובה בכמה דרגות ביחס ל-G-קלאס היוצא. שלושה דיפרנציאלים ננעלים הם סטנדרט, וכך גם שפע מערכות עזר לנהיגה בשטח, המבטיחות יכולות שטח טובות אף יותר מבדגם היוצא, מצהירים במרצדס.

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס G-קלאס החדש

רמת הפאר בפנים אמורה לעמוד בסטנדרטים של רכבי השטח המפוארים בשוק כיום, אם לא מעבר לכך, כסטנדרט חדש בפני עצמו; בין היתר מוצעים כיסאות קדמיים אדפטיביים, התומכים ולופתים את הנהג והנוסע שלצידו בהתאם לתנאי הדרך, ותורמים את חלקם לישיבה יציבה ובטוחה של הנוסעים מלפנים – הן בכביש, והן בשטח. כל הכיסאות, אגב, ניתנים להזמנה עם אופציית חימום ובאינספור ציפויים, כולל עור כמובן, לפי דרישה. רשימת מערכות העזר האלקטרוניות והבטיחותיות לא אמורה להשאיר מקום לדרישות נוספות, וכוללת בין היתר מערכות מתקדמות לשמירה על נתיב הנסיעה, שמירת מרחק אדפטיבית, מצלמת רוורס אוטומטית (המראה תמונה על כל הצג הקדמי עם השילוב לרוורס), בקרת אחיזה אלקטרונית, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת למניעת התנגשות חזית-אחור ועוד. לשימוש בשטח מוצעות בין היתר מערכות עזר לתחילת נסיעה, מערכות למניעת החלקה, מערכת עזר לנסיעה במורד ולזינוק בעלייה, מנגנון ייחודי להכפלת המומנט המגיע אל הגלגלים עם השילוב למצב Low ועוד.

מרצדס G-קלאס החדש

מרצדס G-קלאס החדש

המחיר באירופה מתחיל ב-107,000 יורו, כאשר בעבור כך מובטח לרוכש להיות בעליו של רכב שטח המתיימר ביתר שאת לשאת את תואר "רכב השטח הטוב בעולם". עם השקת ה-G-קלאס החדש הופכת הצהרה זו לקשה להפרכה מאי-פעם…
בשלב זה לא ברור כיצד ומתי תוטמע הטכנולוגיה וסדרת החידושים בסדרה G החדשה גם בגרסאות העבודה הבסיסיות והקשוחות יותר.