שבדית אוטונומית וחשמלית (וידאו)


באמצע 2017 סיפרנו לכם על מיזם משאית אוטונומית חשמלית נטענת בשם Einride. החברה השבדית הצעירה חשפה אז אב טיפוס עתידני של משאית חלוקה קלה-בינונית במשקל כולל של כ-20 טון, וקומפקטית יחסית; האורך הכולל עמד על 7.0 מטרים בלבד, בעיקר בשל היעדר הקבינה מלפנים בה יושב במשאיות סטנדרטיות הנהג. מאותה החשיפה העיתונאית נחשף אב הטיפוס פעם נוספת במסגרת תערוכת רכב באנגליה ובמהלך 2018 הודיעה החברה על חתימת הסכם שת"פ עם חברת אחסון ושילוח לוגיסטית גדולה בשבדיה שפרטיו לא פורטו בשעתו, למעט "שיתוף פעולה לצורכי בחינה וכדאיות". ועתה אנו מתבשרים שהפרויקט ממשיך להתקדם ונראה רציני יותר ויותר, וכי השת"פ עם החברה השבדית – DB Schenker – כבר החל.

Einride מסרה אבות טיפוס ראשונים של המשאית החשמלית האוטונומית לעבודה במרכז הלוגיסטי הענק של DB Schenker בשבדיה עוד במהלך 2018, מיד עם החתימה על הסכם השת"פ. מסתבר שהמשאיות נכנסו לסידורי העבודה בשינוע מטענים שונים בשטחי המרכז הלוגיסטי, ועתה, לאחר ההתאמות הנדרשות והסיכומים מול הרשויות, הושמנו עשרות עיתונאים מרחבי העולם לצפות בנסיעה הבכורה הראשונה של המשאית (גם) על כביש ציבורי.

המשאית החשמלית, המכונה T-pod, קיבלה כאמור אישור לתנועה על כביש ציבורי ממומחי משרד התחבורה השבדי ובאירוע לעיתונות נפתח למעשה ציר נסיעה עבור המשאית מסמוך לעיירה Jönköping בה ממוקם המרכז הלוגיסטי למזח בנמל הקרוב (Jönköping היא עיר נמל בדרום שבדיה) – ובחזרה. לעיני העיתונות יצאה המשאית מאחד ההאנגרים במרכז הלוגיסטי, נסעה בעצמה אל שער המרכז ומשם – על כביש מהיר – השתלבה בתנועה ונעה על למזח בנמל. בנמל הועמסה המשאית – ונסעה את כל הדרך בחזרה למרכז הלוגיסטי. בהודעה לעיתונות שהוציאה Einride נאמר כי שימוש במשאיות אוטונומיות וחשמליות – לבטח בנסיבות כאלו – מהווה יתרון עצום ברמות הבטיחות, בחיסכון בכוח אדם, בצריכת דלק ופליטת המזהמים עקב כך, ברמות הרעש ובניצולת של הרכב שכן הוא מסוגל, לפחות תיאורטית, לעבוד 24/7. עם זמן טעינה קצר ביותר במצבי 'טעינה מהירה' (פרטים מדויקים לא נמסרו) וטווח נסיעה של כ-200 ק"מ ומהירויות נסיעה של עד 85 ק"מ (במטרה להשתלב בבטחה גם בתנועה על כבישים ציבוריים).

ל-Einride T-pod צפויה תקופת עבודה אינטנסיבית במהלך השנתיים הקרובות, במסגרתה תיכנסנה מספר משאיות לעבודה שגרתית וקבועה במרכז הלוגיסטי השבדי, תוך מעקב צמוד של אנשי היצרנית, המרכז הלוגיסטי ואנשי משרד התחבורה השבדי. בשלב זה קיבלה החברה אישור מממשלת להמשיך בבחינה עד לסוף 2020. עד אז ייתכן כי Einride תצליח להגיע לכדי הבשלת המשאית למוצר מוגמר ותתחיל בייצורו הסדרתי, או שבמידה ויידרש זמן נוסף – להאריך את האישור הממשלתי להמשך הבחינה. אין ספק כי מדובר במהלך רציני של כל המעורבים בסיפור, מהלך וייתכן ויבשיל לכדי המשאית האוטונומית החשמלית הראשונה בשוק.