משאית פירקית טרקס TA400

דור פירקיות חדש ל-Terex

משאית פירקית טרקס TA300

משאית פירקית טרקס TA300

מאז רכשה וולוו-צמ"ה את חטיבת משאיות העפר של טרקס (Terex) ב-2013 מציע למעשה הקונצרן שני מותגי משאיות פירקיות באותו התחום, שבמידה רבה מתחרים זה בזה; לטרקס ולוולוו דגמים המתחרים ישירות זה בזה, כך שבחלק מהשווקים בעולם מדובר על פניו בסוג של "מלחמת אחים" – בשל הבעלות המשותפת. שוק כזה הוא השוק הישראלי, בו מיוצגים שני המותגים כל אחד על ידי יבואן אחר, ומתחרים זה בזה במלוא המרץ על לב הלקוחות: טרקס מיובא על ידי קומסקו, בעוד וולוו מיובא על ידי חברת מאיר. מטה ומפעל חטיבת משאיות העפר של טרקס ממוקם בסקוטלנד.

משאית פירקית טרקס TA400

משאית פירקית טרקס TA400

עתה עולה התחרות שלב, שכן טרקס משיקה דור חדש ומעודכן של משאיות פירקיות; כיום מציעה טרקס שתי גרסאות בלבד – טרקס TA300 וטרקס TA400 בקטגוריות המשקל של 28 ו-38 טון, בהתאמה. שתי המשאיות נותרו כיחידות בהיצע, אך שתיהן עברו רענון מקיף הכולל גם עיצוב חדש ומעודכן, אך בעיקר שיפורים מכאניים המבטיחים ירידה של 5% בצריכת הדלק הממוצעת. השינוי העיקרי הוא בהחלפת תיבת ההילוכים הוותיקה מתוצרת Allison בתיבה מתוצרת ZF הגרמנייה המוגדרת על ידי יוצריה כ"מתקדמת ביותר בתחום" כיום. בטרקס טוענים כי התיבה החדשה מציעה לא רק ירידה בצריכת הדלק בהשוואה לתיבה הקודמת, היא מתיימרת גם להציע העברת כוח יעילה יותר, חלוקה נכונה יותר בין ההילוכים וכפועל יוצא: תפוקה גבוהה יותר בעלות נמוכה יותר. בנוסף, עלה משמעותית מרווח הטיפולים עבור תיבות אלו, כאשר החלפות השמנים נדרשות מעתה מדי 4,000 במקום 1,000 שע"מ.
התיבה החדשה כוללת 8 מהירויות לפנים וארבע לאחור. יעילות גבוהה יותר, כאמור, בהליך העברת הכוח מאפשר יחסי העברה גבוהים יותר לסל"ד נתון, דהיינו: הכלי מסוגל לנוע באותה המהירות ועם אותו המשקל בסל"ד נמוך יותר של המנוע, קרי: אותם הביצועים בפחות מאמץ. ייתרון נוסף אותו מדגישים בטרקס בהקשר זה הוא בבלאי המופחת, שכן תיבת ההילוכים החדשה מתיימרת להעביר את כוח המנוע באופן חלק, מתון ורציף מבעבר – נתון המשפיע גם על רמת הנוחות עבור המפעיל, המובטחת אף היא להשתפר בדור המשאיות החדש.

משאית פירקית טרקס TA300

משאית פירקית טרקס TA300

התיבה החדשה של ZF מאפשרת גם מהירות נסיעה מקסימלית גבוהה יותר ביחס לדגמים היוצאים, כאשר ב-TA300 מדובר ב-55 במקום 50 קמ"ש עד כה, וב-TA400 בכמעט 64 קמ"ש לעומת 50; מדובר בעלייה משמעותית במהירות הנסיעה, מה שמן הסתם משפיע על התפוקה והיעילות, עם מחזורי פעולה קצרים יותר לכל טון/הובלה.
הקבינה חדשה אף היא בשתי המשאיות החדשות, ובנוסף לעידכונים ושינויי עיצוב חיצוניים – בעיקר בדמות 'גריל' חדש ויחידות פנסים חדשות, מובטח שיפור מהותי גם בתוך הקבינה; בטרקס מבטיחים בידוד טוב יותר בפני ויברציות ורעשים, שיפור בארגונומיות, יחידת כיסא חדשה ועוד – הכל במטרה להבטיח נוחות משופרת עבור המפעיל, מה שתורם את חלקו לתפוקה וליעילות בעבודה.
בטרקס החלו זה עתה (אוגוסט 2018) לשווק את המשאיות הפירקיות החדשות בשווקי צפון אמריקה ואירופה (הכולל אותנו).

איך הטרקס TA300 מול המתחרות? לחצו על התמונה וכנסו למנגנון ההשוואה הייחודי שלנו:

איך הטרקס TA400 מול המתחרות? לחצו על התמונה וכנסו למנגנון ההשוואה הייחודי שלנו: