Shell Starship

עסקי האוויר של Shell

Shell Starship

Shell Starship

לצד פיתוח והשקות הולכות ומתרבות של משאיות חשמליות, ממשיכות היצרניות לחפש פתרונות יצירתיים המתבססים על טכנולוגיה קיימת, בתוכה – מנועי הבעירה הפנימית, במטרה לצמצם ככל הניתן את צריכת הדלק ועלויות התחזוקה בכלל אצל משאיות מודרניות. לרבים בתעשייה ברור שהכיוון הולך לקראת הינע אלטרנטיבי, בראשו הינע חשמלי בתחום המשאיות, וכאמור – לא מעט גורמים מובילים בתעשייה עוסקים בפיתוח אינטנסיבי ואף כבר בייצור משאיות חשמליות. אבל, ברור גם שעד שההינע החשמלי (או כל הינע אלטרנטיבי אחר) יהפוך לסטנדרט המקובל בכל משאית, והתעשייה תלמד להתגבר על הבעיה העיקרית בתחום כיום – יכולת ספיקת המצברים וזמן הנסיעה בין טעינות הנובע מכך – אנחנו "תקועים" עם המשאיות הסטנדרטיות, השותות סולר.
אחת הדרכים היעילות ביותר כיום, אם לא היעילה ביותר בהסתמך על הטכנולוגיות הקיימות כיום, הוא שיפור האווירודינמיות של המשאית, קרי: הקטנת ההתנגדות לרוח בעת הנסיעה. לא מעט שיפורי משאיות בעת האחרונה, דהיינו: השקות של דורות חדשים של משאיות או שיפור ההיצע הקיים, מתמקדים בשיפור האווירודינמיות – שיפור שיכול להוביל לחיסכון של 10% ואף יותר בצריכת הדלק. בהחלט נתון ששווה להשקיע בו.
כך מאמינים גם אצל ענקית האנרגיה ההולנדית-בריטית 'של' (Shell) אשר חברה אל החברה האמריקאית AirFlow Truck בבעלות בוב סילווה שמזה כמה שנים משתעשעת עם בניית מרכבי משאיות אווירודינמיים במיוחד, כפי שגם סיפרנו לכם כאן בעבר. יחד פיתחו שתי החברות קונספט של משאית אווירודינמית במיוחד בשם Starship (ספינת חלל) אותה הציגו זה עתה במסגרת תערוכה טכנולוגית באטלנטה, ארה"ב. מדובר בפרויקט שהחל כבר ב-2015 שהתבסס על שני כיוונים עיקרים: מרכב אווירודינמי ככל הניתן עבור משאית Class 8 אמריקאית גדולה עם נגרר, ושימוש בחומרים קלים ככל הניתן בכדי לחסוך בנוסף "על הדרך" גם במשקל – גורם משמעותי נוסף המשפיע כמובן על צריכת הדלק כאשר המשאית ריקה, אך גם מותירים מקום לעוד מטען על חשבון משקל המשאית בכל נסיעה.

Shell Starship

Shell Starship

משאית ה-Starship מונעת באמצעות מנוע קאמינס 6-צילינדרי בנפח 15.0 ליטר המייצר 400 כ"ס. מנוע זה משודך לתיבת הילוכים שכוילה כך שהמנוע יכול לפעול בסל"ד יעיל נמוך במיוחד – עד 800 סיבובים לדקה. על גג המשאית מותקנים פאנלים פוטו-אלקטריים המתרגמים את קרינת השמש לחשמל, ומספקים את כל החשמל הנדרש בקבינה – מזגן, תפעול חשמלי של מראות, כיסאות, חלונות וכיו"ב, מערכת מולטימדיה ועוד – במטרה להקל עוד יותר על המנוע ולתרום בכך עוד קצת לחיסכון הכולל בצריכת הדלק.
בשלב זה לא פורסמו כל פרטים לגבי כוונות ייצור ומועדים לכך, אך דווח כי במאי הקרוב תצא המשאית הראשונה מדגם ה-Starship למסע מיוח"צן היטב מחוף לחוף בארה"ב שבמסגרתו ייבחנו כלל המערכות שבה, ובעיקר ייבדק נתון צריכת הדלק בתנאי אמת.