ג'יפ Gladiator

גלדיאטור – הטנדר של ג'יפ

ג'יפ Gladiator

ג'יפ Gladiator

לאחר שנים ארוכות של ציפייה, שמועות, הבטחות שווא ועוד שמועות, זה סוף סוף קורה: ג'יפ משיקה טנדר! למען הדיוק נציין שזו עדיין לא ההשקה ובטח לא משהו שתוכנן על ידי ג'יפ האמריקאית (כיום בבעלות פיאט האיטלקייה); המידע המובא להלן – כולל התמונות הרשמיות – דלפו בטעות (או שלא…) מאחד מאתרי ג'יפ בארה"ב, בכלל זה מפר טכני בסיסי ומידע נוסף, הרבה לפני ההשקה הרשמית המתוכננת לסוף החודש (נובמבר) הקרוב, במסגרת תערוכת הרכב של לוס אנג'לס. המידע היה מספיק זמן באוויר – עד שהוסר – בכדי שהתקשורת הרלוונטית תעוט עליו כמוצאת שלל רב, מה שבהחלט נכון… אז הנה – כל מה שידוע לנו על הטנדר של ג'יפ בשלב זה.
בתחילת 2016 דיווחנו כאן בפעם האחרונה על "כוונה להשיק טנדר-ג'יפ עד לסוף השנה" כאשר נשיא חטיבת ג'יפ בזמנו, מייק מנלי, הודיע על כך באופן רשמי. זה לקח שנה נוספת, אבל הנה – יש גם לג'יפ טנדר…

ג'יפ Gladiator

ג'יפ Gladiator

הטנדר החדש של ג'יפ מתבסס על סדרת הרנגלר העדכנית של ג'יפ – הרנגלר JL. בממדיו מדובר בטנדר בינוני בגודלו (Mid Size) במונחים אמריקאים, כך שמבחינת הגודל – וכנראה גם המחיר – הוא יתמודד מול טנדרים כמו שברולט קולורדו, פורד ריינג'ר, טויוטה טאקומה וכיו"ב – סגמנט פעיל בארה"ב שאינו מוכר אצלנו, של טנדרים הגדלים מטנדרי הטונה המוכרים בארץ (היילקס, דימקס וכיו"ב), אך קטנים והטנדרים האמריקאים הגדולים דוגמת פורד F150, שברולט סילברדו וכיו"ב.

Jeep CJ-8 Scrambler

השראה מס' 1: ג'יפ CJ-8 (בתמונה: גרסת 'סקרמבלר' מ-1982)

הפואנטה העיקרית הטמונה בטנדר המיועד של ג'יפ היא בהתניה שלא ניתן יהיה לטעות במוצאו; בדיוק כמו גרסת הטנדר של הג'יפ הקלאסי בשעתו – הג'יפ CJ8 – כך מתבסס גם הטנדר על הג'יפ הקלאסי במהדורתו המודרנית, כאמור – הרנגלר JL, ולא רק בעיצוב. ג'יפ ייצרו גם טנדר בשם Gladiator שהתבסס על הצ'ירוקי ד'אז, אך מן הסתם עיצובו היה שונה. גלדיאטור יהיה גם שמו של הג'יפ-טנדר החדש.

ג'יפ Gladiator

ג'יפ Gladiator

ג'יפ גלדיאטור החדש הוא בתצורת תא נוסעים כפול עם ארגז מאחור, שאורכו הפנימי קצת יותר מ-152 ס"מ, הוא כוללת באחת הדפנות יציאת חשמל, וי קשירה ברצפה ובדפנות והוא מציע כושר העמסה של 725 ק"ג. נתון כושר הגרירה כפי שדלף – כמעט 3.5 טון – הוא הטוב בסגמנט. הן העיצוב והן הבנייה של הטנדר החדש מבליטים את הקשיחות, יכולות השטח, העמידות והקשר הברור אל "הדבר האמיתי"; הפגוש האחורי שונה מהמוכר ממשפחת דגמי ג'יפ העדכנית, בהיותו מאסיבי וגס יותר, וכולל בתוכו לולאת גרירה גדולה. הגלגל הרזרבי מותקן – באופן מסורתי – מתחת לחלקו האחורי של הארגז.

1962 Jeep Gladiator

השראה מס' 2: ג'יפ גלדיאטור מ-1962

הגלדיאטור החדש יוצע – לבטח בהתחלה – עם גג נשלף, בדומה לגרסאות הרנגלר הפתוחות למחצה, ובכך הוא הפך ל"טנדר ה-4×4 הפתוח האמיתי היחיד בשוק", על פי ג'יפ. האופציה הבסיסית תכלול גג רך נשלף, בעוד שבאופציה היקרה יותר מדובר בחלקי גג קשיח לשליפה. בג'יפ יציעו מגון סוגי דלתות, גגות וחלונות קדמיים לבחירה, כך שהלקוח יוכל להרכיב לעצמו את הרכב קרוב מאוד על פי גחמותיו ודרישותיו, עם אינספור קומבינציות שונות אפשריות.

ג'יפ Gladiator

ג'יפ Gladiator

היצע המנועים מוכר מהג'יפ רנגלר אך לא יכלול את כל האפשרויות משם; בשלב ראשון ניתן יהיה לבחור בין בנזין V6 בנפח 3.6 ליטר עם 285 כ"ס או דיזל V6 בנפח 3.0 ליטר עם 260 כ"ס. הבנזין יוצע עם תיבת הילוכים ידנית עם 6 מהירויות או אוטומטית עם 8 מהירויות לבחירה, כאשר הדיזל יוצע רק עם התיבה האוטומטית. מיותר לציין כי ההינע הוא כפול, ולא כגימיק אופנתי בלבד, אלא מתוך כוונה להתאים את הטנדר הקשוח למראה גם לחיי שטח של ממש; ג'יפ יציידו את הגלדיאטור, בין היתר, עם סרני Dana 44, נעילות מכאניות רוחביות מלפנים ומאחור, אופציה לדיפרנציאלים מוגבלי החלקה ולמגוון רחב של צמיגי שטח, כמו גם מערכות עזר לנסיעה טכנית איטית, למניעת החלקה בשטח, עזרה בזינוק בעלייה ועוד.
לגבי מערכת המתלים לא דווח הרבה, כך שניתן לנחש כי מדובר במערכת הדומה למוכר מהג'יפ רנגלר – לאחר התאמות נדרשות. על פי ג'יפ מדובר במערכת המאפשרת "הן נסיעה נוחה בשטח קשה לתנועה והן נסיעה חלקה ובטוחה על האספלט".
ג'יפ גלדיאטור ייכנס לייצור בסוף שנה זו ושיוק יחל בתחילת 2019. עדיין אין צפי להגעתו לארץ.