בטון נקי למרכזי ערים


יוזמה של חברת הובלות צרפתייה איחדה לצורך פיתוח משאית בטון 'נקייה' את יצרנית המשאיות איווקו ו-Cifa, מומחית מערכות ערבול והובלת הבטון, כאשר לתוצאה קוראים Oxygène. ג'קי פרנו (Jacky Perrenot) הנה חברת הובלות יבשתיות מהגדולות באירופה, המאמינה בעיקר בגז באלטרנטיבה נקייה למנועי הדיזל במשאיות. החברה בצעה לא מזמן הזמנת ענק אצל איווקו, של כ-1,000 משאיות (!!) המוזנות גז, שתסופקנה אל צי החברה עד לשנת 2020. בהחלט לא קוטלת קנים ואחד הלקוחות הגדולים הדוחפים את התעשייה להמשך פיתוח אלטרנטיבות מונעות בגז.
המשאית החדשה מתבססת על איווקו 4-סרנית (Stralis X-Way), עליה הותקנה מערכת ערבול בטון של Cifa. המשאיות הכבדות מיועדות לאפשר הובלת בטון אל אתרי בנייה גם באיזורים אורבניים צפופים, ו/או מיושבים בהם חלות תקנות מחמירות לגבי גישה עם מנועי בעירה פנימית הפולטים גזים רעילים, כאשר באירופה כיום יותר ויותר אתרים ומקומות כאלו אסורים לגמרי לגישת רכב קונבנציונלי. הינע הגז מציע פליטת מזהמים ברמה אפסית לעומת הנתונים המוכרים ממנועי דיזל מקבילים, והסבת מנועים לשימוש בגז – כמו גם תחזוקתם וצריכת הדלק שלהם – היא זולה יותר מתכנון, פיתוח וייצור משאית על טהרת החשמל בלבד. מה גם שכיום מהווה מגבלת טווח הנסיעה עדיין את המגבלה המשמעותית ביותר בשימוש במנועי חשמל.
המנוע פועל על גז מתאן דחוס ומייצר 240 קילו-ואט, שהם שווי-ערך לכ-328 כ"ס. מיכל הבטון הוא בנפח 8 מ"ק בקירוב וההינע שלו משולב: בזמן הנסיעה הוא מונע על ידי מנוע המשאית, ובדרך אוגר חשמל במצברים ייעודיים, וברגע שהנהג מתקרב ומגיע אל אתר הבנייה – הוא מעביר את הינע המערבל להינע חשמלי, ובכך חוסך כמובן ברעש ובפליטת מזהמים. המערבל יכול לעבוד כמובן ללא קשר למנוע המשאית, כך שאין צורך לעמוד עם מנוע פועל כל זמן פריקת הבטון.
משאת הבטון החדשה הוצגה באופן רשמי על ידי איווקו, שגם תייצר אותה מעתה ותציע אותה לכלל הציבור. בחברה צופים לדגם זה ביקוש גבוה, בעיקר אצל קבלנים הפועלים בתוככי ערים אירופאיות גדולות כמו לונדון ופריז, בהן כבר עתה חלות תקנות מחמירות ביותר בכל הקשור לתנועת כלי רכב מזהמים בשטחיהן. הזמנות כבר מתקבלות, למרות שהמחיר טרם פורסם.