יומולדת 40 לאיווקו דיילי (וידאו)

איווקו דיילי 1978

איווקו דיילי 1978

איווקו מציינת בימים אלו יומולדת 40 לדיילי (Daily), הרכב המסחרי הוותיק של היצרנית שהוצג לראשונה ב-1978. כיום נמכר הדור השלישי של הדיילי, כאשר אם ניקח בחישוב גם מתיחות פנים משמעותיות אז זהו כבר הדור השישי. העדכון המקיף האחרון לדיילי בוצע ב-2014. הדיילי נמכר עד היום בלמעלה מ-3 מיליון עותקים.
איווקו דיילי הוצג כרכב המסחרי הגדול של איווקו/פיאט, וככזה דמה יותר למשאית במבנהו מאשר לרכב מסחרי עם מרכב אחוד. הדיילי יושב עד היום על שלדת סולם, ובכך הוא מתאים למגוון רחב ביותר של גרסאות – הכל ממסחרית סגורה למטען או לנוסעים, עבור במשאית קלה עם ארגז פתוח ועד לגרסאות שלדה חשופות, עליהן ניתן להתקין מרכבים מגוונים לפי דרישות הלקוח. כך שניתן לומר שהמבנה הבסיסי של הדיילי לא השתנה מהותית ב-40 שנות ייצורו: שלדת סולם, כאמור, מנוע קדמי והינע אחורי – למעט בגרסאות ה-4×4 שהוצעו במהלך השנים, שם התווספה מערכת הנעה גם לגלגלים הקדמיים.

אלפא-רומיאו AR8

אלפא-רומיאו AR8 (מודל 1981)

הדור הראשון של האיווקו דיילי (1978-83) יוצר גם תחת המותג פיאט (איווקו שייכת לקונצרן פיאט) כ'פיאט דיילי' ואפילו תחת השם 'אלפא רומיאו' (מותג שגם הוא בבעלות פיאט, כ'אלפא רומיאו AR8'), לצד ייצור נוסף ברישיון על ידי היצרנית הסרבית צשטבה (Zastava) ומספר יצרניות מרכבי מיניבוסים אירופאיות. רכב מסחרי זה הוצע בשתי גרסאות משקל עיקריות – 35 ו-50, עם משקל כולל מותר של 3.5 ו-5.0 טון, בהתאמה, ונפח הטענה של עד 17 מ"ק. הוא היה הרכב המסחרי הסגור הראשון בשוק שהציע גרסה עם גובה פנימי של 210 ס"מ. הדור הראשון הוצע רק עם תצורת מנוע אחת: טורבו-דיזל 4-צילינדרי בנפח 2.5 ליטר שהציע 72, 75 או 95 כ"ס.

איווקו 4x4 טורבו-דיילי (1990)

איווקו 4×4 טורבו-דיילי (1990)

הדיילי, כרכב מסחרי נפוץ ומוכר, לא בדיוק מעורר תשומת לב או מעלה דגשים מכאניים או עיצוביים בולטים, אבל חשוב לדעת שהדיילי קבע אי אלו סטנדרטים ו"לראשונה" בתחום; ב-1985 היה הדיילי לרכב המסחרי הראשון שצויד במנוע טורבו דיזל – ממש לא עניין מובן מאליו כבימינו, ולכבוד כך אף שונה שם הדגם ל-TurboDaily. הדור השני הוצג ב-1990, וכלל לראשונה גרסאות 4×4 – גרסאות המוצעות (עם הפסקה ארוכה בין השנים 2000-2007) עד היום.

איווקו דיילי (1999)

איווקו דיילי (1999)

ההצלחה של הדיילי גררה הקמת מפעל ייצור בספרד ב-1992 וב-1996 הוכפל היצע המנועי לכדי שניים: לצד ה-2.5 ליטר הוצע גם 2.8 ליטר (טורבו דיזל) חזק משמעותית, עם עד 118 כ"ס. ב-1998 הוצג ה-EcoDaily שהיה לרכב המסחרי הראשון שהונע באמצעות גז דחוס (CNG) ושנה מאוחר יותר הציגה איווקו את הרכב המסחרי הסדרתי הראשון שהוצע עם מנוע טורבו-דיזל עם מסילה משותפת והזרקה בלחץ גבוה. בשנת 2000 התרחב הייצור גם לברזיל ובמקביל זכה הדיילי בתואר הנחשק Van of the Year. תואר זה, אגב, מקבל גם הדור העדכני של הדיילי כאשר במהלך השנים היה התואר בידי איווקו עוד אי אלו פעמים.
בשנת 2004 הצטרף מנוע חדש וחזק מאי פעם להיצע – 3.0 ליטר טורב-דיזל עם עד 176 כ"ס. היתה זו גם השנה בה הוחל בייצור הדיילי בסין, עבור השוק המקומי הצומח במהירות.

איווקו דיילי (2006)

איווקו דיילי (2006)

החל משנת 2009 מוצעת גרסה חשמלית לדיילי באופן סדרתי – במסגרת תת הסדרה Daily Blue Power הכוללת גרסאות חסכוניות במיוחד על בסיס מנועי טורבו דיזל, גז וחשמל. שנה מאוחר יותר יורד האיווקו דיילי ה-2 מיליון מפס הייצור.

איווקו דיילי חשמלי (2009)

איווקו דיילי חשמלי (2009)

איווקו דיילי מוצע כיום בעשרות גרסאות שונות – אורך, גובה, תצורה, מערכת הינע, מנועים, משקל כולל (3.3-7.2 טון כיום) ונפח הטענה (7.3-19.6 מ"ק). אלו האחרונים מהווים חריגה בסגמנט שכן רוב המתחרים מציעים טווח משקלים המגיע לכדי 6.0 טון מרביים. המנעד של הדיילי רחב משמעותית, מתוך מטרה להציע ללקוח את רוב הפתרונות תחת קורת גג אחת, ומאותו הבית.
איווקו דיילי מיובא לארץ על ידי חברת סמל"ת, נציגת פיאט בישראל