IVECO S-Way

איווקו S-Way מחליף את ה-Stralis

IVECO S-Way

IVECO S-Way

איווקו האיטלקייה, כיום בבעלות קבוצת CNH שבתורה נמצאת בבעלות פיאט, מפתיעה עם השקת ה-S-Way החדשה כמחליפת האיווקו Stralis; ההודעה יחד עם חשיפת פרטי הסדרה החדשה מעדכנת עוד כי ייצור ה-Stralis יופסק מעכשיו. כמו ה-Stralis כך מתמקמת גם סדרת ה-S-Way החדשה כפסגת היצע היצרנית. באיווקו מדגישים כי הסדרה החדשה היא הראשונה מתוצרתה המוצעת תחת העיצוב החדש שלה, אותו היא מכנה Way range, המתיימר להציע גישה חדשה לפיה הנהג נמצא במרכז, והעיצוב נעשה סביבו. רוצה לומר: דגש רב מבעבר על הנדסת אנוש, איכות גימור וחומרים בקבינה, נוחות למשתמש כמו גם לאנשי התחזוקה והשירות. גריט מארקס, נשיא תחום כלי רכב מסחריים ומיוחדים ב-CNH מסביר: "אנו שואפים להפוך ליצרני המשאיות הכי נוחות וקלות לעבודה, אינטואיטיביות ומפנקות עבור נהגיהן". מארקס מדגיש כי "לא מדובר בהוספת עוד דיפוני עץ או ציפויי עור בקבינה", אלא בתכנון בסיסי מחדש סביב הנהג, ובאיווקו אכן מדגישים כי הקבינה היא חדשה לגמרי, ומן הסתם כפועל יוצא – גם העיצוב הפנימי והחיצוני, בכלל זה הסבכה הקדמית (ה'גריל'), יחידות הפנסים, הדלתות, המראות וכיו"ב.
העיצוב החדש אינו רק קוסמטי, אלא גם פרקטי; כך, למשל, בנויה יחידת הפגוש הקדמי החדשה מכמה וכמה חלקים, במטרה להוזיל ולפשט תיקונים והחלפות במקרה של פגיעה. ניתן באופן זה להחליף רק את החלק הפגוע, במקום החלפת כל הפגוש שעלותו גבוהה.

IVECO S-Way

IVECO S-Way

למרות הישענות מכאנית ברובה על מפרט דגמי ה-Stralis המוכרים – אותו היצע המנועים ותיבות ההילוכים – מבטיחים באיווקו ירידה ממוצעת של כ-4% בצריכת הדלק עבור דגמי הסדרה החדשה, תלוי בגרסה. נתון זה מושג הודות לעיצוב הקבינה החדש, המציע שיפור משמעותי מבחינה אווירודינמית. ירידה בפליטת המזהמים בהשוואה לסדרה היוצאת מושגת הודות למערך מסנני חלקיקים חדש ומתקדם יותר. כמקובל אצל איווקו, המאמינה בהינע באמצעות גז מעובה, תוצע גם עבור סדרה S-Way גרסה רלוונטית (LNG). היצע המנועים, כאמור, כולל בדומה למה שהכרנו ב-Stralis מנועי FTP (חטיבת המנועים של פיאט) בשלושה נפחים (7.8, 10.3 ו-12.9 ליטר – כולם עם 6 צילינדרים) בטווחי הספק הנעים מ-310 ועד ל-560 כ"ס).
כאמור, מבחינת היצע המנועים, תיבות ההילוכים, תצורות המרכב ורוב מערכות התפעול אין הרבה חדש בסדרה S-Way בהשוואה ל-Stralis אותה היא מחליפה; למעשה, גם החדשה המרכזית כאן – הקבינה – המוגדרת כ"חדשה לגמרי" מבוססת על זו של ה-Stralis אך למעט השלדה הבסיסית היא צופתה ודופנה מחדש, וגם מותקנת מעתה גבוה יותר מעל לשלדה (ב-10 ס"מ). הגבהת הקבינה מעל לשלדה אפשרה תכנון מחדש של רצפתה, וכך בולטת פחות תעלת תיבת ההילוכים במרכזה, ומקום נוסף מתפנה לטובת רגלי הנהג והנוסע. יחידת הגג תוכננה אף היא מחדש, בעיקר במטרה להציע עוד מקומות אחסון. אנשי היצרנית מדגישים כי בסדרה החדשה הושקע רבות בשיפור החומרים ואיכות ההרכבה, במטרה להציע סביבת עבודה איכותית ויוקרתית יותר לאורך זמן. נציין עוד את יחידת ההגה החדשה, הכוללת כאן עוד אפשרויות תפעול ובקרה מגלגל ההגה עצמו.

IVECO S-Way

IVECO S-Way

איווקו S-Way החדשה כוללת מערכות מחשוב, טלקומוניקציה וניהול חדשות, המאפשרות בין היתר יעילות גבוהה יותר בניהול ציי רכב, בקרה על איתור תקלות והתרעות לטיפול ויכולת אגירת וניתוח נתונים משופרת. בין היתר מוזכרת מערכת התרעה מתקדמת המכונה Connectivity Box האוספת, מעבדת ומשתפת מידע רב בזמן אמת במטרה לתכנן ולייעל את הטיפולים הצפויים ובכך למזער ככל הניתן את זמן השבתת המשאית.
איווקו תייצר את ה-S-Way החדשה במפעל ההרכבה המתקדם של החברה בסמוך למדריד, ספרד. שיווק הסדרה כבר החל ומשאיות ראשונות תימסרנה ללקוחות כבר במהלך השבועות הקרובים. יבואנית איווקו לארץ היא חברת סמל"ת. לא נמסר מתי יחל שיווק איווקו S-Way החדשה בישראל.

תזכורת היסטורית קצרה: איווקו Stralis הושקה ב-2002 כספינת הדגל של איווקו, מחליפה בתוארה את האיווקו EuroStar (שהוצגה ב-1993). ה-EuroStar היתה המשאית הכבדה הראשונה שתוכננה ופותחה מן המסד תחת הנהלת איווקו, והחליפה את המשאית הגדולה הקודמת של איווקו – ה-TurboStar – ב-1984, כאשר זו האחרונה התבססה על משאית של פיאט (170/190) ושווקה תחת השם איווקו 190 Turbo (הוצגה ב-1975). נזכיר כי איווקו נוסדה ב-1975 כתוצאה מאיחוד כמה יצרניות משאיות איטלקיות וגרמניות, ביניהן גם אגף המשאיות של פיאט.

IVECO 190 Turbo

IVECO 190 Turbo (1975)

IVECO Turbostar (1984)

IVECO Turbostar (1984)

IVECO EuroStar (1993)

IVECO EuroStar (1993)

IVECO Stralis (2002)

IVECO Stralis (2002)

IVECO Stralis (2007)

IVECO Stralis (2007)

IVECO Stralis (2019)

IVECO Stralis (2019)